شمارش معکوس برای پرتاب «پیام»

چند روز پس از هشدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به پرتاب ماهواره از سوی ایران به فضا و تهدید به تحریم بیشتر، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران صبح دیروز در جمع مردم گلستان از پرتاب دو ماهواره به فضا در روزهای نزدیک خبر داد. او گفت: در روزهای آتی ماهواره «پیام» به فضا پرتاب شده و در ۶۰۰ کیلومتری فضا قرار می‌گیرد.

به گفته وی این ماهواره روزی شش بار از بالای سر ما می‌گذرد. «پیام» با دوربین‌هایش اطلاعاتی درباره‌ آب و هوا، کشاورزی، آب سرزمینی و جنگل‌ها برای ما ارسال می‌کند. این ماهواره تحقیقاتی نبوده، بلکه اولین ماهواره عملیاتی کشور است و برای اولین بار ماهواره‌ای را پرتاب می‌کنیم که به صورت روزانه مسائل کشور را در اختیار ما قرار می‌دهد.

رئیس جمهوری بر این نکته نیز تاکید کرد که هم ماهواره و هم ماهواره بر توسط جوانان و دانشگاهیان کشورمان به ویژه دانشگاه امیرکبیر ساخته شده است.

تهدید به تحریم بیشتر

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در مصاحبه با پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» و پیش از دیدار خصوصی با مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مدعی شد که برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا در واقع پوششی برای ادامه آزمایش فناوری موشکی پیشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.

او در ادامه این مصاحبه که در ابوظبی پایتخت امارات انجام می‌داد، گفت: «طی چند روز آینده ایران قصد دارد ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند. ادعا این است که آنها می‌خواهند ماهواره‌هایی را در فضا قرار دهند (اما) واقعیت آن است که این گام دیگری برای درک چگونگی این موضوع است که چگونه می‌توان یک موشک بالستیک بین قاره‌ای را پرتاب کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا با ادعای اینکه این آزمایش نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده، گفت: «همه جهان باید در کنار یکدیگر با این اقدام مخالفت کنند.»

اظهارات آمریکایی‌ها درباره «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط برنامه موشکی ایران در حالی صورت گرفته که این قطعنامه صرفا از ایران «درخواست» کرده که موشک‌های بالستیکی که برای حمل کلاهک اتمی «طراحی» شده‌اند را آزمایش‌ نکند.

پمپئو تهدید کرده بود که ایران برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید باید از پرتاب موشک‌های بالستیک دست بردارد. واکنش محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به این اظهارات این بود که پرتاب موشک‌های ایرانی مغایر قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

نگرانی فرانسوی

در روزهای گذشته فرانسه نیز به این موضوع واکنش نشان داد. مقامات فرانسوی در واکنش به اظهارات مدتی قبل رئیس‌جمهوری ایران که گفته بود، در هفته‌های آینده دو ماهواره با استفاده از موشک‌های ایران به فضا فرستاده می‌شود، از ایران خواستند تا بلافاصله تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای دارد، متوقف کند.

جمعه گذشته خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشت: «اگنس وون درمول» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خود با خبرنگاران مدعی شد: «فرانسه یادآور می‌شود که برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد.»

به نوشته رویترز، وی با تکرار برخی ادعاها از ایران خواست تا بلافاصله تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که «برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند»، ازجمله آزمایش‌های مربوط به استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

ایران به عنوان کشور مستقل حق استفاده از تمامی تکنولوژی‌ها برای پیشرفت را دارد. در گذشته با یک کشور اروپایی صحبت و توافقات حاصل شد ولی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکرد. بعد از آن خودمان کار را دنبال کردیم و به موفقیت‌های فضایی نایل شدیم

برای پیش‌بینی هواشناسی  به این تکنولوژی نیاز داریم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته در پی خبر رئیس جمهوری مبنی بر پرتاب دو ماهواره در روزهای نزدیک و واکنش برخی کشورهای غربی، گفت که ایران برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.

او توضیح داد: اظهارنظر پمپئو و مقامات فرانسوی غلط و نابجا است. ایران به عنوان کشور مستقل حق استفاده از تمامی تکنولوژی‌ها را برای پیشرفت کشور دارد و ایران در این حرکت معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در گذشته با یک کشور اروپایی صحبت و توافقات حاصل شد، ولی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکرد. بعد از آنکه با کوتاهی کشور اروپایی روبرو شدیم کار خود را دنبال و به موفقیت‌های فضایی نایل شدیم و این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه‌های سازمان ملل و ۲۲۳۱ ندارد. وی تصریح کرد: ساختار ماهواره‌هایی که در ایران روی آنها کار می‌شود و سکوی پرتاب ماهواره‌ها با موشک‌های نظامی متفاوت است و این اقدامی غیرنظامی است و ما برای پیش‌بینی هواشناسی نیاز به این تکنولوژی داریم.

به‌رغم توضیحات مکرر مقامات ایران درباره صلح‌آمیز بودن این ماهواره‌ها اما آمریکایی‌ها به شیوه‌های مختلف ادعاهای خود را مطرح می‌کنند. در روزهای اخیر گزارشی درباره ماهواره‌های ایرانی از شرکت اپراتور ماهواره‌ای آمریکایی «پلانت لابز» منتشر و گفته شده که اطلاعات این گزارش چنین با استفاده از ماهواره‌های «اسکای ست» به دست آمده است. در این گزارش عکس‌هایی وجود دارد که ادعا شده این عکس‌ها در روزهای 4، 6 و 7 ژانویه 2019 از مرکز فضایی ایران گرفته شده است و کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که در این عکس‌ها فعالیت در نزدیکی محل مونتاژ موشک‌ها و همچنین سکوی پرتاب موشک سیمرغ مشاهده می‌شود.

ایران در دوره بین سال‌های 2009 و 2015 میلادی چهار پرتاب موفق موشک «سفیر» را انجام داد که در نتیجه آنها چهار ماهواره به مدار نزدیک زمین ارسال شد.