یک فعال سیاسی گفت: به نظر می‌رسد اغلب اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد. اینکه می‌گویند ما توصیه‌ای برای شرکت در انتخابات نداریم، برای آن است که نامی از تحریم انتخابات نبرند.

سایت فردا نوشت: غلامعلی رجایی افزود: در روند انتخابات پیش رو، اصلاح‌طلبان در دوراهی حذف-حذف قرار گرفته‌اند. آن‌ها تصور می‌کنند اگر فراخوان گسترده دهند که همه در انتخابات شرکت کنید، از سوی بخشی از مردم که مایل به حضور در انتخابات نیستند حذف می‌شوند و اگر در انتخابات شرکت هم نکنند، از سوی حاکمیت حذف می‌شوند.

وی ادامه داد: به نظر من آقای خاتمی زودتر از این‌ها باید سخنان اخیر را مطرح می‌کرد. در سخنان او نقد مستقیم به نظارت استصوابی صورت گرفته است. او با لحنی عصبانی سخن گفته است که باید ببینیم شرایط به چه شکل پیش رفته است که فردی صبور، چون آقای خاتمی به این میزان صبرش تمام شده است». به گفته این فعال سیاسی اعتدال‌گرا، این هم که چهره‌های برجسته و بلکه نیم‌برجسته‌ای از اصلاح‌طلبان در ثبت‌نام انتخابات شرکت نکردند، نکته مهم و قابل تأملی است.

رجایی افزود: حتی همان‌هایی که ثبت‌نام هم کرده‌اند، رویشان نمی‌شود بگویند که ثبت‌نام کرده‌ایم. 

به گفته وی، اکنون بین اصلاح‌طلبان انشقاق رخ داده است. به هر برخی اصلاح‌طلبان در یک بازه کوتاه زمانی سه بار به صداوسیما دعوت می‌شوند و معلوم است که آن‌ها همسویی با برخی نهاد‌ها را پذیرفته‌اند. در آن سو هنوز هستند اصلاح‌طلبانی که دغدغه‌های دیگر جلوتر از انتخابات دارند؛ از معاش مردم، مهاجرت نخبگان، محیط زیست و...