وزیر امور خارجه گفت: ایران و سریلانکا در خصوص توسعه تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی اتفاق‌نظر دارند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان بعد از ظهر دیروز(شنبه) در نشست مشترک خبری با علی صبری، وزیر امور خارجه سریلانکا افزود: همچنین در خصوص گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی، تجاری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هم اتفاق نظر وجود دارد. وی بیان داشت: ما امروز در خصوص موانع موجود در مسیر همکاری‌های دو طرف صحبت کردیم و معتقدیم می‌توانیم این موانع را برطرف کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین در خصوص اسناد موافقتنامه‌های امضا شده قبلی صحبت و بر اجرای آنها تاکید کردیم. درمورد امضای اسناد همکاری بیشتر در آینده نیز موافقت شد.

آسیا؛ اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم

رئیس دستگاه دیپلماسی، گفت: با توجه به سیاست دولت و اولویت نگاه به آسیا بر این موضوع تأکید داشتیم که ظرفیت‌های گسترده موجود در آسیا نگاه قدرت‌های جهانی را بیشتربه سمت آن جلب کرده و کشورهای آسیایی باید بیش از گذشته با یکدیگر از مسیر گفتگو و تعامل در مسیر منافع ملت‌ها همکاری داشته باشند. وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: همکاری در مسیر کشورهای اقیانوس هند یکی دیگر از موضوعات مورد بحث امروز ما بود.

وی گفت: ما معتقدیم دوران ریاست سریلانکا در سازمان آیورا فرصتی است که می‌تواند همکاری‌های قوی‌تر ایران را با سریلانکا و دیگر اعضای آن سازمان فراهم آورد.

آزادی زندانیان دو کشور

وزیر امور خارجه عنوان کرد: همچنین، موضوع آزادسازی زندانیان دو طرف در چارچوب موافقتنامه‌های موجود مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که نسبت به آزادسازی زندانیان دو طرف بر اساس نگاه انسان‌دوستانه عمل کنیم و دوطرف بر این امر تاکید داشتند و مقرر شد تا کمیته مشترک کنسولی را میان دو طرف داشته باشیم.

مایلیم روابط خوبی با  ایران داشته باشیم

وزیر خارجه سریلانکا نیز در این نشست خبری تصریح کرد: ما خواستار این هستیم که روابط خوبی با ایران داشته باشیم و مایلیم که ایرانی‌های بیشتری به سریلانکا سفر کنند. علی صبری افزود: روابط دو کشور از پیش زمینه خوبی برخوردار است، این سفر می‌تواند یک شروع خوب برای اتفاقات خوش در آینده باشد. سریلانکا دروازه‌ای به شرق آسیا است. 

وزیر امور خارجه سریلانکا بیان داشت: ما در سیاست خارجی سعی کردیم دوست همه باشیم، از شرکت‌های ایران دعوت می‌کنم که به سریلانکا توجه و در آن سرمایه‌گذاری کنند.