اسفند ماه سال گذشته، ابراهیم رئیسی از امکان محو فقر مطلق در کشور طی مدت زمان یک تا دو هفته خبر داد. این اظهارات البته با تکذیب نهاد ریاست جمهوری مواجه شد و اعلام شد که منظور رئیس جمهور، محو فقر مطلق تا پایان سال 1401 بوده است. حال در آستانه فرارسیدن ضرب‌الجل رئیسی و عدم توفیق دولت در این زمینه، وزیر کار بار دیگر بر محو فقر مطلق تاکید کرده ولی زمانی برای تحقق این هدف اعلام نکرده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال به رفع مطلق و نسبی فقر از جامعه کمک می‌کند و به علاوه موجب افزایش بهره‌وری نیز خواهد شد، گفت: دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دیگر فقر مطلق در جامعه نباشد و فقر نسبی نیز به کمترین حد برسد.

صولت مرتضوی در همایش ملی راهبران اشتغال با بیان اینکه برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال باید قرارگاه تشکیل شود، افزود: بررسی فعالیت‌های کمیته امداد حاکی از آن است که این قرارگاه امروز به عالی‌ترین شکل در این نهاد ایجاد شده است.

مرتضوی با تمجید از راهبران اشتغال کمیته امداد بیان کرد: بدون شک کسانی که وظیفه راهبری اشتغال در کمیته امداد دارند را می‌توان فرماندهان قرارگاه اشتغال دانست.

وی، توانمندسازی نیروی کار را زیربنای ارتقای بهره‌وری دانست و تاکید کرد: باید فرآیندهای منجر به تولید را کوتاه کنیم و در عین حال تلاش کنیم با کمترین هزینه به بالاترین درآمد در حوزه اقتصاد برسیم.

مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: قطعا بخشی از کارها از دریچه کلاس‌های آموزشی پیش می‌رود اما واقعیت امر این است که بستر اینترنت و فضای مجازی را نباید نادیده بگیریم و براساس علم روز پیش برویم.

وی گفت: اشتغال سرگرمی نیست، بلکه پایه مهمی در امر تولید است. تولید موثر نیز یکی از پایه‌های اساسی در بحث رشد اقتصادی است که از طریق آن می‌توان تمام وابستگی کشور به بیرون مرزها را برطرف کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر ایجاد یک میلیون شغل در سال جاری، عنوان کرد: دولت سیزدهم طبق وعده خود یک میلیون شغل را پیش از پایان سال ایجاد کرد.

مرتضوی بیان کرد: لازم است یک تجدید نظر جدی در فرآیندهای ایجاد اشتغال انجام شود تا ضمن کوتاه شدن زمان برای اخذ مجوزها، به توسعه پایدار مشاغل نیز کمک شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه آماری در حوزه اشتغال، اضافه کرد: پایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در بخش صنعت، بازرگانی و همچنین خدمات، افزایش اشتغال رخ داده است اما متاسفانه شاهد افت اشتغال در حوزه کشاورزی بوده‌ایم.

وی گفت: موضوع زیست‌بوم‌های گردشگری در مناطق روستایی ازجمله مواردی است که می‌تواند با جذب توریست، تصویر غلط ارائه شده از ایران در رسانه‌های خارجی را تغییر دهد تا پروژه «ایران‌هراسی» را خنثی کنیم.