پگاه دهدار ،  راهنمای گردشگری

بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و در این بین صنعت گردشگری آسیب‌های فراوانی دیده است. در کشورهای توسعه‌یافته سعی شده تا بخشی از این خسارات با تغییر روش و راهکارها جبران شود و به نوعی از مرگ قطعی این صنعت جلوگیری به عمل آید. نمایشگاه‌های گردشگری یکی پس از دیگری لغو شدند و تعدادی به صورت مجازی به حیات خود ادامه دادند.

در زمانی که بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان لغو و به صورت مجازی برگزار می‌شوند خبرها حاکی از این است که نمایشگاه گردشگری ایران طبق روال هر سال در اسفندماه برگزار خواهد. سوالی که به میان می‌آید این است که آیا برگزاری نمایشگاه در شرایطی که سلامت شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان به خطر می‌افتد واجب است؟ در شرایطی که صنعت گردشگری ایران دچار خسارات بسیاری شده، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی بسیاری ورشکسته و راهنمایان بسیاری بیکار شده‌اند، برگزاری نمایشگاه گردشگری اساسا برای چه کسانی برگزار می‌شود و چه کمکی می‌تواند برای فعالان گردشگری باشد؟

آیا نمایشگاه گردشگری ایران از نمایشگاه‌های گردشگری مطرح جهان مهم‌تر است که آنان به صورت مجازی برگزار می‌شوند، اما ما همچنان به برگزاری آن به روش سنتی اصرار می‌ورزیم؟ آیا وقت آن نرسیده که از تجربیات بزرگان این عرصه در جهان دانش و تجربه کسب کنیم؟

در روزهایی که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران در حال ثبت‌نام برای برگزاری در اسفند 99 است سری به بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان بزنیم.

لغو بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان پس از ۵۴ سال

نمایشگاه ITB برلین به عنوان بزرگترین نمایشگاه گردشگری در جهان از سوی دولت فدرال آلمان و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برای اولین بار پس از ۵۴ سال لغو شد.

نمایشگاه گردشگری آلمان قرار بود اسفند ماه در شهر برلین به مدت ۵ روز برگزار شود. برای برگزاری این نمایشگاه هزینه‌های زیادی شده بود و بسیاری از کشورها نیز حضور داشتند. حتی ایران نیز قرار بود در این نمایشگاه پاویون داشته باشد اما به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه پس از چندین دوره برگزاری، از سوی دولت آلمان لغو شد.

این درحالی است که پیش از این وقایع مهم تاریخی دیگر در جهان نتوانسته بودند مانع برگزاری این نمایشگاه گردشگری بزرگ شوند.

سایت نمایشگاه گردشگری برلین اعلام کرده بود که ۲۸ فوریه تصمیم‌گیری برای لغو و یا ادامه برگزاری نمایشگاه را اعلام می‌کند که در نهایت در بیانیه‌ای نوشت: براساس تصمیم دولت فدرال آلمان این نمایشگاه برای اولین بار در تاریخ گردشگری جهان برگزار نخواهد شد. نمایشگاه گردشگری آی‌تی‌بی که از سال 1966 میلادی در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود در سال 2021 روند برگزاری را تغییر داده و به صورت مجازی میزبان مخاطبان خود است.

مرکز نمایشگاهی برلین اعلام کرد: با درنظر گرفتن شرایط موجود، نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱ برابر با ۱۹ تا ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۹۹ نسخه مجازی و دیجیتالی خود را برای نخستین‌بار برگزار می‌کند. این نمایشگاه و کنفرانس، B2B

خواهد بود.

مسئولان نمایشگاه برلین که در اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا ناچار به تعطیلی این رویداد مهم شدند، اینک با به کار گرفتن تجربه‌های جدید گردشگری و بازاریابی دیجیتالی، قول داده‌اند نسخه جدید این نمایشگاه همانند گذشته شماره یک باشد و تجارتی موفق و ارتباطاتی جدید را رقم بزند و کماکان الهام‌بخش و تعاملی باقی بماند.

در شرایطی که صنعت گردشگری ایران دچار خسارات بسیاری شده، هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی بسیاری ورشکسته و راهنمایان بسیاری بیکار شده‌اند، برگزاری نمایشگاه گردشگری اساسا برای چه کسانی برگزار می‌شود و چه کمکی می‌تواند برای فعالان گردشگری باشد؟

این نمایشگاه پس از آن‌که در دوره قبل با همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد، چندی پیش یک رویداد مجازی را برای شیفتگان و اهالی سفر برگزار کرد. با پشت سر گذاشتن آن تجربه، مسئولان نمایشگاه گردشگری آلمان اینک می‌گویند: نظرات شما در ماه‌های گذشته به ما نشان داده است که شبکه‌سازی، تبادل‌ دانش و تجارت جدید بیش از هر زمان دیگری مناسب است.

در نمایشگاه گردشگری برلین بیش از ۲۰۰ هزار تورگردان، فعال گردشگری، ایرلاین، هتلدار و… از بیش از ۱۸۰ کشور جهان شرکت می‌کردند تا برای گردشگری جهان در سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی و مخاطبانی برای خود جذب کنند.

 مسئولان بهداشت دولت آلمان از مسئولان نمایشگاه گردشگری خواسته بودند تا در فضای سربسته نمایشگاه سلامت شرکت‌کنندگان را تضمین کنند. اما از آنجا که شرکت‌کنندگان از کشورهای بسیاری در یک بازه زمانی کوتاه به نمایشگاه می‌آمدند متولیان ترجیح دادند تا برای سلامت شهروندان آلمانی و شرکت‌کنندگان امسال این نمایشگاه را به رغم خسارت‌های فراوان دولت‌ها و کشور آلمان برگزار نکنند.

 نمایشگاه صنعت سفر از سال ۱۹۶۶ میلادی، هر سال مستمر در ماه مارس و در شهر برلین به صورت چهره به چهره برگزار می‌شد. ITB برلین به عنوان بورس گردشگری جهان شناخته می‌شود و از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی گردشگری نیز به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند.

تجربه برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان افزایش یافته و مسئولان نمایشگاه برلین هم قصد دارند از این تجربیات استفاده کنند.

این نمایشگاه به دلیل سابقه فعالیت طولانی به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری جهان شناخته می‌شود و طبق برآوردها تراکنش‌های مالی در این نمایشگاه می‌توانست پیش از شیوع ویروس کرونا به 7 بیلیون دلار برسد.

در زمانی که بزرگترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان لغو و به صورت مجازی برگزار می‌شوند خبرها حاکی از این است که نمایشگاه گردشگری ایران طبق روال هر سال در اسفندماه برگزار خواهد شد

همچنین نمایشگاه آلمان برای حوزه گردشگری ایران اهمیت زیادی دارد و کشور ما هم در تمام 10 دوره اخیر برگزاری نمایشگاه مذکور حضور فعال داشته است.

«بازار جهانی سفر» هم مجازی شد

نمایشگاه 40 ‌ساله لندن که به «بازار جهانی سفر» معروف است، تحت‌تاثیر ویروس عالمگیر کرونا، امسال به شکل مجازی برگزار شد.

نمایشگاه گردشگری انگلستان (World Travel Market) پس از چهار دهه حضور مستمر، امسال به شکل مجازی میزبان شرکت‌کنندگانش بود. این تصمیم درحالی گرفته شد که تمام نمایشگاه‌های گردشگری با گسترش ویروس کرونا تاکنون لغو شده است و WTM همزمان با جشن چهل‌سالگی‌اش، تجربه جدیدی را در صنعت گردشگری به اشتراک گذاشت.

 WTM هدف اصلی از برگزاری مجازی را کمک به بازیابی، بازسازی و شکل‌گیری صنعت سفر در زمانی که بیشترین نیاز را دارد، اعلام کرده است. این رویداد مجازی روی بازیابی و توسعه ارتباطات تجاری، رشد شبکه‌ها و یادگیری نحوه بازگشت متمرکز خواهد بود.

زمان برگزاری نمایشگاه مجازی WTM از ۹ تا ۱۱ نوامبر برابر با ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ماه بود که در جریان آن به تأثیر ویروس همه‌گیر کرونا بر صنعت سفر و جهانگردی پرداخته شد و نقشه راه بهبود را بررسی کرد و به شناسایی روش‌ها و نوآوری‌هایی که آینده صنعت گردشگری را می‌سازد، پرداخت.

این نمایشگاه معتبر در صنعت گردشگری، در سال‌های گذشته با حضور نمایندگان ۱۸۲ کشور، حدود ۵۰۰۰ غرفه‌دار و بیش از ۵۱ هزار بازدیدکننده برگزار و در جریان آن قراردادهایی به ارزش بیش از ۲.۸ میلیارد پوند بسته شد.