معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی، از بیکاری تخمینی دوسوم از نیروی انسانی شاغل در صنعت سفر و گردشگری ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، ولی تیموری اظهار کرد: براساس اعلام شورای جهانی سفر، در سال 2019 بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰هزار نفر در بخش سفر و گردشگری ایران فعال بوده‌اند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، بخش خصوصی این حوزه با یک‌سوم نیروهایی که قبل از شیوع کرونا مشغول به فعالیت بود، به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: البته در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری اطلاعات دقیقی در دست نیست، به این دلیل که بسیاری از آنها فاقد بیمه و کد کارگاه هستند و در وزارت کار با عنوان اشتغال رسمی شناخته نمی‌شوند، اما براساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک‌چهارم یا یک‌پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند.

تیموری عدد تازه‌ای از خسارت واردشده از پاندمی کووید ۱۹ به صنعت گردشگری ایران اعلام نکرد و با اشاره به همان ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت واردشده به صنعت گردشگری در پنج ماه نخست امسال، افزود: مرحله سوم برآورد خسارت در حال انجام است.

معاون گردشگری با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات ۱۲درصدی کرونا تاکنون به فعالان گردشگری پرداخت شده، گفت: ارزش پرونده‌های تشکیل‌شده در بخش گردشگری به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. علاوه بر این مذاکراتی با دولت شد تا بسته حمایتی دیگری به صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یابد که هفته گذشته کلیات آن با موافقت دولت مصوب شد و در حال مذاکره درباره جزئیات هستیم.

وی با اشاره به ریزش ۶۵درصد سفرها در سطح جهان و احتمال تداوم این ریزش‌ها، اظهار کرد: براساس اعلام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی حدود ۵۳درصد کشورها اقداماتی را برای تسهیل و بازگشایی فعالیت‌های گردشگری آغاز کرده‌اند. سه کشور نیز به شکل کامل پروتکل‌ها را برداشته‌اند اما کشورهای دیگر همچنان با شرایط سخت‌گیرانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت گردشگری خود را آغاز کرده‌اند.