رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ما باید به مشکلات و مسائل پیش‌روی صنعت کشور توجه کافی داشته باشیم»، یادآور شد: در شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ رشد تولید صنعت و معدن کشور محقق شد و امسال هم کشور به سمت رشد تولید و اقتصاد حرکت می‌کند. 

به گزارش ایسنا، ابراهیم رئیسی در مراسم روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: تامین مالی برای یک صنعتگران‌ امری ضروری است، او خودش هم سرمایه دارد اما صنعتگر باید احساس کند دستش باز است و قدرت مانور دارد تا مواد اولیه و ماشین‌آلات را تامین کند. همچنین مشوق‌های مالیاتی در این زمینه تاثیر دارد. 

باید امسال را سال از رکود خارج شدن معادن دانست

رئیسی همچنین با اشاره به وضعیت معادن کشور، افزود: با همتی که وجود دارد باید امسال را سال از رکود خارج شدن معادن دانست. ۲۷۰۰ معدن از ۳ هزار معدن از حالت بلاتکلیفی خارج شد و مابقی هم در حال انجام ارزیابی و حل مسائل خود است. در کرمان منابع بسیاری وجود دارد که باید احیا شود، برخی کشورها آمدند و قرارداد بستند که این معادن را فعال کنند اما ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته و برخی قراردادها عملی نشده که نباید اینطور باشد. این امکان که معادن فعال شود کاملا وجود دارد و روستاها را با همین درآمد آباد کرد و جوانان آن منطقه را به کار گرفت.

کشورهای مختلف به ظرفیت‌های ما چشم دوخته‌اند

وی یادآور شد: تجارتی که در این دوران به دست بازرگانان انجام شد رکورد چهل سال اخیر را زد و ۵۳ میلیارد دلار تجارت را داشتیم و این هنوز کف انتظار ما از تجارت است. من به کشورهای مختلف که می‌روم همه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند. همسایگان ما در کالاهای بسیاری بهترین محصول را تولیدات ایرانی می‌دانند. ارتباطاتی که با منطقه و پیمان‌های اقتصادی برقرار کرده‌ایم نقطه قوت ماست و از آن می‌توان استفاده کرد. همه دنیا فقط چهار کشور نیست. اگر چند کشور اروپایی نخواستند با ما همکاری کنند، تمام دنیا آن چند کشور اروپایی نیست. 

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ما رشد تولید را با رکود همراه نمی‌کنیم»، یادآور شد: نمی‌گذاریم مانند برخی سال‌های گذشته مهار تورم با ایجاد رکود همراه شود، رهبر انقلاب هم رشد تولید را توأم با مهار تورم مطرح کردند؛ چراکه نبود نقدینگی و سرمایه در گردش در کارخانجات تولیدی خطرناک است و مهار تورم با ایجاد رکود، یک بن‌بست اقتصادی برای کشور است.