شماری از کارگران فعال در معدن سرب و روی گوجر در شهرستان راور واقع در شمال کرمان، خواهان افزایش دستمزد خود هستند. این کارگران برای بیان مطالبه و درخواستشان مبنی بر ضرورت افزایش دستمزد چند روزی است که در شهرستان تجمع کرده‌اند و دیروز نیز که تجمع آنها وارد روز دهم خود شده بود، مقابل اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان حاضر شدند.

علت اصلی تجمع و درخواست این کارگران این است که کارفرما، دستمزد آنها را طبق قانون کار پرداخته اما کارگران می‌گویند دستمزد آنها نیز باید همانند سایر کارگران صنعت زغال‌سنگ حداقل ۳۰درصد دیگر افزایش یابد.این درخواست در شرایطی است که مسئولان اداره کار معتقدند که کارفرمای این کارگران، بخش خصوصی است و خود دارای مشکلاتی است و امکان افزایش دستمزد را ندارد، ضمن اینکه بسیاری از معادن در کشور به شیوه سنتی کار می‌کنند و بهره‌وری آنها که باید به افزایش درآمد بیانجامد، آنچنان که باید نیست، لذا همه این مسائل کار را پیچیده کرده است.

به گزارش ایرنا، اعتراض چندروزه کارگران معادن بخش خصوصی زغال‌سنگ در شمال استان کرمان طی چند هفته پیش ادامه داشت که به افزایش ۳۰درصدی حقوق کارگران انجامید و این مهم در نتیجه ورود مدیران استان و برگزاری جلسات مختلف محقق شد. حال کارگران معدن بخش خصوصی سرب و روی گوجر در راور نیز می‌گویند که سختی کارشان مانند کار زغال‌سنگ است و باید حق تونل یا دیگر مزایا را بگیرند و حداقل با افزایش ۳۰درصدی در دستمزد مواجه باشند.

کارگران: معترضان تنبیه می‌شوند

در همین زمینه، یکی از کارگران این معدن به خبرنگار ایرنا گفت: اعتراض ما همزمان با کارگران معادن زغال‌سنگ شروع شد. پس از چند روز اعتراض اعلام شد که دستمزدمان ۳۰درصد افزایش می‌یابد و ما هم به سر کارمان بازگشتیم اما بعد گفته شد که تنها کارگران معادن زغال‌سنگ مشمول افزایش ۳۰درصدی دستمزد می‌شوند و شامل ما نمی‌شود.

وی گفت: عده‌ای از کارگران معدن ما که به علت اعتراض در محل معدن حاضر نشدند، وقتی دوباره به سر کار بازگشتند با کاهش حقوق مواجه شدند و به تعداد روزهایی که سر کار نرفتند، از حقوقشان کسر شده بود. این کار حتی این شائبه را نیز ایجاد کرده که کارگران معترض تنبیه شده‌اند.این کارگر بخش معدن سرب و روی افزود: کار ما نیز سخت است اما دستمزدمان هم‌تراز معادن اطراف نیست و در حق ما کوتاهی می‌شود.وی برخی مشکلات خود و سایر کارگران را شامل نداشتن امنیت شغلی، نبود زیرساخت مناسب متناسب با معدن، اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، اضافه نشدن ۳۰درصد حقوق طبق حقوق معادن زغال‌سنگ، حل نشدن مشکل قرارداد ۸۹ روزه آزمایشی، عدم صدور فیش حقوقی ماهیانه، پرداخت نکردن حق تونل و سختی کار و نبودن امکانات رفاهی همانند آب‌سردکن، آب شیرین‌کن و ... برشمرد.این کارگر همچنین مدعی شد که کارگران برخی معادن همجوار عیدی آخر سال را نیز بیشتر از آنان می‌گیرند.وی گفت: کارگران معدن ما نیز دلسوز کسب و کار و رونق تولید در این کشور هستند و دوست ندارند کار تعطیل شود اما واقعیت این است که آنان برای تامین معیشت با مشکلات زیادی مواجه هستند.این کارگران در تجمعی که چندروز پیش داشتند، در پارچه نوشته‌ای قید کردند: ما ملت بصیریم، ذلت نمی‌پذیریم، ما کارگران معدنیم، فدائیان رهبریم.

مدیکل کار کرمان: دستمزد در چارچوب قانونی واریز می‌شود. کارفرما می‌گوید نمی‌تواند دستمزد را افزایش دهد و اگر اعتراض‌ها ادامه داشته باشد ممکن است منجر به تعطیلی معدن شود

دستمزدها قانونی است

در همین زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان درباره ادعای کارگران مبنی بر کاهش مزد آنها به دلیل اعتراض، با بیان اینکه پرداخت حقوق کارگران این شرکت معدنی را بررسی کرده‌ایم، گفت: دستمزدها طبق چارچوب قانونی واریز شده و آن روزها و ساعت‌هایی که کارگران در محل کار حضور نداشته‌اند و کار نکرده‌اند از حقوقشان کسر شده است.

رضا اسماعیلی گفت: کسر از حقوق کارگران به علت حاضر نشدن در محل کار و کار نکردن بوده و تنبیهی در کار نبوده، بلکه فقط ساعت‌هایی که سرکار نبودند کم شده است.

احتمال تعطیلی معدن بالاست

وی به مساله درخواست افزایش دستمزد نیز اشاره و تاکید کرد: دستمزد در چارچوب قانونی واریز می‌شود و افزایش آن مبنی بر توافق کارفرماست. کارفرما می‌گوید نمی‌تواند دستمزد را افزایش دهد، زیرا معدن هم معدن نوپایی است و کارفرما گفته اگر اعتراض‌ها ادامه داشته باشد ممکن است منجر به تعطیلی معدن شود.

کارگران معدن سرب و روی گوجر در شهرستان راور، خواهان افزایش دستمزد خود هستند. این کارگران چند روزی است که در شهرستان تجمع کرده‌اند و دیروز تجمع آنها وارد روز دهم خود شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه کارفرما می‌گوید باید آنقدر درآمد داشته باشد که بتواند دستمزد کارگران را افزایش دهد، اظهار داشت: نماینده اداره کار نیز در جمع کارگران معترض حاضر شده و صحبت کرده است. همچنین با مدیرعامل این معدن جلساتی برگزار شده و فرماندار نیز پیگیر موضوع است.

وی با اظهار امیدواری که این مساله به زودی حل شود، گفت: متاسفانه ادامه این نوع اعتراض‌ها به فرهنگ کار نیز لطمه می‌زند. باید با گفت‌وگو مطالبات را پیگیری کرد و کار هم تعطیل نشود.

اسماعیلی در ادامه با تاکید بر اینکه پیگیری برای حل مشکل و درخواست کارگران وجود دارد همزمان به کارگران توصیه کرد که به محل کار برگردند.

وی تاکید کرد: ما هم حامی حقوق کارگران هستیم اما وقتی دستمزد طبق قانون پرداخت می‌شود، پیگیری باید از مجاری و به شکل دیگری باشد که البته ما باز هم پیگیر خواهیم بود. همچنین پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هم هستیم که به نفع کارگران است.

اسماعیلی گفت: کارگران نماینده‌ای از بین خودشان انتخاب کنند تا با گفت‌وگو موضوع پیگیری و حل شود.مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کرمان با بیان اینکه معدن سرب و روی مذکور در راور شرکتی نوپاست، اظهار داشت: کارگران در این معدن طی یک سال سه بار اعتصاب داشته‌اند و این درحالی است که کارفرما گفته اگر نتواند دستمزد کارگران را از تولید به دست بیاورد از جای دیگر نیز نمی‌تواند تامین کند.

مطالبات کارگران به‌حق است، اما...

درخواست و مطالبه کارگران معدن بخش خصوصی سرب و روی در راور درحالی است که چندی پیش کارگران معادن بخش خصوصی زغال‌سنگ در کرمان نیز خواهان همسان‌سازی دریافتی و دستمزد خود با شرکت زغال‌سنگ بخش دولتی بودند که به دنبال اعتراض چندروزه آنان و با توجه به شرایط سختی کارشان، پیگیری و جلسات مختلف مدیران متولی در سطح استان و کشور اعلام شد که حقوق این کارگران در معادن بخش خصوصی نیز ۳۰درصد افزایش می‌یابد.این درخواست افزایش حقوق در حالی است که معادن و شرکت‌های متولی معادن طبق مقررات و قانون کار دستمزد را می‌پردازند اما کارگران می‌گویند با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سختی کارشان، باید دستمزد بیشتری دریافت کنند.از سوی دیگر معادن بخش خصوصی و کارفرمایان این بخش هم سخنان و مشکلات خود را دارند. بیشتر تولید و استخراج در معادن به شیوه‌های سنتی انجام می‌شود که بنا به گفته «محمدرضا پورابراهیمی»، نماینده کرمان و راور در مجلس، همین مساله سبب شده بهره‌وری و درآمد این شرکت‌ها نیز آنچنان که باید، نباشد. وی پیشنهاد داده که هرچه سریع‌تر این معادن به بهره‌گیری از تجهیزات و شیوه‌های روز دنیا در تولید و استخراج روی بیاورند.استاندار کرمان نیز درباره مطالبات کارگران گفته که بسیاری از مطالبات کارگران به‌حق است اما از سوی دیگر چون طرف دیگر، کارفرمایان بخش خصوصی هستند و مشکلات و مسائل خاص خود را دارند، لذا پیگیری برای حل مشکل تابع فرآیندها و ساختارهای خاص خود است و در سطح کشوری نیز باید اتفاق‌هایی در این زمینه‌ها شکل گیرد.