رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تلاش همه قوا برای رسیدن به جامعه‌ای عاری از جرم، جنایت و فساد، گفت: نقطه مطلوب ما رسیدن به جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت است.

به گزارش اقتصادنیوز، ابراهیم رئیسی صبح دیروز در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به گزارش رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد این قوه گفت: نکات خوبی در این گزارش وجود داشت که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گرفته‌اند.

شهید بهشتی تحت‌تأثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت

وی شهید بهشتی را بحق معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دانست و گفت: شهید بهشتی اگر چه جایگاهی موثر در یک تشکیلات سیاسی مهم داشت،‌ اما هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که ایشان در کار خود از مسیر انصاف و عدالت خارج شد. وی به هیچ‌وجه تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت که این خصوصیت ایشان برگرفته از سیره عملی انبیا و ائمه بود که هیچ چیز جز خشیت و رضای الهی در وجود او موثر نبود.

 رئیسی تصریح کرد: سختی کار قضات و قضاوت نیز همین حرکت بر مدار حق است؛ به باور ما حکم یکی است و آن حکم خداست و قاضی فقط این حکم را کشف می‌کند. از همین رو شان و منزلت قضات تشخیص موضوع، تشخیص حکم و ایجاد تناسب بین موضوع و حکم و سپس ایستادگی بر این حکم و تصمیم خود است.

رئیس جمهور اولین شرط تحول را تحول شناختی برشمرد که نیاز به برخورداری از روحیه تحول‌خواه دارد و افزود: دومین شرط تحول نیز تحول فرآیندی است که برای دست یافتن به آن نیاز به یک بازنگری به عملکرد خود داریم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم.

رئیسی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار داشت: بروکراسی و دمکراسی با هم متولد شدند و بروکراسی قرار بود بستر دمکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دمکراسی را درآورده است. رئیس جمهور در ادامه تحول نهادی را سومین محور مهم در فرآیند تحول دانست و گفت: در تحول نهادی باید بازنگاهی داشته باشیم نسبت به اینکه آیا این میزان از سازوکارهای موجود برای انجام امور لازم است یا امکان چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری وجود دارد که در این راستا نظرات مدیران دستگاه‌های اجرایی و قضایی بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه هیچ دستگاهی در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت آن پیشگیری از جرم نباشد، بر ضرورت بازدارندگی و کاهش میزان جرم در کشور تأکید کرد و ضمن تقدیر از دستگاه قضا برای رسیدگی به تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی، گفت: آمار بالای ورودی پرونده به دستگاه قضایی افتخار نیست، بلکه کاهش آن موجب افتخار است و باید همه تلاش ما این باشد که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی و میزان جرم در جامعه روز به روز کاهش پیدا کند.

۲۰ هزار پرونده مربوط به اعتراضات را رسیدگی کردیم

رئیس قوه قضائیه گفت: در سال گذشته دادگستری‌ها علاوه بر پرونده‌های معمول خود، بیست و چند هزار پرونده مربوط به اعتراضات سراسری را رسیدگی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در همایش سراسری قوه قضائیه افزود: نزدیک به ۹۸ هزار نفر در جریان عفو عمومی اواخر سال گذشته، آزاد شده‌اند. به گفته وی، کسانی که عفو شده‌اند، کسانی بودند که در زندان مانده بودند و دشمن دنبال سوژه‌سازی برای آنها بود و با عفو این افراد سوژه از دشمن گرفته شد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در سال گذشته تلاش کردیم سند تحول و تعالی را به برنامه تبدیل و برنامه را به عمل تبدیل کنیم. یکی از مسائل پیش بینی شده در این سند تعامل با قوای دیگر بود. جلسات متعدد با سران قوا، کمیسیون‌ها، نمایندگان، فراکسیون‌ها و وزرا داشتیم. در سال‌های بعد از انقلاب چنین تعاملی بین سه قوه وجود نداشت.

اژه‌ای گفت: در سال گذشته به دلیل شرایطی که در پاییز به وجود آمد ورودی پرونده‌های ما بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کرد اما رسیدگی‌های ما با سرعت و اتقان بیشتری انجام شد و فشار فوق‌‌العاده زیادی روی دوش دستگاه قضایی بود.