سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مبنای مذاکرات لغو تحریم‌ها همان توافق امضا شده است و برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر توافق موقت و امثال این موارد که توافقی جایگزین برجام باشد، نمی‌تواند مورد تایید باشد. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری صبح دیروز (دوشنبه) در خصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا در تداوم مذاکرات لغو تحریم‌ها، اظهارداشت: ما در ارتباط با برجام و روند مذاکرات دیدگاه اصولی و روشنی داریم و ضمن اینکه ایران سیاست خنثی سازی تحریم ها را با تکیه بر ظرفیت های داخلی و روابط گسترده با همسایگان سرلوحه کار خودش قرار داده، اما فرایندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه رها نکرده است.

وی افزود: تبادل پیام‌ها میان ایران و امریکا ادامه دارد و دستگاه دیپلماسی از همه امکانات موجود در چارجوب سیاست های اصولی ایران برای تامین منافع ملی استفاده می‌کند و ما از ظرفیت و کمک‌های عمان به عنوان کشوری دوست استفاده کردیم. کنعانی با بیان اینکه از طریق واسطه‌ها گفت‌وگوها را انجام می‌دهیم گفت: هیچ مذاکره اعلام نشده‌ای نداشتیم و ما در عین توجه به خطوط قرمز، هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی از دست نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به سه کشور آمریکای جنوبی گفت: ما امروز شاهد آغاز تور آمریکای لاتین آقای رئیس جمهور در رأس هیات همراه به سه کشور آمریکای جنوبی هستیم.

وی گفت: آمریکای جنوبی از حوزه های مورد توجه ایران بوده و این توجه افزایش پیدا خواهد کرد، خوشبختانه ما با اغلب کشورهای این منطقه دیدگاه های سیاسی مشترکی داریم که به همکاری های میان ایران با آنها کمک می‌کند و ظرفیت های اقتصادی مکمل هم میان دو طرف وجود دارد. کنعانی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا اظهارداشت: امیدواریم شاهد تبادل زندانیان باشیم چرا که تمام تلاش های لازم را با نگاه به جنبه انسانی موضوع انجام دادیم و مذاکرات از طریق واسطه ها ادامه دارد و می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم که در صورتی که طرف مقابل هم جدیت لازم را داشته باشد می‌تواند این موضوع اتفاق بیافتاد؛ بنابراین همه چیز بستگی به اراده طرف

مقابل دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و مصر بیان کرد: در ارتباط با مصر موضع صریح دولت و دستگاه‌ها دیپلماسی به صورت روشن اعلام شده و رهبری هم در دیدار با سلطان عمان موضع خود را بیان کردند.

کنعانی در خصوص روابط میان ایران و لیبی و تعیین تکلیف سفیر جدید ایران در آن کشور، گفت: در خصوص لیبی هم به هرحال این کشور یک کشور مهم اسلامی و عربی است و امنیت این کشور برای ما حائز اهمیت است. در ارتباط با معرفی شخص سفیر باید بگویم که فردی انتخاب شده و روند امور اداری آن طی می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد برقراری روابط رسمی ایران با لیبی باشیم.