شبکه راشای تودی روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک عراقی مدعی شد که عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در سفری که به مصر داشته حامل پیام‌هایی از سوی ایران برای قاهره بوده است.

سید عمار الحکیم دیروز وارد قاهره شده و با مقامات و شخصیت‌های دینی و سیاسی مهم مصر دیدار کرد؛ حکیم با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور، سامح شکری، وزیر خارجه، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، احمد الطیب، مفتی و شیخ الأزهر و رهبر مسیحیان مصر و شماری دیگری از شخصیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی دیدار کرد.

بر اساس این ادعا، مقامات عراقی گفته‌اند که حکیم در دیدار با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، پیام‌های ایران در خصوص احیای روابط با این کشور آفریقایی را که بعد از چند دور دیدار بین مقامات امنیتی دو کشور برگزار شد، ابلاغ کرده است.

راشا تودی گزارش داد: «پیام‌هایی که حکیم ابلاغ کرده «مثبت» بوده و پاسخ‌هایی که از السیسی در رابطه با روابط بین تهران و قاهره دریافت کرده، نیز «مثبت» بوده است.»

عمار حکیم دیروز در مرکز اندیشه و مطالعات راهبردی مصر به نقش مهم عراق در اجرای پروژه‌های ثبات‌آفرین در منطقه از جمله مذاکرات ایران و عربستان و برخی دیگر مذاکرات اشاره و بر اهمیت برطرف کردن بحران‌ها و کمک به حل اختلافات در کشور‌ها تأکید کرد.

او گفت که جهان عرب می‌تواند نقش هم‌افزایی و همکاری میان چهار ملت عربی و ترکی و ایرانی و کردی را بر عهده بگیرد.

همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد: «دولت برای از سر گیری و توسعه روابط با مصر آمادگی دارد و رییس‌جمهور به وزارت امور خارجه ماموریت داده تا موضوع را به طور جدی پیگیری کند.» گفتنی است؛ سلطان عمان در سفری دو روزه که به تهران داشت، با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کرد که طی آن ایشان از احیای روابط بین مصر و ایران استقبال کردند.