یک وبگاه خبری وابسته به مخالفان حکومت نظامی میانمار در گزارشی مدعی شده، دولت نظامی این کشور محموله‌های نظامی شامل قطعات پهپاد و موشک‌های هدایت شونده از ایران خریداری کرده است.

به گزارش عصرایران، بر اساس گزارش وبگاه Irrawaddy که وابسته به مخالفان حکومت نظامی میانمار است، ایران پس از کودتای نظامی 2021 در میانمار، بازار جدیدی برای تسلیحات خود پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، یک هواپیمای باری بوئینگ 747 از ایران بین ژانویه تا آوریل سال گذشته سه بار در شهرهای «نای پی تاو» و «یانگون» فرود آمده است و محموله‌های نظامی خریداری شده میانمار را تحویل این کشور داده است.

یکی از این پروازها محموله‌ای متشکل از 21 جعبه که گمان می‌رود حاوی پهپادها و موتورهای نظامی باشد تحویل داد.

مشاهده هواپیماهای باری ایرانی که در پایتخت میانمار فرود می‌آیند، این گمانه‌زنی را نیز برانگیخته است که آنها سلاح‌های قوی‌تری از جمله موشک‌های هدایت‌شونده را در اختیار حکومت نظامی میانمار قرار می‌دهند.

می‌توان نتیجه‌گیری کرد که میانمار و ایران از زمان کودتا درگیر همکاری‌های مخفیانه نظامی بوده‌اند. پیش از کودتای نظامی 2 سال پیش میانمار، دو کشور رابطه نزدیکی نداشتند.

چند تن از افسران سابق نیروی هوایی میانمار که به جنبش مقاومت مخالفان پیوسته و از ارتش گریخته اند، به وبگاه  Irrawaddy گفتند که حکومت نظامی میانمار که به طور رسمی شورای اداری دولتی (SAC) نامیده می‌شود، از ایران برای نوسازی پهپادهای خود قطعات یدکی خریداری کرده است. به گزارش سرویس برمه بی بی سی و آسیا تایمز، حکومت نظامی میانمار هم موتورهای پهپاد MD550 و هم موشک‌های هدایت شونده از ایران خریداری کرده است. چندین افسر سابق نیروی هوایی میانمار این موضوع را تایید کردند.

موتور پهپاد MD550 توسط یک شرکت ایرانی به نام «مادو» (اوج پرواز مادو نفر) تولید می شود که از اکتبر 2021 در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

به گفته خلبانان سابق نیروی هوایی میانمار، مادو موتورهای پهپاد MD550 را برای جایگزینی قطعات فرسوده در ناوگان پهپادهای موجود ارتش میانمار تامین کرده است. کار تعمیر و نگهداری در پایگاه نیروی هوایی «میکتیلا» در مرکز میانمار انجام شده است. به همین ترتیب، روابط میانمار و روسیه پس از کودتای سال 2021 به طرز محسوسی تقویت شده است، زیرا حکومت نظامی میانمار جت جنگنده، بالگرد و سایر تجهیزات نظامی از مسکو خریداری می کند.

 طبق گزارش اخیر سازمان ملل، حکومت نظامی میانمار از زمان کودتای 2021 حداقل یک میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی وارد کرده است که بیشتر آن از روسیه و چین بوده است. اما حکومت نظامی منابع قطعات و سخت افزاری نظامی خود را متنوع کرده است زیرا مسکو از زمان جنگ اوکراین تسلیحات و مهمات خود را به سمت حمله به اوکراین هدایت می کند.

ایران با توجه به سابقه طولانی در تامین تسلیحات دولت‌های مخالف غرب و همسو با تهران در جنگ‌های داخلی سوریه و یمن، یک جایگزین آشکار است. ارتش میانمار همچنین سال‌است که از روابط عمیق و پنهانی با کره شمالی برخوردار است. چند افسر سابق نیروی هوایی به Irrawaddy گفتند، در سال 2016-2017، ارتش میانمار تیمی از مهندسان خود را به ایران فرستاد تا در مورد بازسازی هواپیماهای آموزشی قدیمی اطلاعات کسب کنند.

 ایران به دلیل توانایی خود در تعمیر و ظرافت فناوری نظامی که به روش های مختلف زیرزمینی و پنهان دست آورده است، مشهور است. حکومت میانمار پس از تحریم‌های غرب به دلیل کودتا و سرکوب مخالفان، روابط خود را با روسیه، چین، هند، بلاروس و ایران و سایر کشورها تقویت کرده است.