مقامات مصری و عراقی به روزنامه نشنال امارات گفتند که مصر و ایران از ماه مارس در بغداد پایتخت عراق برای گفتگو در مورد عادی‌سازی روابطشان گفتگو کرده‌اند. به گزارش رویداد۲۴ روزنامه اماراتی نشنال نوشت: مقامات مصری گفتند که آخرین دور گفتگوها در آخر هفته آغاز شد، اگرچه مشخص نیست تا کنون چقدر پیشرفت حاصل شده است.

به گفته این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفت وگوها همچنین به کاهش تنش در مناطقی مانند یمن، لبنان و سوریه که ایران دارای نفوذ قابل‌توجهی است هم کشیده شده است.  آنها گفتند که دو طرف همچنین در حال بررسی امکان دیدار عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران هستند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات در بغداد بخشی از تجدید ساماندهی منطقه‌ای است که طی آن عربستان سعودی و ایران توافق کردند تا روابط دیپلماتیک خود را احیا کنند.

مصر و ترکیه نیز پس از یک دهه اختلاف‌نظر، برای عادی‌سازی روابط تلاش می‌کنند. جنگ هشت ساله در یمن، جایی که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند، در بحبوحه اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری به میزان قابل توجهی فروکش کرده است. سوریه، جایی که ایران و حزب‌الله لبنان دارای نفوذ قابل توجهی هستند، روز یکشنبه، پس از یک دهه، مجدداً به عنوان عضو اتحادیه عرب پذیرفته شد.  در بغداد، یک دیپلمات عراقی به نشنال گفت که دو دور مذاکرات در سطوح پایین بین مقامات مصری و ایرانی در ماه مارس و آوریل سال جاری در بغداد برگزار شد. این دیپلمات گفت: «هر دو طرف از تلاش‌های عراق برای میانجی‌گری استقبال کرده‌اند.» وی افزود: «هر دو طرف در حال تبادل نظر هستند و مایل به حرکت به جلو هستند.  هیچ پیشرفتی تاکنون وجود ندارد.»