منابع خبری گزارش دادند که که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست روز گذشته خود در قاهره درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافق کردند. شبکه سعودی «لعربیه دیروز (یکشنبه) گفت: وزرای خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که دیروز در قاهره برگزار شد، با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. این شبکه خبری اضافه کرد: پس از مدت‌ها غیبت، سوریه در نشست فوق العاده شورای اتحادیه عرب که در سطح وزرای خارجه در قاهره برگزار شد، به آغوش این اتحادیه بازگشت. خبرنگار العربیه گزارش داد که وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب طی یک جلسه مشورتی که پشت درهای بسته برگزار شد بر بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب پس از غیبتی که حدود ۱۲ سال به طول انجامید، توافق کردند. وی همچنین تصریح کرد که در پیش‌نویس این تصمیم که متعاقباً بصورت رسمی منتشر خواهد شد، آمده است که از دیروز (7 ماه مه) شرکت هیات‌های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته می‌شود.

پیشتر «جمال رشدی»‌، سخنگوی اتحادیه عرب گفت که وزرای خارجه این اتحادیه درباره لغو تعلیق عضویت دمشق تصمیم گیری خواهند کرد.

وی همچنین گفته بود که در این نشست نتایج نشست‌های وزیران خارجه کشورهای عربی که در عربستان و اردن برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار شد و دعوت از دمشق برای نشست بعدی سران اتحادیه عرب در ریاض مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وزرای خارجه اردن، عربستان، عراق، مصر و سوریه هفته گذشته نشستی مشورتی برگزار کردند تا راه‌های بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه و توسعه سیطره دولت سوریه بر تمام سرزمین‌های خود و حل و فصل مساله قاچاق مواد مخدر را بررسی کنند. این نشست پس از نشست دیگری که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در اواسط آوریل گذشته برای بحث در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در عربستان برگزار کردند و در آن وزرای خارجه مصر، عراق و اردن نیز شرکت داشتند، برگزار شد. اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ عضویت دمشق را به حالت تعلیق درآورده و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه آن وضع کرده بود. از زمانی که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین‌المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی- عربی- صهیونیستی، گروه‌های تروریستی- تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده‌اند و همواره در نگرانی به سر برده‌اند.