محبوبه ولی، روزنامه نگار

280 کاراکتری که محسن رضایی درباره عملیات کربلای چهار در صفحه توئیتری‌اش نوشت، سه روز تمام فضای مجازی را دو قبضه در اختیار گرفت و محسن رضایی را چنان گوشه رینگ انداخت که او درنهایت مجبور شد دیروز در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شود و بعد از توضیحات مفصلی بگوید که سعی می‌کند دیگر در توئیتر چیزی از جنگ ننویسد. 

محسن رضایی روز گذشته، زخمی از تمام حملاتی که طی چند روز به او شده بود، در برنامه «حالا خورشید» همه این جنجال‌ها را حاصل یک سوءبرداشت تفسیر کرد و گفت که اگر به سه روز قبل برگردم درباره کربلای ۴ دقیق‌تر توئیت می‌کردم و می‌نوشتم «عملیات کربلای ۴ فریب دشمن شد.»

توئیت او تا به حال حدود سه هزار پرسش و انتقاد و نظر در پی داشته است. نظراتی که بیش از هر چیزی او را متهم می‌کنند به اینکه جان فرزندان ایران را قربانی اشتباهات خود کرده و اکنون نیز با چنین حرف‌هایی نمک به زخم بازماندگانشان می‌پاشد. خود محسن رضایی نیز در برنامه تلویزیونی دیروز اظهار کرد آن توئیت را در پاسخ به شبهه‌افکنی‌هایی نوشته که دی ماه هر سال تکرار می‌شود و عده‌ای می‌گویند کربلای 4 لو رفته و فرماندهان به جان بچه‌های مردم توجهی نداشتند.

رد پای ترامپ

اما سنگینی بار روانی تحمیل شده به او در روزهای گذشته چنان بود که کنترلش را از دست داد و در حالی آمیخته با بغض و اشک به توضیح رابطه عاطفی در جنگ پرداخت و گفت: « برای فرمانده حتی یک شهید یا یک مصدوم هم دردناک است، رابطه عاطفی ما در جنگ بی نظیر بود، ما به هم سردار و ژنرال نمی‌گفتیم، من برای همه «آقا محسن» بودم؛ یک برادر حاضر است شهادت برادرش را ببیند؟! من هنوز مهدی باکری به خاطرم می‌آید، قلبم به درد می‌آید.»

او درباره توئیت خود هم توضیح داد که «کربلای ۴ عملیات اصلی بوده اما عملیات بزرگ ما نبود. قصد من این بود که بگویم این عملیات به عملیات فریب تبدیل شد. حرف من را به گونه دیگر جلوه دادند. هیچ گاه عملیات‌ بزرگ ما یک مرحله‌ای نبود. دستاورد کربلای ۵ این بود که قطعنامه ۵٩٨ به امضا رسید. صدام فهمید نمی‌تواند مقابل ایران دیوار باشد.»

آن‌طور که محسن رضایی گفت، ترامپ دلیل استفاده او از کلمه «فریب» بوده است. او توضیح داد: «ترامپ می‌خواهد یک فریبی علیه ما انجام دهد و رو دست به ما بزند لذا من کلیدواژه «فریب» را به همین دلیل استفاده کردم.»

آنطور که محسن رضایی گفت، ترامپ دلیل استفاده او از کلمه فریب بوده است. او شرایط کشور را بسیار حساس خواند و توضیح داد: «ترامپ می‌خواهد تا پایان امسال یا سال آینده فریبی علیه ما انجام دهد و رو دست به ما بزند، لذا من کلید واژه «فریب» را به همین دلیل استفاده کردم.»

دفاع سردار سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی نیز که از فرماندهان هر دو عملیات کربلای 4 و 5 بوده، روی خط تلفنی این برنامه آمد و با این توضیح که کربلای 4 عملیات اصلی بوده نه فرعی، به توضیح توئیت جنجالی پرداخت و گفت: «آقای رضایی در بیانشان می‌خواستند به این نکته اشاره کنند که ما وقتی با فاصله کمتر از ۱۵ روز عملیات کربلای پنج را که پیچیده‌تر از کربلای چهار بود انجام دادیم و بزرگترین موفقیت را به دست آوردیم، آن وقت هم ما موافق نبودیم و بحث می‌کردیم.»

سردار سلیمانی در دفاع از هم‌رزم سال‌های جنگ خود نیز تصریح کرد: «آقای محسن رضایی حق بزرگی به گردن همه ما دارد. آقا محسن در واقع طراح عملیات‌های بسیار بزرگی در دوران دفاع مقدس مثل عملیات بیت‌المقدس، طریق‌القدس، ثامن‌الائمه، رمضان و همه عملیات‌های مهمی که در جنگ صورت گرفته بودند که اغلب آنها هم موفق بود. نباید فردی که دوره طولانی  هشت سال دفاع مقدس رمز موفقیت‌های ما بوده است، [نمی‌خواهم بگویم مورد عقده‌گشایی] محور انتقادات، مورد شماتت قرار گیرد.»

سیاست احترام به  افکار عمومی

هر دو آنها، یعنی محسن رضایی و قاسم سلیمانی توضیحات مفصلی  درباره شرایط جنگ و عملیات‌ آن ارائه کردند تا کدورت پیش آمده و حاشیه‌های آن را خاتمه دهند و با شفاف‌سازی نقاط تاریک کربلای چهار را روشن کنند.

 گرچه محسن رضایی و بسیاری دیگر سعی کردند تا فضای ملتهب ایجاد شده را آرام کنند اما در مقابل، اظهارنظرهایی هم بودند که با سلب امکان نقد و اعتراض، می‌توانند این تلاش‌ها را برای آرام کردن فضا بی‌اثر کنند

نمونه این تلاش اظهارات محسن رضایی است که روز گذشته در واکنش به تمام هجمه‌ها گفت: «من دست جوانانی را که حتی به من ناسزا هم می‌گویند می‌بوسم چون می‌دانم که ته دلشان چیزی نیست. من نیامدم اینجا که از خودم دفاع کنم.»

اما همزمان اظهارنظر برخی افراد دیگر، هر روز چالش‌های این توئیت جنجالی را بیشتر می‌کنند. محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفتگویی با سایت خانه ملت گفته است: «آقای محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده عملیات کربلای 4 بوده است و اظهاراتی که در این مورد مطرح می‌کند از نظر من متقن و مستند است.»

این نماینده اصولگرا ادامه داده است: «اگرچه امروز حاشیه‌هایی توسط افرادی ساخته می شود که نه می‌دانند جنگ چیست و نه خبری از عملیات کربلای 4 دارند. بعضا خانم‌هایی را می‌بینم که امروز تحلیلگر جنگ شده‌اند، توئیت‌هایی را دیدم که چند خانم از سخنان آقای رضایی انتقاد کرده‌اند.» این بخش از اظهارات او درباره زنان و نقد جنگ، حاشیه تازه‌ای را به حواشی توئیت محسن رضایی اضافه کرده است.

سردار مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه نیز برداشت اولیه از توئیت محسن رضایی که خود سردار رضایی آن را تفسیر نادرست از نوشته‌اش دانسته را تایید کرده و گفته است: «عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ مکمل هم بودند و در واقع یکی «فریب» و دیگری «اصلی» بود. آن‌ها که جار و جنجال و شایعه درست می‌کنند، نه می‌دانند تیر و ترکش چیست و نه شهادت را می‌شناسند.»

گرچه محسن رضایی، سردار سلیمانی و بسیاری افراد دیگر سعی کردند تا فضای ملتهب ایجاد شده را آرام کنند اما در مقابل، چنین اظهارنظرهایی که امکان نقد و اعتراض را سلب می‌کند، می‌تواند تلاش‌ها برای آرام کردن فضا را بی‌اثر کند. استدلال‌هایی مانند اینکه معترضان چیزی از تیر و ترکش و جنگ و شهادت نمی‌دانند پس صلاحیت حرف‌زدن و نظر دادن درباره آن را ندارند، قطعا افکار عمومی را قانع نخواهد کرد.

تصمیمی برای همه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افراد نباید برای تبرئه خود یا برای قهرمان نشان دادن خودشان آرمان‌های جنگ را زیر سوال ببرند، گفته است این موضوعی است که شورای عالی امنیت ملی باید به آن ورود کند.

او معتقد است «طرح چنین مسائلی نه تنها کمکی به منافع ملی نمی‌کند، بلکه شائبه‌افکنی است.» فلاحت‌پیشه تصریح کرده در جلسه کمیسیون امنیت ملی حتما در این رابطه صحبت می‌شود و درباره‌اش تصمیم گرفته خواهد شد. 

با توجه به اظهارات سرداران رضایی و سلیمانی در برنامه حالا خورشید و تصحیح توئیت محسن رضایی، به نظر نمی‌رسد تصمیم خاصی در این مورد گرفته شود، اما قطعا مسئولان بسیاری با دیدن این مسائل با خود تصمیم خواهند گرفت که مراقبت بیشتری در کلامشان به خرج دهند چراکه دنیای امروز، دنیای گفتن و بی سر و صدا رفتن نیست!