توئیت سرخ و  سـر   سبـز

در حکایات ایرانی آورده‌اند که خیاطی چیره‌دست لباسی برای حاکمی دوخت که از زیبایی و برازندگی‌اش حاکم و دربارش حیرت کردند. خیاط که می‌خواست دوام و قوام دسترنجش را یادآور شود، به حاکم گفت: «به زیر دستانتان فرمان دهید زمانی که عمر شما به پایان رسید، این لباس را همراهتان داخل گور قرار دهند.» حاکم از شنیدن این حرف خشمگین شد و دستور داد زبان از کام خیاط برکشند. از همان جا باب شد که می‌گویند زبان سرخ سر سبز را دهد بر باد. این حکایت با اندکی دخل و تصرف حکایت ۴۸ ساعت گذشته برادر محسن دیروز و سردار رضایی امروز است.

محبوبه ولی، روزنامه نگار

ماجرا این است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه در زمان جنگ در واکنش به اظهارات یک پژوهشگر دفاع مقدس درباره عملیات کربلای 4، در صفحه توئیتری خود نوشت: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. 10 روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم. عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او»

او به محض اینکه این توئیت را منتشر کرد تا همین دیروز، سیبل انتقادات و اتهامات تازه‌ای شد و بسیاری هم او را توصیه به «حرف نزدن» کرده‌اند.

فریب دشمن یا خیانت به همرزم ؟

دو عملیات کربلای چهار و پنج، چالش‌های بزرگ مدیریتی او در زمان جنگ بودند. کربلای چهار همان عملیاتی است که قرار بود در پی آن منطقه «ابوالخطیب» تصرف شود و بصره را از ناحیه جنوب تهدید کند، اما به محض شروع با غافلگیری عراقی‌ها مواجه شد و در همان ساعات اولیه منورها آسمان اروند را در دل شب، چون روز روشن کردند.

 این عملیات 12 هزار شهید گرفت؛ گذشته از این آمار بالای شهدا، نحوه شهادت آنها نیز بسیار مظلومانه بود. محمدعلی اسفنانی، از غواصان حاضر در این عملیات در جایی گفته بود: غواصان نمی‌توانستند از کپسول اکسیژن استفاده کنند. از این رو به صورت شناور روی آب با ارتفاع 20 سانت در عمق آب فرومی‌رفتند و طناب‌هایی در آب در دست داشتند تا مسیر را گم نکنند. یکباره منطقه کاملاً روشن شد و هواپیماهای عراقی روی آب منور ریختند، به‌طوری‌که منطقه مثل روز روشن شد و عراقی‌ها ستون‌های ما را دیدند و آن زمان با تمام تجهیزاتی که داشتند ما را به گلوله بستند و رگباری از گلوله‌ها به ستون ما آمد. در آن زمان بسیاری از غواص‌ها شهید شدند زیرا بسیاری از گلوله‌ها به سر آنان می‌خورد. ما هیچ راهی نداشتیم، نه می‌توانستیم از اسلحه استفاده کنیم و نه راه برگشت داشتیم.»

تازه‌ترین داغ عملیات کربلای 4، مربوط به همین سه سال پیش است که کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد اجساد 175 غواص ایرانی که با دستان بسته کشته شده‌اند، در منطقه ابوفلوس عراق کشف شده است. فرمانده این ستاد اعلام کرد که برخی از اجساد کشف شده دارای هیچ جراحتی نیستند و نیروهای بعثی آن‌ها را زنده به گور کرده‌اند. تشییع این شهدا و تشریح آنچه که بر آنها رفته بود، یکی از غمبارترین مراسم تشییع پیکر شهدا در سال‌های پس از جنگ بود. 

وقتی توئیت محسن رضایی را برای سردار کارگر خوانده و نظرش را پرسیده‌اند، گفته است: «نه، حتما ایشان چنین نظری ندارند و معتقدند که عملیات لو رفته کربلای ۴ به عملیات فریب تبدیل شده است.»

حالا با این تلفات انسانی بزرگ در کربلای 4، توئیت محسن رضایی که اذعان می‌کند این همه شهید برای فریب دشمن بوده است، او را سیبل هجمه‌های بسیاری کرده که می‌پرسند یعنی فرماندهان جنگ با علم به شکست عملیات، هزاران جان گران را طعمه دشمن کردند؟! 

دو روایت مشابه با دو سرنوشت متفاوت

البته این اولین بار و محسن رضایی اولین کسی نیست که این موضوع را مطرح می‌کند. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز که در آن ایام فرمانده جنگ بود، همین روایت را این‌گونه گفته بود: «ما در عملیات اول که به نام عملیات کربلای ۴ بود، ناموفق بودیم اما بلافاصله جبران کردیم و در آن طرف، واقعاً دشمن را شکست دادیم. با عملیات کربلای ۵، آثار شکست کربلای ۴ از بین رفت. یعنی به گونه‌ای تبلیغات کردیم که اصلاً آن مسأله حل شد.»  او هم مانند محسن رضایی گفته بود که دشمن در عملیات کربلای 4 فریب خورد و پس از یک استراحت کوتاه و تجدید قوا و روحیه عملیات کربلای 5 شروع شد. 

کربلای 5 دو هفته بعد از کربلای 4 شروع شد و هاشمی رفسنجانی همواره از آن به‌عنوان موفق‌ترین عملیات در ایام دفاع مقدس یاد کرد. این عملیات عراقی‌ها را غافلگیر و 150 کیلومتر از منطقه اشغالی شلمچه را آزاد کرد، اما منجر به فتح بصره که هدف غایی آن بود نشد و هزاران شهید نیز بر جای گذاشت. تحلیلگران تعداد شهدای این عملیات را در برابر توفیقی که کسب کرد، بسیار زیاد می‌دانند.

 البته این اولین بار و محسن رضایی اولین کسی نیست که این موضوع را مطرح می‌کند. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز که در آن ایام فرمانده جنگ بود، روایت مشابهی درباره کربلای 4 داشت

در یکی دو روز گذشته ویدئویی از شهید حسن باقری، از فرماندهان جنگ دست به دست می‌شود که در آن حرف‌های تلخی را درباره عادی شدن آمار بالای شهدا می‌زند.   

به هر حال هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی که در آن ایام تصمیم‌گیرندگان نهایی درباره کربلای 4 و 5 بودند و مسئولیت این دو عملیات برعهده آنهاست، هر دو روایت یکسانی را شرح داده‌اند؛ اما یکی سال‌ها پیش روایتش را شرح داد و دیگری دو روز پیش در بحبوحه فرمانروایی فضای مجازی و توئیتر و البته شرایط حساس و آسیب‌پذیر کشور و اتفاقا به دلیل همین شرایط جدید، موج به راه افتاده در دو روز گذشته چنان سهمگین است که محسن رضایی را در خود غرق کرده است. در میان این موج، واکنش سیاسیون و نظامیان نیز کم نیست.

سردار در دام کلام

محسن رضایی چند وقت پیش گفته بود: «من به ملت ایران به عنوان یک سرباز قول می‌دهم اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ایران چشم بدی داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند، حداقل هفته اول هزار نفر آمریکایی را اسیر می‌گیریم که آن موقع برای آزاد کردن هر کدامشان باید چند میلیارد دلار بدهند.» این گفته‌های او نیز در زمان خودش کم حاشیه نداشت. مصطفی تاجزاده در توئیت دیروز خود به آن اظهارات اشاره کرده و نوشته بود: «کسی که گفت درصورت حمله به ایران، هزاران سرباز آمریکایی را اسیر می‌کنیم و برای هر کدام چند میلیارد دلار از آمریکا می‌گیریم، اخیرا ادعا کرد برای فریب دشمن چند هزار شهید و مجروح در عملیات کربلای۴ دادیم. رزمندگان بی‌ادعا و از جان‌گذشته با چنین فرماندهی، ایران را حفظ و صدام را ناکام کردند.»

محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان هم اینستاگرام را برای واکنش انتخاب کرد و نقل قولی از امام خمینی را نوشت که فرموده بودند: «من در اینجا از مادران، پدران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسما معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد.»

از میان هم‌رزمان و همراهان محسن رضایی در ایام دفاع مقدس، سردار محسن رشید، از راویان جنگ تحمیلی که ۱۰ سال مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را برعهده داشت، در گفتگویی کوتاه با سایت انتخاب در واکنش به این توئیت جنجالی گفته است: «عملیات کربلای ۴ فریب نبوده و اتفاقا عملیات اصلی بوده است.»

اما سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس معتقد است که از گفته‌های محسن رضایی سوء تعبیر شده است. وقتی توئیت محسن رضایی را برای او خوانده و نظرش را پرسیده‌اند، گفته است: «نه، حتما ایشان چنین نظری ندارند و معتقدند که عملیات لو رفته کربلای ۴ به عملیات فریب تبدیل شده است.»

او توضیح داده که «ما عملیات لو رفته کربلای ۴ را به یک عملیات فریب برای ارتش عراق تبدیل کردیم و ۱۰ روز بعد در همان نقطه در حالی که نیروهای رژیم بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای ۵ را با موفقیت انجام دادیم.»

در واقع منظور سردار کارگر این است که منظور محسن رضایی این نبوده که کربلای 4 از ابتدا برای فریب طراحی شده بلکه قصدش تبدیل کردن این عملیات شکست خورده به فریبی برای دشمن بوده است؛ اما حتی اگر چنین باشد نیز بیان محسن رضایی، بیان همان خیاطی است که خشم حاکم را برانگیخت و حالا تبدیل به سیبل انتقادات گزنده و گسترده‌ای شده است.