مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر جمعه (12 اسفند)  وارد تهران می‌شود و با مقامات کشورمان ملاقات‌هایی را انجام خواهد داد و مسائل مختلفی نیز در این دیدارها بررسی می‌شود.

سفر رافائل گروسی به ایران از آنروست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تازه‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرده مبنی بر اینکه که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به 18 برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخمین زده که تا 12 فوریه (23 بهمن) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در همه سطوح غنی سازی شده به 3760.6 کیلوگرم رسیده باشد.

آژانس انرژی اتمی همچنین اعلام کرده است: حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای، به دلیل عدم اجرای تدابیر مرتبط با شفاف‌سازی ذیل برجام توسط ایران، آژانس توانایی کنار هم قرار دادن درست اطلاعات در برخی حوزه‌ها ازجمله موجودی سانتریفیوژها را نخواهد داشت.

وال استریت ژورنال نیز نوشت که در گزارش جدید آژانس عنوان شده است: نمونه‌برداری آژانس در تاریخ 22 ژانویه ( 2 بهمن) در ایران وجود ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص 83.7 درصد را نشان می‌دهد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران چندی پیش در رابطه با ادعای غنی‌سازی 84 درصدی اورانیوم توسط ایران بیان کرده بود: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود. ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

آمریکا: نقطه گریز هسته‌ای ایران به 12 روز رسیده

معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا نیز روزسه‌شنبه در جلسه استماع کنگره آمریکا مدعی شد: در زمان اجرای برجام نقطه گریز هسته‌ای ایران 12 ماه بود اما اکنون این زمان به 12 روز رسیده است.

کالین کال، افزود: بنابراین من فکر می‌کنم هنوز این دیدگاه وجود دارد که اگر بتوانید این موضوع را از طریق دیپلماتیک حل کنید و محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای آنها بازگردانید، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر، مذاکرات احیای برجام متوقف شده است.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، نیز روز شنبه - ۶ اسفند - در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی گفت که برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران پیشرفت زیادی کرده و به نقطه‌ای رسیده که «ظرف چند هفته می‌تواند به غنی سازی ۹۰ درصدی برسد، میزانی که برای ساخت بمب اتمی کافی است.»

با این حال او گفت که ارزیابی اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که ایران هنوز تصمیمی برای ازسرگیری برنامه ساخت سلاح اتمی نگرفته است.

حفظ کانال‌های ارتباطمان با    ایران  بسیار سخت شده

همچنین مذاکره‌‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای،در این راستا گفت: اوضاع بسیار بد است؛ حفظ کانال‌های ارتباطمان با ایران بسیار سخت شده است.

«انریکه مورا»، در مصاحبه با نشریه آلمانی «اینترناسوناله پولیتیک» گفت که ایران در آن زمان خواستار بسته شدن پرونده پادمانی شده بود اما «امروز شاید برای بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای خروج از مشکلات داخلی‌اش آماده‌تر باشد».

او گفت: تهران خود را در «قلب یک توفان قرار داد که خودش آن را ایجاد کرده بود».

وی افزود: ایران درگیر سه مسئله اصلی شد که اولین آنها اعتراضات داخلی در پی مرگ «مهسا امینی» بود که «بیش از آنچه انتظار می‌رفت طول کشید» و حکومت ایران با آنان به روش گفت‌وگو تعامل نکرد و این «طبعا در میان کشورهای غربی پیامدهایی داشت و به وجهه حکومت ایران آسیب زد».

مورا تصریح کرد: مسئله دوم که برای اروپا اهمیت بسیاری دارد روابط نظامی ایران با روسیه و تأمین پهپاد برای مسکو است و تأکید کرد که این مسئله «پرمخاطره‌ترین مسئله برای اروپا در پرونده ایران» است.

وی گفت: «اوضاع بسیار بد است، ما همه کانال‌های ارتباطمان را حفظ می‌کنیم اما این کار خیلی سخت شده است».

ذره ۸۴ درصد با میکروسکوپ هم  دیده نمی‌شد

اما واکنش رئیس سازمان انرژی اتمی به گزارش ادعای غنی سازی ۸۴ درصدی این بود که ذره ۸۴ درصد یک نمونه برداری از کنار یک شیر در پروسه بود؛ با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شد.

محمد اسلامی دیروز در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در طول دو ماه گذشته ملاقات‌ها و تماس‌ها با رئیس کل آژانس و معاونین آژانس با معاونین بنده و تبادل نظرات کارشناسی صورت گرفت.

 وی افزود: در دو هفته گذشته هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند، مواردی که اعلام کرده بودند عدم تطابق بیانیه طراحی چیدمانی سانتریفیوژ‌ها با ذره‌ای که اعلام کرده بودند مرور شد و مشخص شد انحراف خاصی وجود ندارد و این موضوعات با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است که مورد پیگیری قرار گیرد.

 اسلامی ادامه داد: در خصوص موارد پادمانی بایستی مذاکراتی برای روشنگری پاسخ‌هایی که دادیم داشته باشیم، یکسری عنوان می‌کنند که پاسخ داده نشده در صورتی که پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شده بود و بایستی با حوصله آن‌ها را مرور میکردیم و این امر تداوم دارد در همین راستا در سفر معاون آژانس دعوت رسمی از گروسی شد.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای آژانس بر غنی سازی ۸۴ درصدی ایران گفت: مدیر کل باید بطور فصلی دو گزارش به شورای حکام بدهد که گزارش برجامی اش را ارسال کند طبق برجام که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است آژانس وظیفه دارد نظارت و ارزیابی کند و محدودیت‌هایی که در سند برجام برای ایران تعریف کردند و طبق این سند، چون آن‌ها تعهدات خود را اعمال نکردند ما هم بازگشت از تعهدات طبق اقدام راهبردی انجام دادیم و طبیعی است که آژانس بگوید نظارت‌ها مانند گذشته ندارد، اما این به آن معنا نیست که اشراف ندارد

 اسلامی تصریح کرد: در خصوص ذره ۸۴ درصد که یک نمونه برداری از کنار یک شیر در پروسه بود انجام شد، یک ذره‌ای که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود؛ مهم حجم موادی هست که پس از تولید ذخیره می‌شود و موادی که از پروسه خارج شده بود نظارت کردند دیدند که غنای آن بیش از ۶۰ درصد نیست و تولید ما همان ۶۰ درصد است.

موضوع غنی‌سازی ۸۴درصدی  در ایران  حل‌وفصل شده است

ازسوی‌دیگر، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که موضوع ادعایی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد در ایران که به بواسطه گزارش تحریک‌آمیز یک نشریه آمریکایی خبرساز شده بود، با موفقیت حل‌وفصل شده است.

میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود: دیگر چیزی برای حدس و گمان وجود ندارد.