تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: سختگیری‌هایی درباره نقل و انتقال ارز، تلاش برای تشدید تحریم فروش نفت و محصولات پتروشیمی طی چند ماه گذشته انجام شده که جایی برای خوش‌بینی در مورد نیات آمریکا باقی نمی‌گذارد.

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که اخیرا آمریکا اقداماتی انجام داده، از جمله معافیت صدا و سیما از تحریم و همچنین اجازه به عراق برای پرداخت مطالبات ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از صادرات برق به این کشور. آیا این اتفاقات را می‌توان ارسال پالس مثبت برای از سرگیری مذاکرات تلقی کرد، گفت: درباره عراق و این مطلبی که گفتید من اطلاعی ندارم و چیزی نشنیده‌ام. در مقابل گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ارسال دلار از عراق به ایران با مشکلاتی مواجه شده، وجود دارد. با این حال، صحبت‌های که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، مشخص نیست که صورت رسمی و حقوقی آن چیست. وی افزود:‌ معافیت صدا و سیما از تحریم امر معمولی است که طی نزدیک به ۱۰ سال گذشته همواره و هر شش ماه یکبار انجام می‌شده است. ظاهرا آمریکا به دلیل تعهداتی که در چارچوب سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای دارد، آن تحریم را نمی‌تواند اعمال کند و به طور مرتب در دولت‌های مختلف اقدام به تعلیق آن کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تا آنجا که می‌دانیم ایران تاکید کرده که آماده جمع‌بندی مذاکرات است اما شرایط پیچیده‌ای مانند مسائل داخلی ایران و جنگ اوکراین هنوز اجازه از سرگیری مذاکرات را نداده است. در واقع باید مذاکرات از سر گرفته شود تا مشخص شود که آیا طرفین آماده دادن امتیازاتی به یکدیگر هستند یا خیر.

 احمدی در پاسخ به این سوال که اخیرا از طرف یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از زبان وزیر خارجه مطرح شده که پادشاه عمان به تهران سفر خواهد کرد و خبر خوشی خواهد داشت، تحلیل شما درباره این امر چیست، گفت: مذاکراتی طی چند ماه گذشته از طریق عمان، قطر و جوزپ بورل به صورت غیرمستقیم در جریان بوده اما آمریکا به سه موضوع اشاره کرده است؛ یکی موضوع زندانیان آمریکایی در ایران، دوم موضوع امنیت پرسنل آمریکایی در منطقه. یعنی اینکه آمریکا و ایران در تماس باشند که برخورد تصادفی شکل نگیرد و اگر شکل گرفت از کنترل خارج نشود. سوم بحث جنگ اوکراین است که آمریکا می‌گوید به ایران پیام می‌دهیم تا از ارسال سلاح به روسیه خودداری کند. هرچند ایران تلویحا اشاره این تبادل پیام‌ها را در ارتباط با برجام نیز دانسته است، اما آمریکایی‌ها اصرار دارند که درباره احیای برجام صحبتی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: البته ممکن است که تبادل پیام بین ایران و آمریکا شامل برجام هم باشد اما محل تردید است که بتوان آمدن پادشاه عمان به تهران را به تبادل پیام بین ایران و آمریکا ربط داد. سفر پادشاه عمان به تهران قاعدتا باید بیشتر جنبه تقویت رابطه دو جانبه داشته باشد. زیرا آقای رئیسی و چند تن از مقامات ما سفرهایی به عمان داشتند و این سفر را می‌توان بیشتر در چارچوب روابط دو جانبه دانست تا انتقال پیام. زیرا انتقال پیام معمولا در سطح حداکثر وزیر خارجه و مقامات میانی انجام می‌شود نه در سطح پادشاه عمان.