آریا طاری

انتقال رونالدو به النصر عربستان، همچنان مثل یک بمب خبری در جهان سروصدا به راه انداخته و هنوز هم سوژه اول رسانه‌های جهان به شمار می‌رود. او اولین ستاره بزرگی نیست که راهی قاره آسیا شده اما بدون شک بزرگ‌ترین بازیکنی است که برای فوتبال باشگاهی به این قاره قدم گذاشته است. قبل از او نیز اسم‌های بزرگ دیگری به این قاره آمده بودند. بازیکنانی که همگی ستاره‌های بزرگی در دنیای فوتبال بودند اما به لحاظ شهرت، موفقیت و محبوبیت، کریس یک ستاره بی‌مثال به حساب می‌آید.

 

روبرت پیرس

ستاره فرانسوی هنوز هم با سال‌های بازی برای تیم رویایی ونگر شناخته می‌شود. او یک ستاره درخشان برای توپچی‌ها بود و در همه دنیا نیز طرفداران بسیار زیادی داشت. پیرس نیز جذب پروژه تازه لیگ هندوستان شد و درسال 2014 برای گوا بازی کرد. او البته تنها 10 بازی برای این باشگاه انجام داد اما در همان زمان کوتاه نقش مهمی در تیم داشت و کمک کرد تا گوا بتواند به نیمه‌نهایی سوپرلیگ هندوستان برسد.

فابیو کاناوارو

مدافع سرشناس ایتالیایی که سابقه بردن جام جهانی و توپ طلا را هم داشت، با تصمیم انتقال به قاره آسیا خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. فابیو بعد از نمایش نه‌چندان خوب در جام جهانی 2010 و حذف آتزوری در مرحله گروهی، به الاهلی در فوتبال امارات منتقل شد. او در حالی به الاهلی رفت که به تازگی از رئال مادرید به یووه برگشته بود. با این حال دوران حضور دوباره او در بانوی پیر فقط یک سال به طول انجامید. فابیو نیز فقط یک سال در الاهلی بازی کرد و سپس بازنشسته شد.

کارلوس ته‌وز

با یونایتد، سیتی و یووه جام‌های بسیار زیادی را فتح کرد و یکی از محبوب‌ترین ستاره‌ها در آمریکای جنوبی بود. کارلوس برای مدتی به آرژانتین برگشت تا برای بوکا بازی کند اما در یک تصمیم غیرمنتظره به شانگهای شنهووا در لیگ چین ملحق شد. او برای این قرارداد در هر هفته بیش از 600 هزار دلار دریافت می‌کرد. همین رقم بالا موجب شده بود این بازیکن ناگهان بوکا را برای پیوستن به شانگهای رها کند. ته‌وز برای مدتی قبل از پایان دوران فوتبالش درقاره آسیا به میدان رفت و درآمد قابل توجهی نیز به دست آورد.

خامس رودریگز

زننده بهترین گل جام جهانی 2014 بعد از ترک رئال مادرید در سراشیبی قرار گرفت. او در اورتون موفق نبود و با قرارداد هشت میلیون یورویی به الریان پیوست و در این تیم همبازی شجاع خلیل‌زاده شد. هیچ‌کس انتظار نداشت که خامس در این شرایط سنی به این موقعیت برسد اما به هر حال این اتفاق برای او رخ داد. او می‌توانست یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال باشد اما روند پیشرفتش از یک جایی به بعد کاملا متوقف شد. اوضاع برای خامس خوب پیش نرفت و او به بازی در لیگ ستارگان قطر رسید.

 

آندرس اینیستا

ستاره هنرمند بارسا، درست مثل ژاوی از لاماسیا به بلندترین قله‌های فوتبال رسیده بود. دن آندرس برای مدت زیادی در بارسا درخشید و همه جام‌های ممکن را با این تیم فتح کرد. او در رده ملی نیز افتخارات بزرگی داشت. اینیستا اما برخلاف ژاوی برای پایان دوران فوتبال راهی غرب آسیا نشد. او به ژاپن رفت تا برای باشگاه ویسل کوبه بازی کند. اینیستا هنوز نیز در این باشگاه توپ می‌زند و عضو بسیار مهمی از تیم ژاپنی است. او در 37 سالگی فعلا خیال بازنشسته ‌شدن ندارد و قراردادش با تیم ژاپنی نیز در سال 2024 به پایان خواهد رسید.

ژاوی هرناندز

یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال، آخرین سال‌های زندگی ورزشی‌اش را در قطر سپری کرد. باشگاه السد برای او برنامه خاص و ویژه‌ای داشت. آنها ژاوی را مهیای مربیگری کردند و اولین تجربه‌های او در موقعیت جدید را نیز رقم زدند. ژاوی که یکی از سفرای قطری‎ها برای جام جهانی 2022 نیز بود، آنقدر به این قاره علاقه‌مند شد که اسم دختر کوچکش را نیز «آسیا» گذاشت. او بعد از تجربه هدایت السد در لیگ ستارگان قطر، به اسپانیا برگشت و هدایت بارسلونا را بر عهده گرفت. با این حال خیلی‌ها باور دارند که داستان این ستاره در قطر تمام نشده و ممکن است او روزی سرمربی تیم ملی این کشور شود.

الساندرو دل پیرو

اسطوره باشگاه یووه در سال 2014 تصمیم بسیار عجیبی گرفت و راهی سوپرلیگ هندوستان شد تا در دهلی توپ بزند. آن روزها فوتبال هند هزینه‌های زیادی انجام می‌داد تا به لحاظ باشگاهی متحول شود. تحول دلخواه هندوستانی‌ها اما هنوز هم رخ نداده است. دل پیرو 14 بار برای باشگاه هندی بازی کرد و در این مدت چهار گل نیز به ثمر رساند. او البته قبل از آن هم برای دو سال سابقه حضور در فوتبال آسیا را داشت و در استرالیا پا به توپ شده بود. ال پینتوریکو دو سال برای اف‌ث سیدنی در لیگ استرالیا به میدان رفت و توانست 24 گل نیز برای این تیم به ثمر برساند.