آریا طاری

ترکیب تیم ملی ایران در مسابقه امشب با عراق، بدون شک با ترکیب چند مسابقه قبلی، تفاوت‌هایی خواهد داشت. احسان حاج‌صفی که مرد کلیدی ویلموتس در دیدارهای قبلی بوده، این بازی را به دلیل مصدومیت از دست داده است. علاوه بر این، شاید مرد بلژیکی چند تغییر دیگر نیز در ترکیب‌ تیمش به وجود بیاورد. این سخت‌ترین بازی تیم ملی در این مرحله خواهد بود و انتظار می‌رود «ریسک» کم‌تری از سوی کادر فنی برای انتخاب نفرات اصلی مطرح باشد. چرا‌که ریسک خطرناک بازی با بحرین، نتیجه‌بخش نبود و حالا تیم ملی باید کمی محتاط‌تر فوتبال بازی کند. 

تغییر سبک بازی تیم ملی در یک زمان کوتاه، مشکلاتش را در بازی‌های حساس و سخت نشان می‌دهد. تیم ملی در سال‌های گذشته با کارلوس‌ کی‌روش، نظم و سازماندهی دفاعی قابل توجهی داشت و در هیچ مسابقه‌ای به سادگی گل نمی‌خورد. حتی تیم‌هایی مثل اسپانیا و آرژانتین برای باز کردن دروازه ایران، با مشکل روبه‌رو شدند و کاملا به دردسر افتادند. چند سال طول کشید تا مرد پرتغالی، این نظم را در دفاع تیمش به وجود بیاورد و حالا ویلموتس نیز به چنین زمانی نیاز دارد تا ویژگی‌های هجومی مدنظرش را در تیم پیاده کند. در شرایط فعلی آن‌چه بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد «بردن» بازی‌های حساس برای نزدیک‌ شدن به جام جهانی قطر است. پس از شکست برابر بحرین و سخت شدن شرایط ایران در گروه، دیگر «چگونه» بردن اهمیتش را از دست داده و همه هواداران تیم ملی، می‌خواهند که این تیم برابر عراق به هر قیمتی از خطر شکست در امان بماند. حتی اگر این نتیجه، به کمک یک نمایش کسل‌کننده به دست بیاید. حتی خود سرمربی تیم ملی در چند مصاحبه اخیرش در مورد این مسابقه، دیگر روی کلیدواژه فوتبال «هجومی» تاکید نکرده و برخلاف مصاحبه‌های قبلی، جملاتی آرمانگرایانه را در مورد سبک بازی تیم ملی به کار نبرده است. ترکیب اولیه تیم ملی برابر بحرین، بیش از حد ماجراجویانه به نظر می‌رسید. طارمی، انصاری‌فرد، سردار آزمون و محمد محبی، چهار بازیکن با خصوصیات کاملا هجومی در ترکیب تیم بودند. ایران در دقایق زیادی مالکیت توپ در میانه میدان را از دست داد و فاصله خط دفاعی با خط حمله در این مسابقه، به بیشترین حد ممکن رسید. طبیعتا برابر عراق، باید شیوه متفاوتی اتخاذ شود. چراکه خط هافبک حریف امشب ایران با طارق، هادی و بشار، فوق‌العاده آماده و خطرناک به نظر می‌رسد. اگر آنها فضای کافی را در اختیار داشته باشند، می‌توانند موقعیت‌های زیادی روی دروازه تیم ملی ایجاد کنند.

علیرضا بیرانوند، باز هم مرد شماره یک دروازه تیم ملی خواهد بود. جایگاه او مثل همیشه، کاملا مستحکم به نظر می‌رسد. درست مثل میلاد محمدی که فعلا رقیبی جدی ندارد و از ابتدا در سمت چپ خط دفاعی به میدان می‌رود. در قلب دفاع، مجید حسینی و کنعانی‌زادگان در مسابقه‌های باشگاهی در فرم خوبی قرار داشته‌اند و آماده‌تر از پورعلی‌گنجی به نظر می‌رسند اما خیلی‌ها باور دارند که سبک بازی این دو مدافع، شبیه به هم است و بازیکنی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی باید در کنار یکی از آنها قرار بگیرد. این تصمیم، اهمیت بسیار زیادی دارد و بعید نیست ویلموتس، ترکیب زوج دفاعی‌اش در این مسابقه را عوض کند. در سمت راست خط دفاعی نیز، رامین گزینه محبوب این مربی به شمار می‌رود اما شاید وریا در این بازی، با توجه به ویژگی‌های تدافعی‌اش مهره مفیدتری برای تیم ملی باشد. در واقع حضور میلاد، مرتضی، مجید و وریا در خط دفاعی، استحکام این بخش از زمین تیم ملی برابر عراق را بالاتر خواهد برد. در غیاب اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی و البته با توجه به نیمکت‌نشینی همیشگی مسعود شجاعی، امید ابراهیمی کاپیتان امشب تیم ملی خواهد بود. بازیکنی که در زمین بحرین، یک شب کابوس‌وار را سپری کرد. به احتمال بسیار زیاد، ویلموتس از وحید امیری و احمد نوراللهی در نزدیکی امید استفاده می‌کند تا دوندگی این بازیکن، بازی هافبک‌های فانتزی عراق را تخریب کند. در جلوی زمین نیز، سردار مثل دیدارهای اخیر پرجنب و جوش ظاهر می‌شود و در کنار مهدی طارمی موقعیت می‌سازد و احتمالا کریم انصاری‌فرد نزدیک‌ترین بازیکن ایران به دروازه عراق خواهد بود. آزمون انگیزه‌های بسیار  زیادی برای این جدال دارد و می‌خواهد سومین گلش در نبرد با عراق را نیز وارد دروازه این حریف کند.

عراق، یکی از سدهایی بود که در دوران کی‌روش شکسته نشد. تیمی که در دو دوره متوالی از جام ملت‌ها، روبروی ایران قد علم کرد و نمایش‌های بسیار خوبی داشت. آنها به خوبی می‌دانند که ستاره‌های تیم ملی به خاطر نتیجه اخیر، فشار زیادی را تحمل می‌کنند و قصد دارند به نتایج خوب‌شان مقابل ایران، تداوم ببخشند. کمی احتیاط، کمی محافظه‌کاری، کمی دقت و کمی شانس، می‌تواند ایران را به نتیجه دلخواهش در این بازی برساند. تیم ملی ابزار کافی را برای کنار زدن عراق دارد اما برای این کار، باید از این ابزار به بهترین شکل ممکن استفاده کند.