رئیس‌جمهور گفت: وقایع اخیر یک ساحت امنیتی دارد که مسئولان امنیتی متکفل آن هستند و دنبال می‌کنند که الحمدالله امنیت برقرار شده است و بیشتر هم برقرار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی صبح شنبه در همایش گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول که به مناسبت سالروز تشکیل این شورا برگزار شد، طی سخنانی گفت: برای تحول یک الزاماتی نیاز است، از جمله اینکه در اولین گام باید نگاه و انگیزه تحولی داشت، اگر نگاه و انگیزه نباشد این اتفاق رخ نمی‌دهد. موضوع دوم داشتن یک بازنگاه در فرآیندها است که معلوم شود اقدامات و تلاش‌های گذشته متناسب و مفید بوده‌اند یا خیر. چهره‌های فرهنگی، عالمان و فرهیختگان ببینند که این با کار تحولی سازگاری دارد یا خیر؟ یکی از موارد هم در این زمینه داشتن بازنگاه به ساختار است، اگر بازنگاه به ساختار نباشد، تحول در ساختار اتفاق نمی‌افتد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت مساله بهره‌وری در جامعه علمی و نخبگانی کشور عنوان کرد: ما در کشور به قولی ۸۰ هزار و به قول دیگر ۱۰۱ هزار نفر عضو هیات علمی داریم با این عدد باید نگاه کرد که آیا برون‌دادی متناسب با این جمعیت داشته‌ایم؟ من عمیقا معتقد به سرمایه‌گذاری در این حوزه با تمرکز بر بهره‌وری هستم.

وی در ادامه بیان کرد: البته همه مباحثی که من قصد دارم در حوزه فرهنگ و موضوع ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی عرض کنم حتی ناظر بر آنچه که رهبری فرمودند، بحث عدالت است. باید دقت کنیم که عدالت را یک امر محدود نبینیم، دوستان در اینجا صرفاً در بحث عدالت آموزشی و فرهنگی بحث می‌کنند در حالیکه ما در مفاهیم اسلامی بعد از توحید هیچ مفهومی گسترده‌تر از عدالت نداریم.

وی تاکید کرد: این عزیزان حق دارند، این‌ها نخبه هستند اما بصیرت هم نیاز است که بتوانند تحلیل درستی نسبت به شرایط و تحولات داشته باشند. بصیرت که رهبری فرمودند تنها مختص به سال ۸۸ نبود در همه دوران‌ها به بصیرت نیاز است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که اینجا اشاره شد فرهنگ «ما می‌توانیم» بود و این هم یعنی عدالت، ما می‌توانیم یعنی جامعه‌ای که هم دانایی داشته باشد و هم توانایی و این را به عرصه ظهور برساند.

کلمات بازنشستگی و فارغ‌التحصیلی  باید تغییر کند

رئیسی در ادامه با بیان اینکه «معنا و معادل برخی واژه‌ها باید تغییر کند» ابراز داشت: واژه بازنشستگی حتما باید عوض شود، نشستن و منتظر ماندن برای چه؟ امام بعد از ۷۰ سالگی شروع کرد به رهبری یک جامعه و یک انقلاب الان طرف ۴۵ یا ۵۰ ساله بازنشسته می‌شود و می‌رود در پارک می‌نشینید و می‌گوید بازنشسته هستم. یا واژه فارغ‌التحصیلی این واژه هم باید تغییر کند. ما باید با توجه به مفاهیمی که وجود دارند به جای این واژگان از کلمات دیگر استفاده کنیم.

رئیس جمهور به فرهنگ کار و تلاش در جامعه اشاره و تاکید کرد: اینکه دانشجو برود به استاد بگوید که نمره را باید به من بدهید و اگر نباشد من مشروط می‌شوم و استاد با ترحم نمره بدهد، صحیح نیست.

در رباط کریم گفتند یک نفر بیکار هم آنجا نیست

رئیس‌جمهور یادآور شد: پنج‌شنبه رفتم رباط کریم گفتند آنجا یک نفر بیکار نیست و زمینه داریم که مهاجرپذیر باشیم به جای مهاجرفرست. هجرت معنای خاصی در فرهنگ دینی ما دارد برخی رفتن‌ها اسمش هجرت نیست افراد خود را به هجرت کردن، قانع نکنند، معنا و مفهوم خود را در فرهنگ دینی ما دارد. وی افزود: هفته قبل به پاکدشت رفتم، گفتند اینجا یک نفر بیکار نداریم افراد بیایند. برخی فارغ‌التحصیلان ما منتظرند و فقط کار را کارهای خاص اداری معرفی می‌کنند، یعنی گویا برخی رفتن به کارخانه و پوشیدن لباس کار و کنار کارگر کار کردن را کار نمی‌دانند این جزو چیزهایی است که باید در آن تحول ایجاد شود و نیاز به فرهنگ سازی جدی دارد.

وی با بیان اینکه موضوع فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ انضباط اجتماعی، قانون‌مداری و قانون‌گریزی به عنوان یک ضدفرهنگ باید در جامعه مطرح شود، گفت: در این موارد باید کارکرد بخش‌های فرهنگی نشان داده شود. سازمان‌های مسئول مثل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخش‌های مختلف در این رابطه مسئول هستند واقعاً نگاه مراکز علمی و فرهنگی ما باید نگاه مردمی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط با بدنه اجتماعی بسیار مهم است، عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند در جامعه تاثیرگذار باشند از جمله فرهنگ سازان توجه کنند که با مردم و مردمی بودن از مسائل بسیار مهم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مبحث گفت‌وگو در جامعه اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو نیاز جامعه و بسیار مهم است، اتفاق خوبی است که برخی در این عرصه فعال شدند. گشایش گفت‌وگو در شورا باید بتواند عرصه را برای عزیزانی که صاحب اندیشه هستند و آن‌هایی که حرف و سخن دارند فراهم کند و باید دغدغه و مطالب‌شان شنیده شود.

وی ادامه داد: از نکات بسیار محوری این است که مصوبات ما در شورای انقلاب فرهنگی اقتضایی نباشد، البته من این را نفی نمی‌کنم و یک جایی این نیاز است اما حتما اکثریت مصوبات باید محتوایی و هدفمند باشد، اگر فقط اقتضایی باشد و هدفمند نباشد، به کارکرد مناسب نخواهد رسید.

وی عنوان کرد: یکی از موارد بسیار مهم «ادراک مخاطب» از مباحث و موضوعات است، گاهی برخی یک مطلبی یا موضوعی را مطرح می‌کنند بعد می‌گویند که منظور من فلان مساله نبود، بله آقا منظور شما این نبود اما اینطور در جامعه برداشت می‌شد، برداشت جامعه مهم است.