سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت صدور کیفرخواست‌های صادره برای وقایع اخیر گفت: تاکنون در شهر تهران ۱۱۱۸ کیفرخواست صادر شده است.

به گزارش ایلنا، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز درباره اینکه آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است کیفیت کافی نداشته باشد، افزود: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیچ‌وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و بر اساس مقررات قانونی تکالیف خود را انجام می‌دهند در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات‌البین، گاهی هم برای رسیدن به واقعیت، باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این نیاز به صرف وقت بیشتری دارد.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم. سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به بازداشت برخی چهره‌های سرشناس هنری در روزهای اخیر گفت که «اگر سخن غیرمستند و کذب بگویند، مورد برخورد قضایی  قرار می‌گیرند».

تحقیق از ۴۲ متهم در حادثه اوین

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در این نشست، آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین را نیز تشریح کرد.

ستایشی بیان کرد: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است. پس از مشخص شدن ابعاد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بساط این شرارت به زودی جمع خواهد شد

وی تاکید کرد: بساط این شرارت به زودی جمع خواهد شد. به روشنی مبرهن است ایران فردا از دید تروریست‌ها چگونه است! ایران سیاه، تلخ، پر از آشوب مانند برخی از کشورها است که با هوشیاری مسئولان و مردم این خیال ابطال خواهد شد.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه از خون این عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون این عزیران پایمال شود.

بازداشت ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در وقایع اخیر

وی درباره برخورد قوه قضاییه با عناصر خارجی بازداشت شده در وقایع اخیر گفت: آنچه در حوزه اتباع فرانسوی مطرح بود این بود که قبلاً دو نفر در اردیبهشت ماه به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت بازداشت شدند که پرونده در مرحله تصمیم است. نسبت به اتباع بیگانه در کشورهای مختلف تاکنون ۴۰ نفر از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر دخیل بودند و برخی از آنها کف میدان بودند که بازداشت شدند.

ستایشی در خصوص کشورهای این اتباع گفت: متأسفانه اسامی کشورهایی که مدعی حقوق بشر بودند هم در این لیست دیده می‌شود و بعضاً این افراد در کف خیابان حضور داشتند که بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه تحقیقات واجد محرمانگی است، گفت: مستحضر باشید افراد بازداشتی مطابق قوانین ایران بازداشت هستند.

ماموری مرتکب خطا شود مورد مسامحه قرار نخواهد گرفت

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: اگر ماموری مرتکب خطایی شده باشد، صدمه‌ای زده باشد خسارتی وارد کرده باشد؛ بارها گفته‌ایم دستگاه قضایی ملجأ و پناه‌ مردم است. اگر کسی شکایت دارد ابراز کند و قوه قضائیه با بی‌طرفی کامل و تمسک به مقررات و موازین شرعی آن را مورد رسیدگی و اتخاد تصمیم قرار می‌دهد.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده الهام افکاری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی درباره پرونده الهام افکاری (خواهر نوید افکاری)، گفت: این فرد از نام برادر خود استفاده کرد و به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی با آنان، در تجمعات دست داشته است.

وی افزود: علاوه بر اینها، وی قصد خروج از کشور را هم داشت که با حکم جلب و پس از تشریفات قانونی که برای او صادر شد، هنگام خروج از کشور در یک موقعیت بازداشت شد.

ستایشی اظهارداشت: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام، اتهام این فرد است که به او تفهیم شده و براساس آن قرار بازداشت موقت برای وی صادر شده است و اکنون در زندان به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مشارالیه ارتباط گسترده با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز در داخل و خارج از کشور داشته است و در این زمینه ادله دقیق وجود دارد.

وی ادامه داد:  نامبرده در تعامل با شبکه تروریستی ایران اینترنشنال اقدام به انتشار اخبار کذب نمود و در آشوب‌های اخیر استان فارس هم نقش آفرینی فعال داشته است و همین قبیل اقدامات موجب می‌شود که داعش جرات را پیدا کند که حوادث تلخی مانند حادثه تروریستی شاهچراغ را رقم بزند و امنیت مردم تحت تاثیر قرار گیرد.

آزادی ۱۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر در سیستان و بلوچستان

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص حوادث خاش و زاهدان و پرونده‌های تشکیل شده و اینکه آیا اطلاع رسانی این موضوع هم مثل دادگاه‌های اخیر خواهد بود یا خیر؟ گفت: نماینده رهبر معظم انقلاب،  موفق ارزیابی شد و اثرگذار بود که برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث و تدقیق در مسائل منطقه و دیدار چهره به چهره با خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و شنیدن دغدغه‌های آنان صورت گرفت.

وی اظهارداشت: این سفر با استقبال گسترده مردم منطقه و سران طوایف و علما مواجه شد و با تاسی به این توجه، براساس مصوبات سفر نماینده رهبر معظم انقلاب و مصوبات شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان و با تأکیدهای مستمر رئیس قوه قضاییه که نسبت به تعیین تکلیف قانونی و عاجل پرونده‌ها داشتند، اقداماتی صورت گرفته است.

۴۲ نفر از متهمان در استان سیستان و بلوچستان با توجه به اظهار پشیمانی، آزاد شدند و قرار بود سایر افراد هم تعیین تکلیف شوند که امروز محقق شد و ۱۰۰ نفر دیگر هم آزاد شدند

وی ادامه داد: ۴۲ نفر از متهمان در استان سیستان و بلوچستان با توجه به اظهار پشیمانی، آزاد شدند و قرار بود سایر افراد هم تعیین تکلیف شوند که امروز محقق شد و ۱۰۰ نفر دیگر هم آزاد شدند.

ستایشی اضافه کرد: آزادی برخی از متهمان دلالت بر اینکه پرونده بسته شده و تمام است؛ نیست بلکه برخی‌ افراد با قرار تأمین صادره آزاد شدند و این افراد باید نشان دهند که از اعمال خود و اقداماتی که مرتکب شدند به خصوص حضور در اغتشاشات، پشیمان هستند.

ستایشی تصریح کرد: مطالبه عموم برخورد قاطع با متهمان و مجرمان است و همه در برابر قانون یکسان هستند.

وی ادامه داد: نسبت به مسائلی که آنجا مطرح شده و اینکه ممکن است کسی از مأموران خسارتی وارد کرده باشد، نیز باید گفت که دستگاه قضایی ملجا آسیب دیدگان است و نسبت به تخلفات و جرایم اعلامی در سازمان قضائی نیروهای مسلح استان پرونده تشکیل شده است.

نیازمند اقدامات بسیج برای گره گشایی مشکلات کشور هستیم

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ششم آذر، سالروز تشکیل ارتش بیست میلیونی، افزود: در آستانه فرارسیدن هفته بسیج قرار داریم که این ایام را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: نهال نوپایی که امام راحل در آغازین روزهای پیروزی انقلاب بنا نهاد امروز تبدیل به شجره مبارکه‌ای شده است که حافظ استقلال، ایمان، امنیت عمومی ایران اسلامی است و هر روز کارآمدی و نیازمندی به بسیج بیشتر خواهد شد.

ستایشی گفت: بسیج نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی بلکه در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی امتحان خود را پس داده است و همواره نیازمند اقدامات آن برای گره گشایی مشکلات کشور هستیم.