عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه همه کمک کنیم فضای اعتراضات از سیکل خشونت خارج شود، گفت: نیاز داریم هم گفتمان مردم را به سمت گفتمان اصلاح‌طلبانه در چارچوب قوانین سوق دهیم و هم نظام را تشویق و ترغیب کنیم که پاسخی که به مردم می‌دهد پاسخ درخور و در شأنی باشد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص «لزوم مدیریت چرخه خشونت در کشور و همچنین نظارت بر مسأله لباس شخصی‌ها که می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده از جانب سودجویان به نام نیروهای امنیتی شود»، گفت: کشور در شرایط خاص و حساسی قرار دارد و نیاز داریم که هم حاکمیت هم مردم معترض و هم مردمی که حامی نظام هستند؛ با عقلانیت بیشتر و با نگاه به منافع و امنیت کشور رفتار کنند.

وی ادامه داد: اصلاح امور برای هر نظام سیاسی، اجتماعی، اداری و فرهنگی به نظر من یک ضرورت است، الان شما می‌بینید هر نرم‌افزاری که تولید می‌شود، بعد از مدت زمانی (که در گذشته چند سال بود و الان به چند ماه رسیده)، نیاز به بروزرسانی دارد.

نماینده مردم تربت جام و تایباد تصریح کرد: از سوی دیگر سیاست‌ها، برنامه‌ها و ساختارهای نظام‌های سیاسی بر اساس نیاز مردم شکل می‌گیرند و همین مردم اگر احساس نیاز برای تغییر داشته باشند، نظام‌ها باید خودشان را با نیازهای مردم هماهنگ کنند؛ اگر بخواهند دوام و بقا داشته باشند. در این پروسه که از یک طرف نیاز به اصلاح است و از یک طرف ساختارهای سیاسی، اداری و اجتماعی در برابر این اصلاحات مقاومت می‌کنند، معمولا چالش‌ها شروع می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان همچنین خاطرنشان کرد: خشونت در بیان و طرح مطالبات و درخواست اصلاح در امور می‌تواند یکی از عوامل انحراف از مسیر اصلی باشد، چنانچه شما خشونت را در جامعه ترویج کنید، نه‌تنها امور اصلاح نمی‌شود بلکه بدتر به سمت تنگ نظری، بسته‌شدن فضا و تعصبات بیشتر سوق پیدا می‌کند. از سوی دیگر اگر حکومت هم در مقابل هر اعتراض و خواسته‌ای خشونت به خرج دهد نه‌تنها فضا را آرام نخواهد کرد، بلکه زمینه اعتراض بیشتر را فراهم می‌کند. در پاسخ به هر خواسته مردم، در پاسخ به تقاضای رفع مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی نمی‌شود با خشونت رفتار کرد.

وی ادامه داد: الان این خشونتی که دارد ترویج می‌شود از یک طرف به ماموران امنیت و به کسانی که حافظ امنیت کشور هستند آسیب می‌زند و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد، آن‌ها فرزند این آب و خاک هستند، از سوی دیگر خشونت‌هایی که ما شاهدیم علیه مردم اتفاق می‌افتد از سوی بعضی از نیروهای حافظ امنیت چه انتظامی چه قوای دیگر آن هم قابل پذیرش نیست. نماینده تربت جام و تایباد افزود: به هر حال این آسیبی که به مردم می‌رسد، چه مردم معترض باشند، چه مردم منتقد باشند آسیب زدن به این‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز با این‌ها سیکل خشونت را تشدید می‌کند.