کارگردان سریال «خون سرد» با اشاره به اینکه خشونت در آثار جنایی یک ویژگی لازم است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهادهای ناظر ژانر «خون سرد» را درک کردند و خشونت به شکل بی‌موردی از سریال حذف نشد.

سریال «خون سرد» به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار از معدود آثار شبکه نمایش خانگی است که در ژانر جنایی و پلیسی ساخته شده است. این سریال که از پلتفرم فیلم نت پخش می‌شود تا امروز ۱۱ قسمت از آن به پخش رسیده و بازیگرانی چون شهرام حقیقت‌دوست، امیر آقایی، سارا بهرامی، سارا رسول‌زاده و نیما شعبان‌نژاد در آن ایفای نقش کرده‌اند.

سریال «خون سرد» در این مدت با سریال‌های خارجی مشابهی مقایسه شده است. برخی شباهت‌های این سریال با نمونه‌های خارجی را مورد انتقاد قرار داده و بعضی به تحسین آن پرداخته‌اند. علاوه بر این «خون سرد» روایتگر معضلات اجتماعی روز جامعه نیز هست. خبرنگار ایلنا در گفتگو با امیرحسین ترابی از ابعاد مختلف این سریال را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

***

 

*سریال «خون سرد» با رده‌بندی سنی +۱۵ به پخش رسیده، دلیل این رده‌بندی سنی چیست و بر چه اساسی دیدن این سریال برای افراد زیر ۱۵ سال پیشنهاد نمی‌شود؟

-ساترا نهاد ناظر بر شبکه نمایش خانگی با بررسی‌هایی که داشت به این نتیجه رسید که سریال «خون سرد» با رده‌بندی سنی +۱۵ به پخش برسد و انتخاب این سن برای من هم مشخص نیست و فکر می‌کنم کاملاً سلیقه‌ای است.

به نظر من یکسری از صحنه‌های سریال «خون سرد» حتی می‌تواند برای رده‌بندی سنی +۱۸ مناسب باشد، به طوریکه در کشورهای مختلف رده‌بندی سنی به همین شکل است. ممکن است شما در حال تماشای یک سریال در نت‌فلیکس باشید، در حالیکه این سریال را تماشا می‌کنید ممکن است سکانسی رده‌بندی سنی +۱۸ باشد و پیش از پخش آن سکانس به صورت زیرنویس به شما اطلاع‌رسانی شود.

متأسفانه در کشور ما این موضوع جا نیفتاده و به طور کل دستگاه‌های ناظر بر محتوای شبکه نمایش خانگی خود را ملزم به رده‌بندی سنی کل سریال می‌کنند.

 

*رده‌بندی سنی در میزان مخاطبان سریال «خون سرد» تأثیرگذار بوده یا خیر؟

- قطعاً تأثیرگذار است اما من بر این عقیده‌ام که هنوز این فرهنگ در خانواده‌های ایرانی جا نیفتاده است که اگر یک سریال با درجه‌بندی +۱۵ پخش شده، کودک زیر پانزده سال خود را پای تلویزیون ننشانند، هنوز فرهنگ جدی گرفتن مسئله درجه‌بندی سنی در خانواده‌های ایرانی جا نیفتاده است. به نظرم برای اینکه به اهمیت چنین موضوعی پی ببریم لازم است که فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی می‌تواند آگاه‌ کردن خانواده‌ها از لزوم توجه به درجه‌بندی سنی آثار نمایشی باشد.

 

*آیا رده‌بندی سنی سریال به سانسور کمتر آن کمک کرده است؟

- رده‌بندی سنی به کم‌تر سانسور شدن سریال هیچ کمکی نکرده، حتی اگر این رده‌بندی تعیین نمی‌شد هم یکسری از صحنه‌ها و دیالوگ‌ها در هر صورت سانسور می‌شد و این ارتباطی به سن و سال ندارد.

توسط دو نهاد نیروی انتظامی و ساترا بر این سریال نظارت می‌شود و باید بگویم که هر دو نهاد با ما تعامل خوبی دارند و سریال را نیز پسندیده‌اند ولی مقتضیات زمان و جامعه به نظر می‌رسد باعث شده تا بخش‌هایی حذف شوند. به عنوان مثال در قسمت اخیر امیر آقایی دیالوگی می‌گوید که دوستان معتقدند حرف این کاراکتر درست است اما با شرایط کنونی جامعه این حرف بهتر است بیان نشود. با توجه به این مسئله و از طرفی هزینه بالایی که برای ساخت این سریال صرف شده ما هم سعی داریم تعامل داشته باشیم تا «خون سرد» به پخش برسد.

 

*در «خون سرد» حجمی از خشونت را شاهد هستیم که شاید در دیگر سریال‌ها کمتر این شکل از خشونت به نمایش گذاشته می‌شود.

 

-خوشبختانه نهادهای ناظر بر محتوای این سریال ژانر را درک کرده‌اند. وقتی قرار است در فرمول ژانر حرکت کنید ناخودآگاه به سمت خشونت حرکت می‌کنید و در واقع خشونت جزوی از ژانر جنایی است و اگر آن را این گونه سینمایی بگیرید دیگر اثری از جنایی بودن فیلم یا سریال باقی نمی‌ماند.

دومین نکته این است که با دیدن فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا از طریق شبکه‌های مختلف اینترنتی یک ترقی و پیشرفتی در جامعه به وجود آمده که فرصت‌های زیادی برای ما ایجاد کرده تا ژانرهای دیگر را هم تجربه کنیم. به هر شکل ساخت فیلم و سریال در قالبی متفاوت از آنچه که رایج است، ریسکی به همراه دارد که ما این ریسک را پذیرفتیم و ریسک بعدی برای پلتفرم بود که پذیرفت در سریالی با این ژانر سرمایه‌گذاری کند.

البته باید بگویم که حجم خشونت در فیلمنامه به مراتب بیشتر است اما من زمان اجرا تلاش کردم که به نحوی تصویربرداری کنم که این خشونت آنقدر عیان و عریان نباشد که برای ما مشکلی ایجاد کند. من حتی برخی سکانس‌ها را در دو ورژن ضبط کردم، چراکه ما خودمان هم مدام نگران این هستیم که مبادا این سکانس حذف شود و به همین دلیل از اول پیش‌بینی کردم و پلان‌هایی برای جایگزینی داشتم تا مجبور نشوم کل سکانس را حذف یا تغییر دهم.

 

*بسیاری از منتقدان بر این عقیده‌اند که «خون سرد» همان سریال «دکستر» ایرانی شده است و حتی برخی به کپی بودن این اثر تأکید دارند.

-۹۰ درصد کسانی که «خون سرد» را کپی سریال «دکستر» می‌دانند، در زندگی‌شان اصلاً «دکستر» ندیده‌اند وگرنه کسی که این سریال را دیده باشد می‌تواند بفهمد که «خون سرد» کپی نیست. ولی اگر ما از «دکستر» کپی کرده باشیم هم نباید کپی بودن دلیلی بر انتقاد از سریال باشد؛ در طول سال چندین فیلم و سریال ساخته می‌شود که نمونه دقیقاً مشابهش وجود دارد و فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در طول سال ساخته می‌شوند که بازسازی هستند. به عنوان نمونه سریال «سرقت پول» است که در اسپانیا ساخته شد و در کره‌جنوی بازسازی شد، پس کپی به خودی خود ضعف نیست و اتفاقاً اگر فیلمساز بتواند یک کپی قدرتمند و با کیفیت بسازد نشانه ضعف نیست.

ما می‌توانیم با الهام گرفتن از سینما و تلویزیون کشورهای پیشرفته صنعت سینما و تلویزیون خود را ارتقا و پیشرفت دهیم. نکته مهم‌تر این است که وقتی شما در قالب ژانر حرکت می‌کنید، در قالب و چارچوبی قرار می‌گیرید که باید از یکسری نشانه‌ها و المان‌ها پیروی کنید، خود به خود در شرایطی که از ژانر تبعیت می‌کنید حتماً اثرتان شبیه یک اثر ساخته شده می‌شود.

علاوه بر «دکستر» سریال‌های دیگری مثل «هانیبال» هم هستند که در این حال و هوا ساخته شده‌اند و اگر بخواهیم همه این‌ها کپی‌برداری بدانیم، اکثر سریال‌های جهان کپی هستند. ما در این اثر قصه یک قاتل سریالی را روایت می‌کنیم، در همه آثار دنیا وقتی به سراغ چنین سوژه‌ای می‌روید به یکسری آیتم مشترک می‌رسید که ناخودآگاه اثرتان شباهت‌هایی به دیگر آثار پیدا می‌کند. به عنوان مثال درباره سوژه قاتل سریالی؛ اکثر این افراد یک ترومایی در دوران کودکی داشته‌اند که باعث شده در بزرگسالی به یک مشکل روانی بزرگ برسند، همه قاتل‌های سریالی دنیا قربانیان خود را از یک طبقه اجتماعی خاص انتخاب می‌کنند، همه این افراد آیین و روش خاصی برای قتل‌هایشان دارند،‌ همه معمولاً محلی برای انجام قتل دارند و معمولاً یادگاری‌هایی هم از مقتول برمی‌دارند. این اشتراکات در تمام سریال‌های جنایی که از فرمول ژانر تبعیت کرده‌اند وجود دارد و با این حساب همه ما از هم تقلید و کپی‌برداری کرده‌ایم. به این ترتیب باید بگویم که ما الگوبرداری کرده‌ایم اما باز هم از یک محصول مشخص نمی‌توان اسم برد. امروز کمتر اثری ساخته می‌شود که الگوی تازه‌ای ارائه دهد، معمولاً آثار نمایشی از یک الگو پیروی می‌کنند و تفاوت در زاویه نگاه مولف است.

 

*در این سریال مسائل ملتهب اجتماعی روز مثل «جنبش می‌تو»،‌ «فساد رسانه‌ای»،‌ «قاچاق اعضای بدن» و... مطرح می‌شود که برای مخاطب پشت صحنه این اتفاقات جالب است اما آنچه که روایت می‌شود چقدر مبتنی بر یک تحقیق اجتماعی دقیق است؟

-اتفاقاً این مسئله همان کپی بودن سریال را نقض می‌کند. وقتی ما درباره جامعه امروز ایران صحبت می‌کنیم،‌ طبیعتاً جامعه ایران با جامعه آمریکا که «دکستر» ساخته‌اند، متفاوت است. ما کاملاً تلاش کرده‌ایم در ژانر حرکت کنیم اما یک قصه کاملاً ایرانی بسازیم و معضلات، مشکلات و تمام مسائل اجتماعی موجود در کشورمان را هم در قصه اصلی بگنجانیم. البته باید بگویم که در این سریال به شخص خاصی اشاره نکرده‌ایم و جریان‌ها و مسائل را دنبال کرده‌ایم و طبیعی است که شباهت‌هایی هم با افراد واقعی در بین کاراکترهای «خون سرد» به وجود بیاید اما پرداخت مستقیم به شخصی خاص را کاملاً رد می‌کنم. در بحث فساد رسانه‌ای، فیک‌نیوزها و خبرهای زرد که در جامعه به فکر مردم جهت می‌دهد باید بگویم که امروز در جامعه ما وجود دارد و ما به این جریان اشاره کرده‌ایم.

 

*انتخاب شهرام حقیقت‌دوست برای نقش یک پلیس که مثبت است و نقش اصلی این سریال به حساب می‌آید به عنوان بازیگری که معمولاً نقش‌های منفی بازی کرده او را در قالب کاراکتری متفاوت نسبت به آثار قبلی‌اش قرار می‌دهد. چطور به این انتخاب رسیدید؟

-شهرام حقیقت‌دوست در این سال‌ها بازیگر پرکاری بود، در تئاتر نقش‌های مهمی ایفا کرده و در سینما نیز حضور فعالی داشته اما متأسفانه برخی از این آثار توقیف شده‌اند یا به اکران نرسیده‌اند. شهرام حقیقت‌دوست معمولاً نقش‌های منفی یا نقش‌های نزدیک به منفی بازی کرده و من با اطمینان به توانایی‌های خودم در کارگردانی و توانایی‌های او در ایفای نقش، این بازیگر را انتخاب کردم و به نظرم نتیجه خوبی هم حاصل شده و او توانسته از ایفای نقش بربیاید.

 

*فیلم‌نت نسبت به دیگر پلتفرم‌ها، یک پلتفرم جدید است. با توجه به این مسئله استقبال از سریال رضایت‌بخش بوده یا خیر؟

-اتفاقاً با سریال «خون سرد» این پلتفرم بیشتر به مخاطبان معرفی شد و تا امروز هم بیشترین میزان مخاطب را در فیلم‌نت داشته است و با وجود اینکه شرایط جامعه در این روزها دردناک است و مردم غمگین‌اند و کمتر کسی شاید میل به دیدن فیلم و سریال داشته باشد؛ همچنان میزان مخاطبان «خون سرد» بالا ست.