رئیس جامعه انجمن‌‌‌های راهنمایان گردشگری معتقد است: به شدت شاهد خروج متخصص در کشور هستیم و در گردشگری داریم نیروی متخصص را از دست می‌دهیم. سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری هم سرمایه‌شان را برمی‌دارند و می‌روند.

محسن حاجی‌سعید در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص تاثیر اختلالات اینترنت بر صنعت گردشگری کشور، اظهار کرد: «موضوعی که وجود دارد این است که یک سری تصمیم‌های خلق‌الساعه‌ای در نهادهایی که متولی اینترنت کشور هستند، بدون اینکه حتی نیم نگاهی داشته باشند به فاجعه‌ای که برای یک صنعت بسیار مهم ایجاد می‌کند، گرفته می‌شود.

این موضوع را می‌توان از چند وجه نگاه کرد؛ یک اینکه تصمیم می‌گیرند اینترنت قطع شود در حالی که کسب و کار عده‌ای به اینترنت گره خورده است. در این وضعیت نمی‌توانید به همین سادگی بگویید که به دلیل امنیت، اینترنت کل کشور را قطع کرده‌ایم. این تصمیم بی‌برنامگی سیستم تصمیم‌گیرنده را نشان می‌دهد و در واقع مثل این می‌ماند که فردا صبح بگویند چون احساس کردیم از آب اشامیدنی استفاده غلط می‌شود، آب را بر روی همه مردم می‌بندیم. در دنیای امروزی اینترنت یک الزام است و امرار معاش مردم به اینترنت گره خورده است. بنابراین نمی‌توانید به همین سادگی تصمیم به قطع کردن آن بگیرید.»

نمی‌توانیم به گردشگران خارجی بگوییم برای ارتباط با خانواده‌تان، «روبیکا» نصب کنید

وی همچنین درخصوص اثرات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر کاهش رونق گردشگری، گفت: «این دفعه سراغ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار رفته‌اند و به یکباره آن‌ها را فیلتر کرده و امکان رد و بدل کردن پیام را از ما گرفته‌اند. کسب و کار عده‌ای در این فضاست و به آن‌ها گفته‌اند که به سمت پلتفرم‌های ایرانی بروند؛ فرض بر اینکه این گفتمان هم درست باشد، مگر می‌توانیم به خارجی‌ها که در آن بسترها فعالیت می‌کنند بگوییم به پلتفرم ایرانی بیایید تا آنجا با هم در راتباط باشیم؟ من اصلا این منطق را نمی‌فهمم که به گردشگر بگوییم اگر می‌خواهید باهم ارتباط داشته باشیم در «روبیکا» یا «سروش» اکانت بسازید. مگر اپلیکیشن‌های ایرانی در دنیا نفوذ و مخاطب دارند که بگوییم به این فضا بیایید؟»

حاجی سعید خاطرنشان کرد: «ما پلتفرم‌های موجودی در دنیا داریم که در آن‌ها داریم تبلیغ و جذب گردشگری می‌کنیم. این پلتفرم‌ها فرضا در چین وی چت و در غرب واتس‌اپ و اینستاگرام است که عدد قابل توجهی از افراد در آن‌ها به تبلیغ کسب و کارشان می‌پردازند. اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی را منع کنیم، یعنی داریم خود تحریمی می‌کنیم و به افراد خارج از کشور باید بگوییم که در این فضاها نمی‌توانم با شما ارتباط داشته باشیم. این‌ها مسائلی است که دست‌کم گرفته شده است. ما وقتی درک نکنیم که کسب و کارهای جهان امروز به چه شکلی کار می‌کند، تصور می‌کنیم که همه باید خودشان را با مدل ما تنظیم کنند؛ در صورتی که این اتفاق امکان‌پذیر نیست. این یعنی شناختی نسبت به فضای کسب و کار در دنیا و نسبت به گردشگری که سومین بخش اقتصادی در دنیا شناخته می‌شود، وجود ندارد.»

رئیس انجمن‌‌‌های راهنمایان گردشگری ضمن اشاره به نامشخص بودن تصمیم‌گیرندگان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: «مشخص نیست چه کسانی این تصمیم را گرفته‌اند؟ آیا تصمیم دولت بوده؟ آیا تمام اعضای دولت با این تصمیم موافق بودند؟ آیا وزارت گردشگری در این خصوص موضع‌گیری کرده و اگر مخالف بوده آیا توجهی شده است؟»

حاجی سعید درخصوص مشکلاتی که به دلیل محدودیت‌های اینترنتی برای گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند به وجود آمده است، گفت: «در طی یک ماه گذشته ما چندین هزار گردشگر داشتیم که به ایران سفر کردند. این گردشگران یک وضعیت بلاتکلیفی دارند؛ اینکه نمی‌توانند عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا تبلیغی هم برای ایران باشد که هیچ، بلکه اصلا نمی‌توانند به خانواده‌های خود اطلاع دهند که جای امنی دارند. چراکه درحال حاضر اپلیکیشن‌هایی مثل واتس‌اپ، رایج‌ترین روش ارتباطی مردم در دنیاست تا بتوانند هرجایی که هستند، سریع پیام خود را رد و بدل کنند. دیگر کسی برای پیام دادن چندان از اس ام اس استفاده نمی‌کند و تقریبا منسوخ شده است. بنابراین این گردشگران هم گروهی هستند که در ایران سر در گم و بلاتکلیف هستند.»

وی افزود: «افزون بر این موارد، بیزینس عده‌ای از گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند هم مختل شده است. چراکه برخی از آن‌ها نمی‌توانند مدیریت کسب و کارشان را از راه دور انجام دهند و به اینجا که سفر می‌کنند، زندگی عادی‌شان مختل می‌شود. این وضعیت منجر می‌شود که یا اصلا به ایران سفر نکنند یا اگر آمده‌اند هم سریع‌تر برگردند. همه این مشکلات نادیده گرفته شده در حالی که راهکار هم داشته است.»

حاجی سعید درباره راهکار خود بیان کرد: «خیلی ساده می‌توانستند شماره‌هایی که مرتبط با فعالان گردشگری و گردشگرانی که وارد کشور می‌شود را از این محدودیت‌ها رفع کنند تا کسب و کارشان لطمه نبیند. هر چند به طور کلی گردشگری یکی از گروه‌هایی است که دارد آسیب جدی می‌بیند و بقیه کسب و کارها هم در حال آسیب هستند.»

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: «اگر وضعیت این شکل باشد و ادامه پیدا کند، توقع ما این است که وزارت گردشگری از دولت طرح شکایت کند تا این موضوع به این شکل نادیده گرفته نشود. یکی دو روز بحران طبیعی است ولی الان نزدیک به 40 روز از فیلترینگ این شبکه‌ها گذشته است و کسی پاسخگو نیست. حتی صحبت‌های وزیر ارتباطات را که می‌شنویم، تلویحا می‌گوید که تصمیم‌گیرنده نیست. ما اصلا نمی‌دانیم به کجا باید مراجعه کنیم تا مشکلات‌مان را به گوش مسئولان برسانیم.»

با این وضعیت، گردشگری نمی‌تواند به ادامه حیات خود فکر کند

حاجی سعید همچنین درمورد امکان مهاجرت فعالان گردشگری، بیان کرد: «با این وضعیت گردشگری نمی‌تواند به ادامه حیات خود فکر کند. بسیاری از فعالان گردشگری از این وضعیت پیش‌آمده به شدت ناراضی هستند و دارند از این صنعت خارج می‌شوند. سرمایه‌گذارانی که در این مدت نهادهای متولی گردشگری با چنگ و دندان نگه‌شان داشتند، به دنبال این هستند که با توجه به وضعیت پیش‌آمده برای ادامه حضور خود در این صنعت فکر اساسی بکنند. این‌ها را نباید دست کم بگیریم؛ این‌ها سرمایه‌شان را برمی‌دارند و از کشور می‌روند.»

وقتی مردم را دارید از دست می‌دهید، دیگر تامین امنیت‌شان چه اهمیتی دارد؟

وی ادامه داد: «نمی‌توانید بگویید امنیت کشور مهم‌تر است، همه چیز با هم مهم است. بودن سرمایه مردم هم مهم است، خود مردم از همه چیز مهم‌تر هستند، وقتی مردم را دارید از دست می‌دهید دیگر تامین امنیت‌شان چه اهمیتی دارد؟ ما در گردشگری داریم نیروی متخصص و سرمایه‌گذار را از دست می‌دهیم. خود نیروی استانی که به دلیل این وضعیت دارد خارج می‌شود را نمی‌توانید عددی جلویش بگذارید؛ چراکه هر کدام از آن‌ها می‌توانند در کشور منشا اثر باشند و زمانی که مهاجرت می‌کنند، معلوم نیست ما‌به‌ازای مالی این نیروی متخصص چه قدر است.»

رئیس جامعه انجمن‌‌‌های راهنمایان گردشگری درباره مهاجرات فعالان این صنعت، مطرح کرد: «در یک سال گذشته به شدت شاهد خروج متخصص در کشور بودیم و در بخش راهنمایان گردشگری هم به همین شکل بوده است. راهنمایان گردشگری به دلیل تسلط به زبان خارجی و روابط عمومی بالایی که دارند به سادگی در کشورهای دیگر جذب کار می‌شوند چراکه دیگر نیازی به صرف وقت برای یادگیری زبان ندارند و با روابط عمومی بالایی که دارند به سرعت و به سادگی جذب می‌شوند. ما در زنجیره خودمان این آسیب را خیلی جدی می‌بینیم. بسیاری از همکاران ما و کسانی که در استان‌های خودشان تاثیرگذار بودند تصمیم به مهاجرت گرفتند و برخی هم اصلا مهــاجرت کرده‌اند.»