نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: من خیلی موافق هستم که بتوانیم این طلسم را در جمهوری اسلامی بشکنیم که البته احساس می‌شود طلسم است و در یک مسائل مهمی رفراندوم برگزار کنیم.

 به نظرم مهم‌تر از اینکه ما برای یک موضوع برویم سراغ رفراندوم، این است که ساختارهای اداره حکومت را طوری اصلاح کنیم که مردمی‌تر حکمرانی کنیم؛ یعنی مردم در یک به یک تصمیماتی که در جامعه اتخاذ می‌شود احساس نقش داشته باشند این بهتر از رفراندوم راجع به یک موضوع مشخص و منفرد است.

علی‌اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که «بحث رفراندوم براساس قانون اساسی به این منظور پیش‌بینی شده است که در موضوعات مهم کشور اجرا شود تا تصمیم نهایی به خواست عموم ملت نزدیک‌تر باشد، به نظر شما چه اندازه اجرای چنین اصلی در برخی موارد می‌تواند مفید واقع شود؟»، گفت: ایران کشوری است که همه چیزش براساس آرای مردم اداره می‌شود، ما حتی نظام برگزاری انتخابات‌مان هم طوری است که این انتخابات را مردم برگزار می‌کنند یعنی دولت فقط هدایت و نظارت را بر انتخابات دارد و در بخش برگزاری انتخابات، هیات‌های اجرایی، اداره صندوق‌ها و بازرسی‌ها همه تشکیل شده از جمعی از امنای مردم هستند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی ما هم برای اینکه در بعضی از حوزه‌هایی که تصمیم‌گیری در ساختارهای رایج اداری دچار مشکل می‌شود و احساس می‌شود که تاثیر شگرفی بر امور زندگی مردم دارد یا احساس می‌شود که اختلافات خیلی ویژه‌ای نسبت به آن موضوع وجود دارد پیش‌بینی شده است که اینجا هم وارد انتخابات عمومی شویم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: اما چون برگزاری یک انتخابات عمومی حتما نیاز به هزینه‌های سنگینی دارد و از طرفی هم حتما هر انتخاباتی در عین اینکه نظر مردم را کشف می‌کند یک سری ایرادات و شکاف‌های اجتماعی هم ایجاد می‌کند، برگزاری رفراندوم‌های این‌چنینی در دنیا به حداقل می‌رسد و مردم در ساختارها نظراتشان را ارائه می‌کنند.

عنابستانی درخصوص سازوکار درخواست و برگزاری رفراندوم عنوان کرد: آن قانون هم یک ساختار و ترتیباتی برای اجرا دارد، یعنی رئیس‌جمهور باید آن موضوعی که می‌خواهد به رأی عمومی بگذارد را به مجلس بیاورد، درخواست رئیس‌جمهور با سه چهارم آرای نمایندگان تصویب شود و برای اجرا و برگزاری رفراندوم ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: حتما اگر آقای رئیس‌جمهور این تصمیم را بگیرد، ما در مجلس استقبال می‌کنیم، برای اینکه وارد چنین فرآیندهایی هم بشویم و این هم فرآیند خوبی است.

نماینده مردم سبزوار در پاسخ به این سوال که «به نظر شما الان چه موضوع یا موضوعاتی می‌تواند برای برگزاری رفراندوم موردنظر باشد؟»، عنوان کرد: من الان نمی‌توانم یک موضوع مشخصی را اسم ببرم، این را باید دولت تشخیص بدهد اما معتقدم که الان موضوع لاینحلی که در ساختار اداره کشور نتوانیم آن را حل کنیم، نداریم.

عنابستانی با تاکید بر اهمیت اصلاح برخی ساختارهای حکومت، گفت: به نظرم مهم‌تر از اینکه ما برای یک موضوع برویم سراغ رفراندوم، این است که ساختارهای اداره حکومت را طوری اصلاح کنیم که مردمی‌تر حکمرانی کنیم؛ یعنی مردم در یک به یک تصمیماتی که در جامعه اتخاذ می‌شود، احساس نقش داشته باشند این بهتر از رفراندوم راجع به یک موضوع مشخص و منفرد است.