فرشاد گلزاری

 حدود دو ماه دیگر یعنی در اوایل ماه نوامبر، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار می‌شود و شکی وجود ندارد که نتیجه این انتخابات، آثار عمیق و بلندمدتی بر آمریکا و جهان خواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران در داخل کشورمان به دلیل دسترسی نداشتن به منابع دست اول و عدم مشاهده از نزدیک جدال‌های سیاسی در آمریکا و همچنین امکان‌ناپذیر بودن تبادل نظر با کارشناسان احزاب در اندیشکده‌ها و خبرگزاری‌ها، نمی‌توانند تحلیل‌هایی با ضریب خطای پایین در این مورد ارائه کنند و صرفاً تمام گفته‌ها، بر اساس ترجمه رسانه‌ها و رویدادهای کلان انجام می‌شود.

بایدن ماه‌ها از اعلام شرکت در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرده بود اما چند روز پیش رسانه‌های آمریکا به صورت علنی اعلام کردند که او برای شرکت در انتخابات 2024 ثبت‌نام کرده و همین موضوع یک جو مثبت برای دموکرات‌ها در انتخابات کنگره ایجاد می‌کند

بر همین اساس برخی‌معتقدند در حال حاضر دموکرات‌ها در کنگره، اکثریت شکننده را در اختیار دارند و اگر در انتخابات ماه نوامبر، جمهوری‌خواهان بتوانند چند کرسی را در دو مجلس سنا و نمایندگان از چنگ دموکرات‌ها درآورند، در دو سال آینده شرایط برای دولت بایدن دشوار خواهد بود؛ چراکه جمهوری‌خواهان کنگره را در تصرف خود خواهند داشت و آنوقت جدال اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده به اوج خود خواهد رسید. در این میان اما مولفه‌ها و کُدهای زیادی در حال مخابره شدن است که می‌تواند اغلب تحلیل‌ها را به سمت و سویی دیگر هدایت کند.

به عنوان مثال براساس نتایج نظرسنجی جدیدی، دموکرات‌ها دو ماه مانده به انتخابات کنگره شاهد افزایش حمایت رای‌دهندگان هستند و بخشی از آن به علت تجدید حمایت مستقل‌ها، افزایش رضایتمندی از بایدن و افزایش اشتیاق رای‌دهندگان حامی سقط جنین است. به موازات این روند جمهوری‌خواهان به دنبال ضربه زدن به جو بایدن در همه امور از تورم و مهاجرت گرفته تا خروج پر سر و صدا نیروهای ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته و ناامیدی‌های طولانی مدت در مورد محدودیت‌های کرونایی بوده‌اند که به اعتقاد برخی از مردم آمریکا و همچنین ناظران تحولات حزبی در آمریکا، توانسته‌اند تا حدودی بایدن و تیمش را تحت‌الشعاع قرار دهند. اما تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که وقتی از رای‌دهندگان ثبت‌نامی پرسیده شد که در انتخابات کنگره از چه کسانی حمایت می‌کنند، حمایت از دموکرات‌ها با ۴۷ درصد از جمهوری‌خواهان با ۴۴ درصد پیشی گرفت. این یک چرخش قابل ‌توجه از ماه مارس است؛ چراکه چندی پیش اعلام شد جمهوری‌خواهان با ۴۶ درصد مقابل دموکرات‌ها با ۴۱ درصد دست برتر را داشتند. وال استریت ژورنال اعلام کرده که چرخش به سمت دموکرات‌ها ناشی از حضور پررنگ‌تر افراد مستقل و همچنین افزایش سطح حمایت در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌زبان‌ها (هیسپانیک‌ها) است. در این نظرسنجی جدید، دموکرات‌ها برتری ۳۸ به ۳۵ درصدی در میان مستقل‌ها داشتند که یک تغییر قابل توجه نسبت به ماه مارس بود؛ چراکه در آن زمان این جبهه اصلی رای‌دهی، با ۱۲ درصد اختلاف از جمهوری‌خواهان حمایت کرده بودند. نظرسنجی وال استریت ژورنال همچنین نشان داد که ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند که سقط جنین باید در تمامی ایالات یا در اکثر موارد، قانونی شود و جالب اینجاست که این مواضع از سوی مردم آمریکا به نسبت ماه مارس افزایش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

بایدن و یک دوقطبی خطرناک

آنچه در آمارهای روزنامه وال استریت ژورنال آمده است بدون شک تمام و کمال نمی‌تواند به عنوان یک نقشه راه یا تحلیل بدون نقص قلمداد شود؛ چراکه در این نظرسنجی‌ها ایالاتی که نظرسنجی در آن انجام شده یا جامعه آماری و حتی تعداد پرسش‌شوندگان مشخص نیست و حتی معلوم نیست که معیار طراحی این سوال‌ها چه بوده و کدام تیم (با چه گرایشی) این سوالات را طراحی کرده‌اند.

آنچه در این میان همانند گذشته به چشم می‌خورد این است که چون روزنامه وال استریت ژورنال به عنوان یک رسانه‌ معتبر آمریکایی با جایگاه و اعتبار جهانی این نظرسنجی را انجام دادهف پس همه باید از آن تمکین کنند یا حداقل آنرا در محافل تحلیلی مورد تایید و حتی بررسی قرار دهند. اگر بگپذیریم که این مدل نگاه به نظرسنجی‌ها هم درست است، اما آنچه که اکونومیست در شماره اخیر خود منتشر کرده و طرح عجیبی را روی جلد خود آورده، نشان از یک دو قطبی و با حاشیه‌های خطرناک دارد. اکونومیست در عکس روی جلد این هفته مجسمه آزادی را سوژه خود قرار داده و پایه های مجسمه آزادی به قدری شکاف برداشته است که مجسمه به سختی تعادل خود را حفظ کرده است. این طرح را اگر با گزارشی که در مورد آن نوشته شده مقایسه کنیم به خوبی می‌فهمیم که نویسنده لایه‌های سیاست در دو حزب دموکرات و جمهوریخواهان را به دقت مورد واکاوی قرار داده و حالا با تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیده که ایالت‌های آمریکا هر کدام برای خود یک قانون مشخص را وضع کرده‌اند.

نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان داد ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند که سقط جنین باید در تمامی ایالات یا در اکثر موارد، قانونی شود و جالب اینجاست که این مواضع از سوی مردم آمریکا به نسبت ماه مارس افزایش پنج درصدی داشته است

در این مقاله به این موضوع اشاره شده که در آمریکا بحث فدرالیسم یک موضوع کاملاً حل شده است اما اتفاق‌هایی که پس از آمد و رفتِ دونالد ترامپ در کاخ‌سفید انجام شد، به نوعی تقابل را از سطح سیاستمداران به ساحت جامعه و فرد به فرد شهروندان آمریکا کشانده است. نویسنده اکونومیست به این موشوع اشاره کرده که امروزه ۳۷ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و سه چهارم جمعیتی که در آن زندگی می کنند توسط یک حزب واحد اداره میشود و قانونگذاری و اداره را یک حزب انجام می‌دهد و به همین دلیل افراط‌گرایی افزایش یافته است.

همچنین در مورد قانون‌هایی مانند سقط جنین در تگزاس، اگر حکومت تک حزبی وجود نداشت احتمالاً مصالحه بیشتری اتفاق می‌افتاد و همین موضوع به نوعی به نفع بایدن و دموکرات‌ها بوده است. آنچه در این دو قطبی باید مورد نظر قرار بگیرد دو اتفاق مهم بود. نخست آنکه اف.بی.آی با ورود قانونی به ویلای ترامپ در مارالاگو صدها و شاید هزاران سن محرمانه را کشف کرده که به نوعی همین مضوع ترامپ و جمهوریخواهان را به حاشیه برده است و همین مساله توانسته نئوکان‌های محافظه‌کار را قدری در برابر حمایت از رئیس جمهوری سابق و معاونش، نگران و ساکت کند. اما دومین اتفاق، ثبت‌نام بایدن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است.

او ماه‌ها از پاسخ در این مورد به خبرنگاران کشورش خودداری کرده بود اما چند روز پیش رسانه‌های آمریکا به صورت علنی اعلام کردند که او برای شرکت در انتخابات 2024 ثبت‌نام کرده است. این اقدام بایدن دقیقاً در زمانی انجام می‌شود که اولاً، نظرسنجی‌ها بر اساس دو قطبی‌های پیش آمده به نفع دموکرات‌ها جلو می‌رود و ثانیاً، جمهوریخواهان به دلیل پرونده کشف اسناد سری در ویلای ترامپ همچنان در حالت گیجی به سر می‌برند. اینکه ترامپ شنبه شب در گردهمایی شهر ویلکس‌‌بار واقع در ایالت پنسیلوانیا آمریکا را یک کشور جهان‌سومی می‌خواند و بایدن را دشمن ایالات متحده قلمداد می‌کند ناشی از سناریویی است که «آبی‌ها» به رهبری بایدن در حال استفاده کردن از آن برای بهره‌برداری از دوقطبی مذکور هستند.