رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا؛ سید ابراهیم رئیسی دیروز پس از گفت‌وگوی دوجانبه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در نشست مطبوعاتی مشترک با او در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد؛ ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر ارمنستان و هیات سیاسی و اقتصادی همراه گفت: تردید ندارم سفر نخست وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور خواهد بود. وی افزود: تقویت روابط همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت است و در این مدت چند نشست با پاشینیان داشتیم در این نشست‌ها به ویژه در این سفر محور مذاکره توسعه روابط تجاری، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور است.

رئیسی گفت: در چند ماه گذشته رشد روابط تجاری با ارمنستان ۴۳ درصد ثبت شد، اما هدف‌گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور سه میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملا امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور افزود: روابط خوب بین دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد انجامید.رئیس جمهور تاکید کرد: ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه تضمین کند. رئیسی ابراز امیدواری کرد، در سفر نخست وزیر ارمنستان و هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی این کشور بتوان توافقات تهران و ایروان را اجرایی کرد تا گام مهمی در جهت توسعه روابط دو کشور برداشته شود.

تقدیر از رویکرد ایران نسبت به جامعه ارامنه

نخست وزیر ارمنستان نیز در ادامه این نشست خبری با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور گفت: در دیدار با رئیس جمهور ایران از وی بابت رویکرد ایران نسبت به جامعه ارامنه در این کشور تقدیر کردم. باید اشاره کنم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نماد واضح و شفافی درباره همزیستی مسالمت‌آمیز دو دین مختلف باشد.

نیکول پاشینیان همچنین گفت: در این دیدار درباره زمینه‌های همکاری منطقه‌ای مذاکره کردیم. ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و ارمنستان وجود دارد. من از دیدگاه ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه تقدیر کردم. پاشینیان در پایان با اشاره به مذاکرات خود با رئیس‌جمهور ایران درباره توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی برای یافتن راه‌حل‌های آن گفت: در زمینه انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آبی و مسائل زیرساختی مذاکره کردیم که آنها باید جمع‌بندی شود. خیلی خوشحالم که در این دیدار یادداشت تفاهم درباره تمدید تهاتر برق و گاز میان وزرای دو کشور امضا شد.