یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر در زمان مناسب اقدام مناسب صورت نگیرد، ممکن است اعتماد افکار عمومی دیگر جلب نشود، گفت: تا زمانی که بی‌اعتمادی بین مردم و حاکمیت وجود دارد، گفت‌وگو به نتیجه نمی‌رسد.

مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص طرح موضوع گفت‌وگو برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، تصریح کرد: هر اتفاقی بخواهد بیفتد حاکمیت باید در نگاهش، تغییر روشی صورت دهد. مهم‌ترین مشکل فعلی به نظر من بی‌اعتمادی مردم نسبت به دستگاه حاکمیت بوده و تا زمانی که این بی‌اعتمادی با همین عمق وجود دارد طبیعی است که گفت‌وگو هم به نتیجه‌ای نمی‌رسد و یا از سوی مردم با نگاه شک و تردید دیده می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: امروز در وضعیتی هستیم که باید این بستر صرفا با علائم روشن فراهم شود تا هم امکان شنیده شدن صدای مصلحان کشور فراهم شده، همدلی صورت بگیرد و مردم احساس کنند حاکمیت لجاجتی با آنها ندارد و حقوق طبیعی آنها را به رسمیت می‌شناسد. اگر این صدا شنیده نشود، شاید هیچ مصلحی هم نتواند پا درمیانی کند و راه اقناعی را در کشور پیش ببرد. بنابراین ابتدا باید شکاف ایجاد شده را ترمیم کرد و امکان تفاهم و همدلی بین حاکمیت و مردم ایجاد کرد.

درایتی در پاسخ به این سوال که با توجه به بی‌اعتمادی مردم به احزاب، این بی‌اعتمادی را چگونه می‌توان ترمیم کرد، گفت: وقتی احزاب نتوانند بخشی از مطالباتی که نمایندگی می‌کنند را عملیاتی کنند، بی‌اعتمادی شکل می‌گیرد. وقتی مردم می‌گویند اصلاح‌طلب و اصولگرا چنین هستند دیگر به چه شکلی اعتماد را جلب کنند؟ احزاب و شخصیت‌های سیاسی قبل از رسیدن به قدرت، یکسری شعارهایی می‌دهند و بعد با رسیدن به قدرت به دلیل شرایط موجود نمی‌توانند به آن گفته‌ها عمل کنند. این اتفاق موجب بی‌اعتمادی جامعه شده و مردم می‌گویند دست همه در یک کاسه است و به فکر مردم نیستند.

وی بیان کرد: احزاب آنگونه که باید و شاید در جامعه جا نیفتادند که بتوانند بخشی از مطالبات را برطرف کنند و این تزلزل مطالبات پیش نیاید. این اتفاق در سال‌های متوالی موجب شکل‌گیری بی‌اعتمادی شده و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که دنبال این افراد رفتن کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد که این موارد در مجموع برای جامعه ایران خطرناک خواهد بود.