مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی ایران گفت: چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

یعقوب دوجی در گفت‌وگو با ایلنا درباره مشکلات صیادان گفت: یک‌سری از مشکلات را دولت باید حل کند و یک‌سری دیگر از طریق ارتقای جامعه بهره‌بردار حل خواهد شد.

وی با تقسیم صیادان به دو گروه صیادان استان‌های شمالی و صیادان استان‌های جنوبی کشور گفت: در استان‌های شمالی، صیادی پره و کیلکا و بخشی هم خاوریاری انجام می‌شود. درباره مشکلات صیادان باید به کاهش ذخایر اشاره کرد. با توجه به اینکه دریای خزر دریای کوچکی است، ذخایر کاهش پیدا کرده است.

دوجی به علت کاهش این ذخایر اشاره کرد و گفت: رودخانه‌ها شاهرگ اصلی دریا هستند و به جز ماهی کفال و کیلکا سایر ماهی‌ها باید در آب شیرین تخم‌ریزی کنند اما متأسفانه با توجه به سدهایی که در بالادست‌ها زده شده، رودخانه‌ها کم آب شده‌اند. علاوه بر این مشکل خشکسالی هم وجود دارد و در کنار همه اینها، مشکلات معیشتی سبب شده عده بسیاری به کار صید روی بیاورند. همه اینها باعث کاهش ذخایر دریا شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی ایران ادامه داد: تعاونی‌ها به خصوص تعاونی‌های پره از لحاظ درآمدی بسیار ضعیف شده‌اند. به‌رغم اینکه دولت صیادان کیلکا و پره را در استان‌های شمالی تعدیل کرده اما باز هم ذخایر کم شده و این اقدامی دردی را دوا نکرد. در حال حاضر صیادی در هیچ‌کدام از این بخش‌ها اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی به بیمه صیادان برمی‌گردد. صیادان در حال حاضر همان ۲۷درصد کامل را پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است. امروز چیزی حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.