بنا به درخواست آمریکا و آلبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در روز چهارشنبه ۱۱ آبان (۲ نوامبر) موضوع اعتراضات مردمی در ایران را در یک نشست «غیررسمی» بررسی کند.

بر اساس گزارش رویترز، هدف واشنگتن از برگزاری این جلسه، بررسی راه‌های عملی برای شروع «تحقیقات قابل اعتماد و مستقل» درباره نقض حقوق بشر در ایران است.به گزارش رویترز، آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه پیش‌رو جلسه‌ای غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهند کرد و مساله ایران در این جلسه مطرح خواهد شد.در یادداشتی که برنامه جلسه شورای امنیت در آن تشریح شده و خبرگزاری رویترز آن را مشاهده کرده ادعا شده است:‌ «این نشست سرکوب جاری زنان و دختران و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران را زیر ذره‌بین می‌گذارد. این جلسه فرصت‌ها برای تشویق به انجام تحقیقات قابل اعتماد و مستقل درباره نقض حقوق بشر توسط دولت ایران را شناسایی خواهد کرد.» اعضای سازمان ملل و گروه های حقوق بشر هم می‌توانند در این جلسه شرکت کنند.

آمریکا به دنبال اهداف سیاسی حتی به قیمت نقض قوانین بین‌المللی است

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به اخبار منتشره مبنی بر تلاش آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت این سازمان در خصوص مسائل داخلی ایران تاکید کرد، با توجه به ریاکاری، استفاده از استاندارد دوگانه و اعمال گزینشی حقوق بشر، ادعاهای آمریکا در حمایت از زنان ایرانی را فریبنده و فاقد حسن‌نیت می‌دانیم.

به گزارش ایلنا، نمایندگی کشورمان خاطرنشان ساخت،: براساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است. نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد، سوء استفاده کرده‌اند.