عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت: اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور دستگاه امنیتی فیلتر شده و مادامی که شرایط امنیتی در کشور حاکم است محدودیت دسترسی ادامه دارد.

مهدی باقری با بیان اینکه نگاه مجلس به پلتفرم‌های از دسترس خارج شده برای مردم کاملاً حقوقی است، اظهار کرد: هر پلتفرمی در هر کشوری قصد فعالیت داشته باشد باید از قوانین آن کشور تبعیت کند. تبعیت از قانون شامل مواردی از قبیل راه‌اندازی کسب و کار، پرداخت عوارض و مالیات و رعایت حاکمیت سایبری است. فضای مجازی امروز تبدیل به فضای بسیار وسیعی شده که بخش زیادی از فعالیت‌های روزانه مردم در آن انجام می‌شود. از همین رو پلتفرم مورد استفاده مردم باید حاضر به تبعیت از قوانین کشور در حال ارائه سرویس باشد.

این عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای بیان کرد: در حال حاضر ایران هیچ تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با هیچکدام از نرم‌افزارهای واتس‌اپ و اینستاگرام ندارد و این اپلیکیشن‌ها هم هیچ کدام از قوانین جمهوری اسلامی ایران را نمی‌پذیرند. دلیل ورد مجلس به قانون‌گذاری در فضای مجازی در خطر بودن جان و مال مردم در این فضا است. وضعیت فعالیت پلتفرم‌های غیرایرانی باید تعیین تکلیف شود.

اپلیکشن‌های داخلی نمی‌توانند جایگزین پلتفرم‌های خارجی شوند

همزمان رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: قطعی اینترنت و فیلترینگ برای شرایط امروز جامعه و با ناآرامی‌های اخیر قابل توجیه است؛ قبول داریم که باید این ایام را با یکسری محدودیت‌ها بگذارنیم و با آن بسازیم منتها امیدواریم با عادی شدن شرایط، وضعیت اینترنت به حالت عادی قبلی آن برگردد؛ البته که رضایتمندی زیادی هم از شرایط قبلی اینترنت وجود نداشت چون سرعت پایین و محدودیت در دسترسی‌ها وجود داشت .

غلامرضا نوری قزلجه با تاکید بر اهمیت گردش آزاد اطلاعات و ارتباطات گفت: در کنار گردش آزاد اطلاعات و ارتباطات،‌ هم کسب‌وکارها و هم خیلی از فعالیت‌های روزمره مردم در فضای اینترنت و پلتفرم‌ها انجام می‌شود؛ پس باید هر چه سریعتر اینترنت به حالت عادی برگردد به خصوص اینکه اقتصاد خانوارهای اقشار پایین دست جامعه در فضای اینترنت شکل گرفته است؛ آن‌ها در این بستر تولیدات و محصولات کارگاهی خود را عرضه کرده و به فروش می‌رسانند.

وی درباره جایگزینی اپلیکشین‌های خارجی با نمونه‌های داخلی، گفت: هنوز اپلیکشن‌های داخلی این طرفیت را ندارند که جایگزین پلتفرم‌های خارجی شوند؛ باید اپلیکشن‌های داخلی را تقویت کرد منتها حتما پلتفرم‌های بین‌المللی هم فعال باشند چون کسب و کارها از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کنند.