محبوبه ولی، روزنامه نگار

متولد 1344 است. همسرش پارسال در فیلم تبلیغاتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری 1396 گفت که ابتدا مامایی می‌خوانده اما بعد پای در علوم انسانی گذاشته و دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس گرفته است. 

پارسال که در جریان رقابت‌های انتخاباتی، حسن روحانی  همسر او را متهم کرد که می‌خواهد در خیابان‌ها بین زنان و مردان دیوار بکشد، او گفت که «اتفاقا دیوارکشی حاصل تمدن غربی است چون این غربی‌ها بودند که به دلیل به میان آوردن مفهوم جنسیت موضوع دیوار کشی را هم آوردند، اما حالا یک تفکر در کشور همان جریان کهنه غرب را ادامه می‌دهد؛ از کارکردن زن دفاع می‌کند و به جای آنکه شرایط ازدواج عاقلانه را فراهم سازد، از استقلال زنان، حق آزادی آنان و برابری جنسیتی حمایت می‌کند. در حالی که حق برابری جنسیتی برای زنان یعنی اینکه نفقه آنان را پرداخت کنیم چون این حقی است که خداوند به زنان داده است.»

روحانی اما در همان سخنرانی گفت که «دوره شما تمام شده است» و در نهایت هم همسر او و جریان منتسب به او در رقابت انتخاباتی، مغلوب حسن روحانی شدند. همسر او ابراهیم رئیسی است؛ تولیت آستان قدس رضوی که تا پیش از کاندید شدنش برای ریاست جمهوری در ایران، مرد بی سر و صدایی بود اما پس از آن یک پای حاشیه‌های عالم سیاست در ایران شده است؛ از دیدارش با امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو گرفته تا اظهارات دو روز پیشش به مناسبت روز دانشجو.

هراسی که رقبای انتخاباتی رئیسی از او ایجاد کردند فقط مربوط به دیوارکشی نبود. آنها هشدار می‌دادند که اگر رئیسی رئیس جمهور شود، دلار پنج هزار تومان خواهد شد و اکنون که دلار طعم 20 هزار تومانی را هم تجربه کرده است، همچنان تصریح می‌کنند که «با توجه به روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اگر رئیسی رئیس جمهور شده بود، دلار الان به جای 10 و 15 و 20 هزار تومان، چهل هزار تومان بود.»

آنها همچنان بر سیاست «رئیسی‌هراسی»! خود پافشاری می‌کنند اما از سوی دیگر موافقان رئیسی تاکید می‌کنند که این حرفها نشانه شیفتگی به روحانی است چراکه اگر «رئیسی امروز رئیس‌جمهور بود به گونه‌ای تیم اقتصادی خود را می‌چید که نگاه به ظرفیت‌های داخلی داشته باشد و شوک‌های کنونی به مردم وارد نمی‌شد.» خود او پریروز با اتکا به قوه طنزش، در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی گفت: «خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود.»

زنی که سیاسی نیست اما  با پدر و همسرش هم‌نظر است

همزمان که او به مناسبت روز دانشجو در این دانشگاه سخنرانی می‌کرد و شِکوه و گلایه‌هایش را به کنایه می‌آمیخت، همسرش، جمیله علم‌الهدی که دختر آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است نیز در آن دانشگاه حاضر بود. خبرنگار ایرنا فرصتی پیدا کرده تا به سراغ او برود و بداند در میان این نزاع بر سر اینکه بالاخره در صورت رئیس جمهور شدن رئیسی دلار چقدر می‌شد، نظر او چیست.

خبرنگار از او پرسیده آیا او نیز معتقد است که اگر همسرش در انتخابات پیروز می‌شد، وضعیت کشور بهتر بود؟ پاسخ جمیله علم‌الهدی به این سوال مثبت است. او علاوه بر این پاسخ مثبت به به خبرنگار ایرنا گفته است که «مشکل ضعف مدیریت است و اگر مدیریت درست بود الان شرایط کشور این نبود.»

علی رغم اینکه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از حضورش به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی به خوبی استفاده کرده و در این فرصت پاسخ شبهات بسیاری درباره مالیات آستان قدس و ماجرای کناره‌گیری قالیباف از انتخابات پارسال را داد و گزارشی هم از اقدامات آستان قدس ارائه کرده، با این حال همسرش می‌گوید که موافق حضور او در دانشگاه و این مراسم نبوده است.

خانم علم‌الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. خبرنگار ایرنا از او پرسیده با توجه به شناختی که از جو دانشگاه داشته، آیا رئیسی برای حضور در این جمع با او مشورت کرده است؟ علم الهدی اظهار کرده بسیج از او نیز برای این مراسم دعوت کرده بود اما او اصلا مخالف حضور آقای رئیسی در دانشگاه بوده است.  

خبرنگار می‌پرسد آیا علت مخالفت او این بوده که دانشجویان برای همسرش حاشیه ایجاد کنند؟ اما دلیل جمیله علم‌الهدی برای نظرش از جنس سیاسی یا حتی بابت حاشیه درست شدن برای همسرش نیست. او پاسخی غافلگیرکننده به این سوال داده و گفته است مخالف بوده چون برای همسرش سخت است که به تهران بیاید و بعد دوباره به مشهد بازگردد! علم‌الهدی توضیح می‌دهد: «زندگی ما و بچه‌ها در تهران هستند. آقای رئیسی بین تهران و مشهد در رفت‌وآمد است. هفته‌ای چند بار برای جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین کارهای دیگر به تهران می‌آیند.»

شاید خانم علم الهدی با این جواب می‌خواسته بگوید که سیاسی نیست و بیش از هر چیزی به سلامت و راحتی همسرش اهمیت می‌دهد تا فعالیت‌های سیاسی او. اما همسرش در همان سخنرانی گفت که به خاطر احساس تکلیف و وظیفه در انتخابات شرکت کرده و اگر به عقب برگردد نیز باز همان تصمیم را خواهد گرفت. 

گفتگو با جمیله علم الهدی به درازا نمی کشد چراکه به گفته خبرنگار، همراهان او که خود را مدیر برنامه‌هایش معرفی کرده‌اند، مانع از ادامه پاسخگویی او می‌شوند و نهایتا خبرنگار صرفا فرصت می‌کند از او بپرسد که آیا نظرات او در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و غیره با همسر و پدرش همسوست یا نه که خانم علم الهدی در پاسخ می‌گوید: «بله. ما کاملاً منطبق بر هستیم، اما من کلاً آدم سیاسی نیستم.»

اگر اوضاع کشور در دومین دور ریاست جمهوری حسن روحانی به اینجا کشیده نمی‌شد، احتمالا سوالی که از خانم جمیله علم الهدی پرسیده شده، اهمیت چندانی نداشت اما اکنون در میانه بحران اقتصادی و یک برجام نیمه‌جان، این سوالی است که خیلی‌ها از خود می‌پرسند؛ اینکه اگر ابراهیم رئیسی یا به عبارتی داماد آیت‌الله علم‌الهدی رئیس جمهور شده بود، اوضاع بهتر بود یا بدتر؟ پاسخ این سوال قطعا در انتخابات ریاست جمهوری آتی که جریان‌های سیاسی به استقبال زودهنگام از آن رفته‌اند، موثر خواهد بود. 

روز «قدرت‌جو»

در قانون، انتخابات ریاست جمهوری برای هر چهار سال یک بار پیش‌بینی شده اما آشفتگی دولت روحانی موجب شده جریانات و چهره‌های سیاسی بسیار زودتر بار و بندیل خود را برای اقامت در پاستور ببندند.

این روزها به مناسبت روز دانشجو چهره‌های سیاسی متعددی در دانشگاه‌ها حاضر شده اند و با سخنرانی‌های تماما سیاسی و انتخاباتی، این روز را از روز «دانشجو» به روز «قدرت‌جو» تبدیل کرده‌اند. 

خبرنگار از او پرسیده آیا او نیز معتقد است که اگر همسرش در انتخابات پیروز می‌شد، وضعیت کشور بهتر بود؟ پاسخ جمیله علم‌الهدی به این سوال مثبت است. او می‌گوید: «مشکل ضعف مدیریت است و اگر مدیریت درست بود الان شرایط کشور این نبود

علاوه بر ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی نیز سخنرانان روز دانشجو در دانشگاه‌ها بوده‌اند. 

حجت الاسلام رئیسی در سخنرانی‌اش مدعی شد که قالیباف آمادگی داشته تا در ستاد او حضور یابد! حسین قربانزاده، مشاور قالیباف به این سخن واکنشی توام با تعجب نشان داد و گفت که این حرف را همین امروز از زبان رئیسی شنیده است. و بعد هم ادامه داد که اگر به جای رئیسی، قالیباف می‌ماند، انتخابات به دور دوم می‌رفت چراکه آرای قالبیاف بیشتر از رئیسی بوده است.

 سعید جلیلی به دولت و تلاشش برای حفظ برجام تاخت و گفت: «دانشجو در سال ۱۳۳۲ سقوط اخلاقی و سیاسی آمریکا را درک کرده بود اما کسانی باید هزینه‌های زیادی به ملت تحمیل کنند، ۶۵ سال هم بگذرد و آن وقت بگویند بله ما هم اذعان می‌کنیم که آمریکا سقوط اخلاقی و سیاسی کرده است.»

اکنون در میانه بحران اقتصادی و یک برجام نیمه‌جان، این سوالی است که خیلی‌ها از خود می‌پرسند؛ اینکه اگر ابراهیم رئیسی یا به عبارتی داماد آیت‌الله علم‌الهدی رئیس جمهور شده بود، اوضاع بهتر بود یا بدتر؟

قالیباف هم به اتهامات مالی که شورای شهر به او زده، حمله کرد تا چهره سیاسی خود را از این اتهامات تطهیر کند. او گفت: «اگر قالیباف بد بوده، ناتوان بوده، شما توانا باش.» اما تا اینجای کار که نه شورای شهر اصلاح طلبان توانا بوده و نه دولت روحانی که در مدیریت اوضاع آشفته این روزها از خود توانایی نشان داده است. این ناکامی می‌تواند ابزار خوبی برای قالیباف و دیگر رقبای دولت در انتخابات آینده باشد. 

در جبهه اصلاحات نیز همین تکاپو برای پاستورنشینی برقرار است. تئوریسین‌های آنها هر روز طرح و برنامه جدید ارائه می‌دهند تا چگونه انتخابات بعدی را به جناح رقیب نبازند.

معصومه ابتکار روز گذشته با اشاره به اظهارات سعید حجاریان، یکی از همین تئوریسن‌ها، گفته است: «اصلاح‌طلبان بخشی از حاکمیت هستند و هیچگاه از صندوق‌های رأی قهر نمی‌کنند.»