نماینده روسیه در سازمان ملل ادعای آمریکا درباره خرید تسلیحات نظامی از ایران و کره شمالی را رد کرد.

واسیلی نبنزیا، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: من اکنون می‌خواهم از آمریکا درخواست کنم تا برای اطلاعات غیرقابل اعتمادی که اخیراً منتشر کرده سند ارائه کند.

به گزارش رویترز، در روز‌های اخیر مقامات آمریکایی روسیه را متهم کرده‌اند که از ایران برخی پهپاد‌های پیشرفته را به منظور استفاده در جنگ اوکراین خریداری کرده است. همچنین منابع غربی از خرید میلیون‌ها گلوله خمپاره و سایر تسلیحات کره شمالی از سوی روسیه خبر دادند.

واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل به این ادعا در پی این مطرح می‌شود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مدتی پیش در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود، ایران در حال آماده‌سازی برای تحویل صد‌ها پهپاد دارای قابلیت حمل سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است. مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده بود، «اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد ایران در حال آماده شدن برای آموزش نیرو‌های روس در این زمینه است.»

ریچارد میلز، معاون سفیر آمریکا نیز در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که شواهد و اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد روسیه در حال خرید برخی تجهیزات نظامی از جمله گلوله توپخانه و میلیون‌ها موشک از کره شمالی است.

باربارا وودوارد، سفیر انگلیس در سازمان ملل هم با تکرار همین ادعا‌ها تاکید کرد: روسیه برای تامین پهپاد و برخی دیگر از تسلیحات نظامی دست به دامن ایران و کره شمالی شده است.

روسیه پیشتر نیز ضمن رد خرید تسلیحات نظامی از ایران و کره شمالی، طرح موضوع را بازی سیاسی آمریکا برای منحرف کردن اذهان عمومی ارزیابی کرده بود.