سیدمحمد میرزامحمدزاده

کره‌شمالی اعلام کرد که کیم‌ جونگ اون، رهبر این کشور روز جمعه (25 مردادماه) بر عملیات آزمون پرتاب یک شیء نامشخص که احتمالاً سلاح جدید این کشور بوده، نظارت داشته است؛ به نظر می‌رسد این اقدام برای فشار بر واشنگتن و سئول بر سر مذاکرات هسته‌ای و همچنین انجام مانور نظامی مشترک صورت گرفته باشد. خبرگزاری مرکزی کره وابسته به پیونگ‌یانگ، (KCNA)، روز شنبه گزارش کرد که کیم از آزمون رمزآلود و میزان موفقیت چشم‌گیر ارتش خود در جریان فعالیت‌های آزمایشی اخیر رضایت کامل داشت و تعهد کرد توانایی‌های غیرقابل شکست نظامی که کسی جرأت تحریک آن را نداشته باشد، ایجاد کند. روزنامه گاردین با اشاره به گزارش خبرگزاری KCNA، گفت که در این گزارش هیچ اشاره خاصی به ایالات‌متحده یا کره جنوبی نشده بود. این آزمایش‌های موشکی ششمین دور از آزمون‌های کره‌شمالی از اواخر ماه ژوئیه (اوایل مردادماه) بود که حاکی از پیشرفت سیستم توپخانه موشکی جدید و دو سیستم موشکی بالستیک کوتاه‌برد مجزا از یکدیگر است که به گفته کارشناسان توانایی این کشور را برای حمله به اهدافی درون خاک کره‌جنوبی ازجمله پایگاه‌های آمریکایی واقع در این کشور توسعه می‌دهد. خبرگزاری KCNA توضیح نداد که تسلیحات آزمایش شده روز جمعه چه بوده‌اند و یا چگونه عمل می‌کنند، اما گفت که این آزمون‌ها با موفقیت انجام شدند و بر اعتماد به نفس ارتش در مورد قابلیت‌ اطمینان این سیستم افزودند. روزنامه رسمی رودونگ سینمان پیونگ‌یانگ روز شنبه تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌داد ظاهرا یک موشک در حال پرتاب از یک سکوی پرتاب نصب شده بر یک وسیله نقلیه بود و به نظر می‌رسید اهداف ساحلی را مدنظر دارد. تصاویر خرسندی کیم نیز به چشم می‌خورد که مشتش را به آسمان برده بود. آژانس خبری کره با اشاره به ایدئولوژی ملی کره‌شمالی برای خوداتکایی یادآور شد: کیم گفته بود که همه باید به خاطر بسپارند که این تصمیم اصلی حزب حاکم و عزم راسخ ما برای ایجاد نیروی قدرتمند و قاطع برای ناامید ساختن هر نیرویی است تا برای تحریک ما جرأت نکنند و همه دشمنان ما را در برابر سلاح‌های قدرتمند ما بی‌دفاع بگذارند. ارتش کره‌جنوبی پیش‌تر گفته بود که دو پرتابه شلیک‌ شده از ساحل شرقی کره‌شمالی نزدیک به 230 کیلومتر مسیر را پیمودند و بعد در آب‌های بین شبه‌جزیره کره و ژاپن به دریا افتادند. ارتش‌های کره‌جنوبی و ایالات‌متحده در حال ارزیابی این پرتابه‌ها بودند، اما فعلا در مورد اینکه این موشک‌ها بالستیک بوده‌اند یا توپخانه موشکی، اظهارنظر نکردند. کارشناسان بر این باورند که ساده‌انگاری این آزمایش‌ها از سوی دونالد ترامپ منجر شد که کره‌شمالی جرأت و فرصت بیشتری برای تشدید فعالیت‌های آزمایشی بیابد و قدرت تسلیحاتی کوتاه‌برد خود را توسعه دهد تا از آن به عنوان اهرمی در مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن استفاده کند؛ مذاکراتی که می‌تواند پس از پایان مانور نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در اواخر ماه جاری میلادی (اواسط شهریور) از سر گرفته شود. کره‌شمالی اخیراً به‌طور‌مداوم با بی‌تفاوتی از کنار درخواست‌های کره‌جنوبی برای مذاکره عبور کرده و در تلاش است سئول را مجبور کند تا برای گرفتن امتیازات بزرگ‌تر از واشنگتن از طرف کره‌شمالی اقدام کند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا نیز نوشت: ترامپ همواره این موشک‌های کره‌شمالی را ساده انگاشته و گفته است که این موشک‌ها کوتاه‌برد هستند و تخطی از توافق‌های انجام شده‌ او با کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی به‌شمار نمی‌روند و همین موضع ترامپ، نگرانی متحدان آمریکا یعنی کره‌جنوبی و ژاپن را برانگیخته است. به گفته کارشناسان نظامی، موشک‌های جدید کره‌شمالی ظاهراً دقیق‌تر از موشک‌های گذشته هستند و به‌طوربالقوه کار رقبایش برای رهگیری و ساقط کردن این موشک‌ها را دشوارتر ساخته‌اند.

ترامپ درمورد آزمایش‌های موشکی روز جمعه کره‌ شمالی به خبرنگاران گفت: دوباره می‌گویم؛ هیچ آزمون هسته‌ای صورت نگرفته است. آزمون‌های موشکی همه کوتاه‌برد بوده‌اند؛ هیچ موشک بالستیکی آزمایش و هیچ موشک دوربردی نیز شلیک نشده است

پیشرفت‌های چشم‌گیر

کلنل سدریک لیتن، تحلیلگر نظامی سی‌ان‌ان، بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، گفت: ما شاهد شش آزمون موشکی در طول چند هفته گذشته بوده‌ایم و این آزمون‌های موشکی دائماً به ما اثبات می‌کنند پیشرفت‌های چشم‌گیری در برنامه موشکی کره‌شمالی صورت گرفته است. تمایل ترامپ برای به حداقل رساندن افزایش نگرانی‌ها به صورت تکنیکی، مجوزی برای کره‌شمالی برای تداوم آزمون‌ها به شمار می‌رود. ترامپ روز شنبه به خبرنگاران گفت: دوباره می‌گویم؛ هیچ آزمون هسته‌ای صورت نگرفته است. آزمون‌های موشکی همه کوتاه‌برد بوده‌اند؛ هیچ موشک بالستیکی آزمایش و هیچ موشک دوربردی نیز شلیک نشده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنج‌شنبه به صدای آمریکا گفته بود که متحدان ما کاملا نسبت به این آزمون‌ها نگران هستند. بولتون در این مصاحبه گفت: فکر می‌کنیم این پرتابه‌ها که ما آن‌ها را KN23 می‌نامیم، قابلیت هدف قرار دادن تمام خاک کره‌جنوبی و  بخش‌هایی از ژاپن را دارد که البته نیروهای اعزامی ما را به خطر می‌اندازد. ایالات‌متحده 28 هزار سرباز ساکن در کره‌جنوبی و در ژاپن پایگاهی با 50 هزار سرباز دارد. بولتون افزود که پرتاب موشک‌ها تخطی از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد است اما تخطی از توافقی که کیم‌ جونگ‌ اون با رئیس‌جمهور به انجام رساند، به‌شمار نمی‌رود. با این حال این پرتاب‌ها برای هر کسی که بر شبه‌جزیره کره نظارت دارد، مشکل‌ساز به‌شمار می‌رود. مقامات آمریکایی شامل مایک‌ پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور، دائماً‌ گفته‌اند که هدف آنها غیرهسته‌ای‌ سازی کامل کره‌شمالی است که کیم نیز بر همین مسیر پیش می‌رود. روز جمعه کره‌جنوبی به همسایه شمالی خود هشدار داد که روند آزمون‌های موشکی کوتاه‌برد کنونی را متوقف کند، چراکه این آزمون‌ها به تنش‌های نظامی بین دو طرف دامن می‌زند. توماس کاراکو، مدیر ژرویه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن گفت که ویژگی‌های یاد شده موشک در کنار پرواز در ارتفاع پایین و قابلیت مانور در پرواز می‌تواند منجر به شکست سیستم‌های دفاع موشکی شود.

آزمایش‌های موشکی روز جمعه، ششمین دور از آزمون‌های کره‌شمالی از اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد ماه) بود که حاکی از پیشرفت سیستم توپخانه موشکی جدید و دو سیستم موشکی بالستیک کوتاه‌برد مجزا از یکدیگر است

کاراکو به سی‌ان‌ان گفت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه وقتی شما موشک مهاجم را هدف قرار می‌دهید باید تخمینی از مقصد آن داشته باشید که موشک‌های جدید کره‌شمالی موضوع را پیچیده می‌کنند.