مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: من پاسخ آمریکا را دریافت کردم و اکنون وظیفه ایران است که نسبت به آن واکنش نشان دهد.

جوزپ بورل در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا افزود: ما به لحظه حساس رسیده‌ایم؛ خوش‌بین هستم که آخرین میلی‌مترها است؛ این موضوع (احیای برجام) دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه گذشته اعلام کرده بود که یک متن مصالحه پیشنهادی را ارائه کرده است که این متن در حال حاضر بین ایران و آمریکا در حال گردش است. واشنگتن به تازگی به طور رسمی به اظهارات تهران در مورد متن پیش‌نویس پاسخ داده و اعلام کرد که همچنان پاره‌ای مسائل به صورت حل نشده باقی مانده است.

بورل همچنین هشدار داده اگر در روزهای آینده توافقی حاصل نشود، از سرگیری مذاکرات احیای برجام پس از تابستان بسیار دشوار خواهد بود.

او با بیان اینکه فکر نمی کنم فرصتی برای مذاکرات بسیار بیشتر وجود داشته باشد، افزود: من کسی نیستم که ضرب‌الاجل‌های موقت تعیین کند، اما من می‌دانم که پس از تابستان، شروع دوباره مذاکرات سخت خواهد بود چون وارد یک سری تحولات سیاسی خواهیم شد؛ بنابراین چند روز بیشتر فرصت نداریم.  بورل توضیح داد که طرفین قبلاً در مورد «بخش بسیار مهم» برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد.

او تاکید کرد که این پیمان «راه حل همه چیز نیست»، اما «اگر ایران یک قدرت هسته‌ای نیست، به لطف آن توافق است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: آنچه مشهود است، این است که این توافق همه مشکلات را حل نخواهد کرد. ایران نه تنها به خاطر برنامه هسته‌ای خود بلکه به دلایل متعدد دیگر منطقه را نگران می‌کند اما دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود.