رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی گفت: طالبان تابع قوانین و مقررات بین‌المللی نیست زیرا آشنایی به مقررات و قوانین مرزی ندارد؛ بنابراین گاهی اوقات فراتر از قانون در مرزها تجاوز می‌کند.

شهریار حیدری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره درگیری اخیر نیروهای طالبان با مرزبانان کشورمان در مرز هیرمند، افزود: متاسفانه جریان طالبان، یک حکومتی است که هنوز بی‌ثبات است و ثباتی در کشور و مناطق مرزی‌اش ندارد از این جهت گروه‌های مردمی در قالب طالبان به حفاظت و حراست از مرزها می‌پردازند؛ هر روز هم این تیم‌ها تغییر می‌کنند و هر تیمی که می‌آید با تیم دیگر متفاوت است. بنابراین هر جوری که می‌خواهند تصمیم می‌گیرند به همین جهت به دلیل بی‌ثباتی در حاکمیت طالبان این جریانات بعضی از اقدامات را انجام می‌دهند که خلاف قوانین و مقررات ایمنی مرزی است.

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بارها از طریق مرزبانی و دستگاه دیپلماسی به این گروه‌ها که زیرمجموعه طالبان هستند، اخطار داده شده است بعد هم یک الی دو بار توسط ارتش و مرزبانی برخوردهایی انجام شد. واقعیت این است از بی‌ثباتی حکومت و دولت افغانستان این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: کشور ما مرزهای مشترک زیادی با افغانستان دارد جمهوری اسلامی ملاحظات مردم این کشور را می‌کُند و حرمت برای مرزها قائل است‌. ولی در صورت تکرار اینگونه مباحث با برخورد قاطع و شدید نیروهای نظامی و مرزبانی ما مواجه خواهند شد اما امروز به حساب اینکه آشنا نیستند و قوانین مرز و مقررات مقرراتش را نمی‌دانند و از همه مهم‌تر اینکه آسیبی به مردم افغانستان وارد نشود این موضوع را ارزیابی می‌کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتدار جمهوری اسلامی برای همسایگان و دنیا مشخص است. برخی‌ها در گروه طالبان ممکن است حرکاتی داشته باشند گاهی هم ممکن است اذیت کنند و توپ و گلوله‌ای شلیک کنند اما چون در معادلات نظامی ما جریان طالبان یک جریان جدی نیست اگر بخواهیم برخورد کنیم یک برخورد بازدارنده باید باشد تا به هیچ وجه چنین موضوعی را تکرار نکنند و این فتنه‌ها در نطفه خاموش شود.