محبوبه ولی، روزنامه نگار

مرداد امسال، سردار نقدی، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار، توصیه‌ای به خبرنگاران کرد که حاشیه‌ساز شد.

او توصیه کرد که خبرنگاران دنباله‌رو سیاه نمایی‌های شبکه‌های غربی دشمن نباشند و بعد در توضیح این سیاه‌نمایی‌ها گفت که «به‌عنوان مثال به روسپی‌هایی که حجاب خود را برمی‌دارند می‌گویند مخالف حجاب اجباری و رسانه‌های ما نیز از همان استفاده می‌کنند. این در صورتی است که این واژه‌ها حساب شده هستند.»

بسیاری انگشت حیرت به دهان گزیدند که یاللعجب! چگونه معاون فرهنگی! سپاه پاسداران با ظاهری متدین و متشرع اینگونه به دیگران اتهام روابط جنسی نامشروع و روسپی‌گری می‌زند؛ آن هم اتهامی که اسلام برای اثبات آن شرایط بسیار سختی گذاشته است. 

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس در واکنش به اظهارات او گفت که «اگر ما حداقل ایمان داشته باشیم، نه برای این دنیا بلکه برای آن دنیا هم که شده به کسی انگ نمی‌زنیم. به کار بردن این واژگان، با آبروی مردم بازی کردن است و من واقعا متأسف شدم چنین حرف‌هایی را از زبان مسئولی در نظام جمهوری اسلامی شنیدم. قوه قضاییه حتما می‌تواند ورود پیدا کند. قوه قضاییه مدعی‌العموم است، در این موضوع به خیلی از مردم تهمت زده شده است؛ ولی آیا قوه قضاییه ورود پیدا خواهد کرد؟ باید بگویم: قطعا نه.»

سردار شگفتی‌ساز

همانطورکه سلحشوری گفته بود، قوه قضائیه «قطعا» به این موضوع ورود نکرد و سردار نقدی رفت و پنجشنبه گذشته با جنجال تازه‌ای بازگشت. او این بار دست روی کوروش گذاشته و هفته گذشته در مراسمی گفت که کوروش جایگاهی نداشته و اصلا عددی نبوده بلکه شاهی بوده که با یهودی‌ها رابطه خوبی داشت و صهیونیست‌ها هم آن را علم کرده‌اند برای پیوند مردم ایران با یهود.  

او ادامه داد که از کوروش هیچ کجا هیچ اسمی نیست و پهلوی‌ها را هم به عنوان یکی دیگر از عوامل این تحریف تاریخی به میدان آورد. اظهارات او که منتشر شد، باز جماعت کثیری یاللعجب‌گویان، انگشت به دهان شدند و توئیت و یادداشت بود که در فضای مجازی و واقعی نسبت به آن واکنش نشان دادند.  حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در توئیترش به کنایه نوشت که «ای کاش سردار نقدی فرصت می‌کردند و آخرین کتاب‌ها و مقالاتی را که درباره کوروش مطالعه کرده‌اند به پژوهشگران معرفی می‌کردند.»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی که اظهارات نقدی دقیقا متوجه نماد شهرش می‌شد هم طاقت نیاورد و در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «کوروش با اتحاد پارت و ماد و ۲۰ قوم پراکنده در پهنه‌ای گسترده، یک ملت و کشور واحد مقتدر به وجود آورد.  هرودوت و گزنفون(ق.میلاد) و علامه طباطبایی به نیکى از او نوشته‌اند. یک ایرانى هویت تاریخی خود را منکر نمی‌شود. انتساب  کوروش به پهلوى از قدر او نمی‌کاهد. ولی شاید تبلیغی برای پهلوى شود.»

به غیر از تمام اینها روزنامه ایران نیز در شماره روز دهم آذر خود مطلبی نوشت با تیتر «سردار، مورخ شده‌اند!» و در آن آورد که «از منظرهای مختلفی می‌توان این اظهارات آقای نقدی را مورد کنکاش قرار داد، ولی قبل از هر چیز، شاید بهتر بود ایشان به‌خاطر می‌آورد که شخصیّت علمی بزرگی در حدّ علامه‌ طباطبایی در تفسیر المیزان، کوروش را همان ذوالقرنین مورد اشاره در قرآن دانسته است.»

واکنشی برای اثبات ادعا

از میان تمام انتقادها به اظهارات اخیر سردار نقدی، سردار پاسخ این آخری را دیروز داد که در رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد. او در جوابیه خود نه تنها از موضعش درباره کوروش کوتاه نیامده بلکه از او به‌عنوان شاه آدم‌کشی یاد کرده که شهرهای زیادی را با زور سرنیزه و کشت و کشتار به قلمرو حکومت خود ملحق کرده است. در عین حال سردار در جوابیه‌اش سعی کرده دیدگاه خود را اثبات کند. او برای این منظور به اظهارات مقام معظم رهبری و امام خمینی اشاره کرده و با یادآوری سخنرانی رهبری در 19 تیر 83 در همدان، نوشته است رهبری می‌فرمایند: «فرنگی‌ها اصرار داشتند هخامنشی‌ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اول تاریخ بدانند. حتی مادها را هم از خاطر برده‌اند. کار مستشرقین اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده است.» 

در بخش دیگری نیز قول امام خمینی را مورد استناد قرار داده که در جلد 19 صحیفه امام نوشته‌اند: «یک ملتی که در طول تاریخ زیر سلطه سلاطین جور بوده؛ در طول تاریخ 2500 سال زیر سلطه سلاطینی بوده است که همه‌اش جور بوده، حتی آن عادل‌هایشان هم خبیث بودند، حتی آن انوشیروان عادلش هم از خبیث‌ها بوده، حتی آن شاه عباس جنت‌مکانش هم از اشخاص ناباب بوده»

با این جوابیه سردار هر کس که با اظهارات اخیر او درباره کوروش مخالف باشد، درواقع دیدگاهش در تقابل با دیدگاه رهبری و بنیانگذار انقلاب اسلامی است. اما مخالفان او به رأی علامه طباطبایی استناد کرده بودند. خبرگزاری ایسنا در مطلبی انتقادی نسبت به گفته‌های تازه سردار نقدی نوشته بود که «شخصیت علمی بزرگی در حد علامه طباطبایی در تفسیر «المیزان»، کوروش را همان ذوالقرنین مورد اشاره در قرآن دانسته و آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در تفسیر «نمونه» همین نظر را مورد تأکید قرار داده‌اند.»

حکم قطعی درباره یک احتمال

سردار نقدی در جوابیه خود به روزنامه ایران این ادعا را رد کرده و نوشته است که «علامه طباطبایی، در تفسیر المیزان اولا نظرات افراد مختلف در مورد ذوالقرنین را ذکر کرده و ثانیا نظر خویش را به عنوان یک احتمال مطرح کرده نه امر قطعی و جزمی، ثالثا کوروش که به سبب ملاحظات سیاسی و قدرت‌طلبانه، گرایش‌های شبه‌دینی مختلف را به‌رسمیّت می‌شناخته و حتّی به بت‌ها و آیین بت‌پرستی نیز احترام می‌گذاشته، هرگز نمی‌تواند جناب ذوالقرنین باشد. پس این استدلال شما نیز، قابل‌قبول نیست.»

 همانطور که سلحشوری گفته بود، قوه قضائیه «قطعا» به روسپی خواندن مخالفان حجاب از سوی سردار نقدی ورود نکرد. بدین ترتیب سردار رفت و پنجشنبه گذشته با جنجال تازه‌ای بازگشت و باز جماعت کثیری یاللعجب‌گویان، انگشت به دهان شدند

جوابیه او بندهای دیگری نیز دارد که هر یک در نوع خود سوال‌برانگیز هستند. سردار در همان ابتدای جوابیه خود از روزنامه ایران خواسته به دلیل تحریف سخنانش، مطابق قانون مطبوعات پاسخ او را در همان صفحه و با عنوانی در همان اندازه درج کند. در پایان جوابیه‌اش نیز از کتابش تحت‌عنوان «گزارشی به نسل چهارم» یاد کرده و خواسته است مخالفانش اگر منطق دارند، آن کتاب را دور از جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی نقد علمی کنند تا مردم خودشان قضاوت کنند.  

دمیدن به آتش تفرقه

با این حساب باید منتظر پاسخ روزنامه ایران به سردار نیز بود و البته واکنش‌های دیگر به جوابیه معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اما درنهایت قرار است این جوابیه‌ها و جوابیه‌های متقابلشان به کجا ختم شوند؟ 

چه بخواهیم چه نخواهیم، چه خوشمان بیاید، چه خوشمان نیاید، اگر نگوییم اکثر مردم ایران، دست‌کم بخشی از مردم ایران به دوران پادشاهی کوروش و او احترام می‌گذارند، نام فرزندشان را کوروش می‌گذارند، برای او مراسم یادبود می‌گیرند و تکریمش می‌کنند. آیا سردار نقدی و همفکران او می‌خواهند این بخش بزرگ را از خود برانند؟ آیا می‌خواهند آنها را از کشور بیرون کنند؟ می‌خواهند آنها را به دریا بریزند؟ منزوی‌شان کنند؟ آیا می‌خواهند خشمگین‌شان کنند؟ آیا می‌خواهند بین خود و آنها که هر دو ایرانی هستند دیوار بکشند؟ اگر پاسخ به این سوالات «نه» است، پس چرا اینگونه آتش تفرقه بین یک ملت به پا می‌کنند و اگر پاسخ «آری» است، باید گفت که سخنرانی‌هایی از نوع سخنرانی‌های سردار نقدی درباره حجاب و کوروش، آتشی به جان وحدت و همدلی در کشور است؛ آن هم در شرایطی که دشمن خارجی کمر به شکستن کمر ایران بسته است. 

 جامعه ایرانی به اندازه کافی و چه‌بسا بیش از اندازه کافی! در باتلاق تقابل‌های دارا و ندار، سنت و مدرنیته، باحجاب و بی‌حجاب و اصولگرا و اصلاح‌طلب و هزار شکاف دیگر گرفتار است؛ شما را به خدا تقابل دوستی و دشمنی با کوروش را به آن اضافه نکنید

سردار نقدی به رسانه‌ها توصیه کرده که دنباله‌رو دشمن نباشند. به نظر می‌رسد باید به او و بسیاری چون او نیز توصیه کرد که دنباله‌رو دشمن که به در پی نابودی وحدت و مهربانی در کشور است، نباشند. 

جامعه ایرانی به اندازه کافی و چه‌بسا بیش از اندازه کافی! در باتلاق تقابل‌های دارا و ندار، سنت و مدرنیته، باحجاب و بی‌حجاب، اصولگرا و اصلاح‌طلب و هزار شکاف دیگر گرفتار است؛ شما را به خدا تقابل دوستی و دشمنی با کوروش را به آن اضافه نکنید.

اگر گمان می‌برید که جامعه درباره کوروش دچار اشتباه است و باید آن را از اشتباه دربیاورید، این کار را به اهلش بسپارید؛ اهلی که ادبیاتش مایه رنجش و سوء‌تفاهم و حیرت نمی‌شود و به فراخور احوالات جامعه و مخاطبش نطق می‌کند.