رئیس‌جمهور، با تاکید بر آمادگی خود برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، تصریح کرد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به رعایت برجام نباشد، دولت او همچنان به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران ادامه خواهد داد.

جو بایدن در یادداشتی که تحت عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، با اشاره به رویکرد دولتش در قبال ایران و تاکید بر اینکه ایالات متحده با هم‌پیمانان و شرکایش در اروپا و سراسر جهان متحد شد تا شرایط «انزوای خود» را تغییر دهد، نوشت: «این ایران است که اکنون، و تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد، منزوی شده و برای بازگشت به رعایت برجام تحت فشار قرار دارد.»

رئیس جمهوری آمریکا سپس از همراهی بیش از ۳۰ کشور در ماه گذشته برای محکوم کردن «عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش» به عنوان نمونه‌ای از این اتحاد میان ایالات متحده و هم‌پیمانانش یاد کرد.

بایدن در بخش دیگری از این یادداشت، خاورمیانه کنونی را «پایدارتر و ایمن‌تر» از خاورمیانه در زمان روی کار آمدن دولتش توصیف می‌کند. او برای نمونه به کاهش شدید «شمار حملات تحت حمایت ایران در مقایسه با دو سال پیش» در عراق، برقراری آتش‌بس در یمن «پس از یک‌ سال دیپلماسی مداوم» ایالات متحده، کمک به پایان یافتن جنگ غزه ظرف تنها ۱۱ روز، همکاری ایالات متحده با اسرائیل، مصر، قطر و اردن برای حفظ صلح، بازسازی روابط ایالات متحده با فلسطینی‌ها، اقدامات دولتش در قبال عربستان سعودی - از جمله انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی درباره قتل جمال خاشقجی، وضع تحریم‌هایی علیه برخی اتباع سعودی و ممنوعیت صدور روادید برای ۷۶ شهروند سعودی - اشاره می‌کند.

یادداشت بایدن در شرایطی منتشر شده که او به زودی به خاورمیانه سفر خواهد کرد. روز گذشته یک شبکه صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه، احتمال می‌رود تل‌آویو و ریاض در سه زمینه به توافق برسند.

این شبکه مدعی شد که احتمال می‌رود در توافق احتمالی میان تل‌آویو و ریاض، دو طرف وارد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات هوایی و دریایی خوانده شده، شوند که این ائتلاف برخی از کشورهای منطقه را نیز دربرخواهد گرفت.

گزارش مذکور همچنین ادعا کرده در این توافق به هواپیماهای اسرائیلی اجازه پرواز در حریم عربستان داده خواهد شد که این مسیر حرکت هوایی را کوتاه‌تر خواهد کرد.

این شبکه در ارتباط با بند سوم این توافق مدعی شد دو طرف بر سر سازوکاری توافق خواهند کرد که طبق آن، به سعودی‌ها اجازه داده خواهد شد به مسجد الاقصی بیایند و در مقابل به ساکنان عربی اراضی اشغالی اجازه داده خواهد شد بدون پرواز به اردن یا ترکیه به صورت مستقیم به عربستان بروند.