فرشاد گلزاری

 این روزها تحرکات اسرائیل در رسانه‌های داخلی و خارجی تقریباً بیشترین آمار خبرها را به خود اختصاص داده است و این صرفاً به مساله فلسطین مربوط نیست، بلکه پرونده‌های دیگری هم در این میان وجود دارد. به عنوان مثال از حدود دو تا سه هفته پیش شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی یک سری از بازداشت‌های هدفمند را در دستور کار خود قرار داد و از منظری دیگر همچنان بحث درگیری‌ها در بیت‌المقدس همانند آتش زیرخاکستر وجود دارد و این مسائل به نوعی یک موضوع امنیت پیرامونی و امنیت داخلی را برای تل‌آویو مطرح می‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که در داخل کابینه اسرائیل هم اختلافاتی میان جناح لاپید – بنت با برخی دیگر از احزاب و جریان‌های سیاسی وجود دارد اما گفته می‌شود که فعلاً هیچ تهدید جدی از سوی سیاسیون اسرائیل علیه کابینه فعلی به رهبری نفتالی بنت وجود ندارد. با این وجود به نظر می‌رسد که اسرائیل مجددا در حال تشدید تحرکات مرکب خود در منطقه است که البته این فعل و انفعالات تا حد رفت و آمد به واشنگتن و سایر نهادهای بین‌الملل تسری یافته است. در این میان برای تل‌آویو مسائل امنیتی در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد و باید گفت اسرائیل هر آنچه که در منطقه و فرامنطقه انجام می‌دهد، اساساً درون‌مایه امنیتی دارد. به عنوان مثال روز گذشته (جمعه) شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای ارتش این رژیم برای مقابله با پاسخ احتمالی حزب‌الله لبنان به استخراج از حوزه مورد مناقشه کاریش توسط تل‌آویو در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. در همین راستا، وب‌سایت عبری زبان واللا نیز گزارش داد که ارتش اسرائیل تیمی را به جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی اختصاص داده و تعداد هواپیماهای خود در منطقه مورد مناقشه را بیشتر کرده است. طبق این گزارش، ارتش اسرائیل همچنین گشت‌زنی در منطقه مذکور را تشدید کرده و مقامات امنیتی اسرائیل هم از ارتش خواسته‌اند که برای سناریوهای مختلف از جمله حمله پهپادی، موشکی و حتی درگیری مستقیم آماده باشد. این تحرکات ارتش اسرائیل پس از آن انجام شد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پنج‌شنبه شب در سخنانی با اشاره به این موضوع که استخراج نفت و گاز رژیم اشغالگر از میدان کاریش باید متوقف شود، استخراج از منطقه مورد مناقشه را خیانت به مردم لبنان خواند. این آماده‌باش نشان می‌دهد که اساساً اسرائیلی‌ها به منطقه کاریش صرفاً از حیث امنیتی نگاه می‌کنند و این در سطوح دیگر قابل لمس است. اما طی دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) اتفاقاتی در منطقه با محوریت اسرائیل رخ داده که عملاً باید آن را نوعی بازیگری جدید و یا حداقل «تشدید کنشگری با حاصل جمع مثبت» برای تل‌آویو دانست. به گونه‌ای که بسیاری از تحلیلگران معتقدند دستگاه دیپلماسی، ارتش و سرویس اطلاعاتی اسرائیل در هماهنگی کامل با یکدیگر به دنبال خلق یک اثر جدید در منطقه خاورمیانه و حد فاصل خلیج فارس تا شمال آفریقا هستند که به نوعی این مناطق را باید شاهرگ اقتصادی – امنیتی  تل‌آویو دانست.

طی دو روز گذشته (پنجشنبه و جمعه) اتفاقاتی در منطقه با محوریت اسرائیل رخ داده که عملاً باید آن را نوعی بازیگری جدید و یا حداقل «تشدید کنشگری با حاصل جمع مثبت» برای تل‌آویو دانست. سفر غیرمنتظره بنت به امارات و پرواز بمب‌افکن‌های آمریکا با همراهی جنگنده‌های اسرائیل بر فراز خلیج فارس در همین راستا قابل‌ارزیابی است

حمله به دمشق و مخابره پیام از ابوظبی!

برخی تحلیلگران دست‌راستی در اسرائیل سفر بنت به ابوظبی را با مساله ایران و تنش‌های اخیر تل‌آویو و تهران در یک راستا ارزیابی کرده‌اند، ولی برخی دیگر مباحث دوجانبه و حتی برخی از مسائل داخلی اسرائیل را عامل سفر دانستند

در ساعات ابتدایی روز گذشته (جمعه) خبرگزاری رسمی امارات (وام) اعلام کرد نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در سفری غیرمنتظره پنج‌شنبه وارد ابوظبی شده بود با محمد بن زاید، رئیس جدید امارات دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بنت در ابتدای امر انتصاب و انتخاب محمد بن زاید به عنوان حاکم ابوظبی را تبریک گفت و دو طرف درباره مسیرهای همکاری دوجانبه و فرصت‌های توسعه آن در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی و توسعه و همچنین حوزه‌های امنیت غذایی، بهداشت و سایر بخش‌های حیاتی رایزنی کردند. به‌رغم آنکه اهداف اصلی این سفر توسط هیچ یک از طرفین اعلام نشده بود؛ رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که سفر کوتاه بنت به امارات با بحران سیاسی دولت رژیم صهیونیستی و از دست رفتن اکثریت آن در کنست (پارلمان اسرائیل) در ارتباط بوده است. برخی دیگر از تحلیلگران دست راستی در اسرائیل هم سفر بنت به ابوظبی را با مساله ایران و تنش‌های اخیر تل‌آویو و تهران در یک راستا ارزیابی کرده‌اند. اما در این میان باید توجه داشت که همزمان با این دیدار، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر اعلام کرد که  دو بمب‌افکن بی‌۵۲ آمریکا با همراهی جنگنده‌های اسرائیل بر فراز خلیج فارس پرواز و بمب‌افکن‌های آمریکایی در راه بازگشت از آسمان اراضی اشغالی عبور کرده‌اند. نکته اینجاست که این وزارتخانه اعلام کرده که پرواز بمب‌افکن‌های آمریکا در چارچوب همکاری نزدیک ارتش اسرائیل و ارتش آمریکا صورت می‌گیرد و این همکاری یک عامل مهم در حفظ امنیت آسمان اسرائیل و خاورمیانه به شمار می‌رود. این دقیقاً همان پیامی است که اسرائیلی‌ها در قالب یک حرکت مرکب به تهران و متحدان خود مخابره کردند؛ به گونه‌ای که بنت با استفاده از یک تحرک سیاسی در امارات، روابط خود با بن زاید را به رخ می‌کشد و نیروی هوایی اسرائیل با همکاری آمریکا در آسمان خلیج فارس یک مانور امنیتی معنادار را ترسیم می‌کند. اما این آخر داستان نیست؛ چراکه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل فاش کرد که دولت این رژیم سامانه‌های راداری را در کشورهای منطقه از جمله بحرین و امارات مستقر کرده است! همچنین این شبکه اعلام کرد که دولت جو بایدن درصدد دستیابی به یک توافقنامه دفاعی میان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه عراق، مصر و اردن است و هدفش همکاری و هماهنگی میان دولت آمریکا و اسرائیل با کشورهای عربی مذکور است. این مساله نشان  می‌دهد که آرایش نظامی – سیاسی اسرائیل در سطح منطقه در حال تغییر ریشه‌ای است. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از مقابله پدافند هوایی ارتش این کشور با حمله موشکی رژیم‌صهیونیستی به دمشق خبر داد.

 بر اساس گزارش منتشر شده، در ساعات 4 بامداد روز جمعه سامانه پدافندی اهدافی را در آسمان مناطق جنوبی شهر دمشق رهگیری و منهدم کرد که این موشک‌ها از سوی اسرائیل شلیک شده است. با وجود اینکه گفته می‌شود این موشک‌ها رهگیری شده‌اند، اما روزنامه سوری «الوطن» به نقل از یک منبع غیررسمی گزارش داد که تمامی پروازها از فرودگاه دمشق و بالعکس در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآمده است! مجموع این اقدام‌ها به صورت علنی نشان می‌دهد که اسرائیل در سه محور سیاسی، نظامی و امنیتی در حال صحنه‌گردانی و کنشگری جدید در منطقه است که بدون شک ایران هم در فهرست این فعل و انفعال‌ها قرار دارد.