سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات وین گفت: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می کنیم و این قطار علی‌رغم بدعهدی آمریکا از ریل خود خارج نشده است.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده، صبح دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: آخر هفته میزبان آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواهیم بود.

وی همچنین در این نشست در در ارتباط با شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر استعفای علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در جریان مذاکرات وین اظهار کرد:‌ کلیه کارها و اقدامات  در درون  وزارت خارجه در حال انجام است و مذاکره‌کنندگان ما بی‌توجه به برخی از شایعات که با هدف ساخته می‌شود کار خود را می‌کنند.

خطیب‌زاده همچنین گفت:‌ اگر اکنون در این نقطه قرار داریم به خاطر این است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد. سیاستی که به تعبیر خودشان به یک شکست مفتضحانه منجر شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم طرف آمریکایی به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد، خاطر نشان کرد: ما برای حصول یک توافق خوب، پایدار و موثر آمادگی داریم و همه زمینه‌ها را نیز برای رسیدن به آن آماده می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران علیرغم ادعاهای مقامات این کشور مبنی بر تلاش جهت رسیدن به توافق با ایران و رفع تحریم‌ها گفت:‌ سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال‌هاست برای همه روشن شده است. از یک طرف اظهارات مقامات کنونی آمریکا را می‌شنویم که می‌گویند می‌خواهند خطا و اشتباهات دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بین‌الملل را رعایت کنند و کنشگر مسئولی در نظام بین‌الملل باشند ولی از طرف دیگر در عمل همان سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ را شاهد هستیم و آن رفتارهای قانون گریزانه ادامه دارد. تنها چیزی که می‌توان در این ارتباط گفت همان ضرب‌المثل معروف فارسی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: این گونه رفتارها از سوی آمریکا باعث افزایش بی‌اعتمادی جامعه جهانی به این کشور شده و ما هم به خاطر همه این دلایل باید مراقب منافع و حقوق مردم بزرگ ایران باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با نتایج سفرهای اخیر روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به ایران و پیگیری سیاست دیپلماسی منطقه‌ای از سوی دولت سیزدهم افزود: ایران اکنون دارد جایگاه خود را به عنوان هاب ترانزیتی منطقه مجددا به دست می‌آورد. اولین انتقال محموله ریلی قزاقستان از طریق ایران و با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی عملیاتی شده و کالاها می‌تواند از قزاقستان در این مسیر تمام ریلی منتقل شوند، اولین محموله‌های کریدور شمال-جنوب از طریق دریا و خط راه‌آهن منتقل شده است. کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب و سایر مسیرهای جانبی دیگر در حال فعال‌سازی است. این‌ها از سفرهایی که انجام شده به امضای قرارداد رسیده و یا در حال پیگیری است. در جریان سفر رئیس جمهور قزاقستان و همچنین سفر چندی پیش روسای جمهوری تاجیکستان و ترکمستان به ایران تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم که سطح تجارت خود را با قزاقستان از نیم میلیارد دلار به سه میلیارد دلار برسانیم که این موضوع پویایی خاصی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای ایران طلب می‌کند، افزود: ما در تلاش هستیم همکاری‌های خود را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در مناطق مختلف جغرافیایی پیرامون خود از جمله حوزه قفقاز و آسیا گسترش دهیم و در همین چارچوب آخر هفته جاری میزبان آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه در تهران خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیشرفت مذاکرات بین ایران و عربستان و همچنین زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض گفت: الان خیلی زود است که در خصوص مرحله پایانی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار نظر کنیم. اکنون تمرکز ما بر موضوع اعزام حجاج است و ما از مساعدت‌هایی که مراکز ذیربط در این ارتباط انجام دادند تشکر می‌کنیم. ما تمرکز بر این داریم که امنیت و آرامش حجاج ایرانی فراهم شود و حج در فضای آرامی برگزار شود. تعدادی از حجاج ما وارد عربستان شده‌اند و گزارشاتی که در این زمینه دریافت کرده‌ایم گزارش‌های امیدوارکننده‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: قطعا میزبانی مناسب از حجاج ایرانی زمینه‌ساز برای پیگیری ادامه توافقات و ابعاد دیگر روابط بین دو کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران پرداخت شده است.