سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: این گفت‌وگوها در فضای مناسبی ادامه داشته و امیدواریم به فهم مشترکی بین ایران و عربستان برسد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود در این خصوص افزود: هیچ وقت مرسوم نیست که گفت‌وگوها در فضای عمومی ادامه یابد، از این رو اجازه دهید جزئیات گفت‌وگوها در بین گفت‌وگوکنندگان تا زمانی که به نتیجه برسد، باقی بماند. وی در پاسخ به اینکه آیا امسال اعزام حجاج را خواهیم داشت، اظهار کرد: در مورد حج هم رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفته که بتوانیم این موضوع را امسال داشته باشیم. توافقات اولیه صورت گرفته که مثبت بوده است.

انتقال 125 میلیون دلار ایران در عراق به سوئیس صحت دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بوده و با آقای دژپسند ملاقات‌ها انجام شد. درباره روابط تجاری و تأدیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات بحث و توافق شد و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات موثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد، این روند ادامه می‌یابد. وی در پاسخ به سؤالی درباره صدور مجوز برای انتقال ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق به بانک‌ سوئیس اظهار داشت: میزان بدهی‌ عراق به ایران روشن است. همه آمارها در اختیار بانک مرکزی است و باید جزئیات از بانک مرکزی پرسیده شود.

خطیب‌زاده اضافه کرد: این گفت‌وگوها در تهران و بغداد صورت گرفته است و یکی از موضوعات در سفر شنبه همین بوده است و این موضوع در دست پیگیری است.

هشدار می‌دهم کسی اشتباه محاسباتی نکند

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو ناو ایرانی به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند و تهدید آمریکا در این خصوص تصریح کرد: ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را بر اساس حقوق بین‌الملل دارد و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد. خطیب‌زاده افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند. هشدار می‌دهم که هیچ کسی اشتباه محاسباتی نکند.