محبوبه ولی، روزنامه نگار

روزنامه جمهوری اسلامی اوایل مرداد با ادبیاتی کنایه‌آمیز درباره محسن رضایی نوشت: «یک نظامی سابق که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است در اظهارنظر عجیبی درباره احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به ایران گفته: «من به ملت ایران به‌عنوان یک سرباز قول می‌دهم اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ایران چشم بدی داشته باشند و به فکر حمله نظامی باشند، مطمئن باشند، حداقل هفته اول هزار نفر آمریکایی را اسیر می‌گیریم که آن موقع برای آزاد کردن هر کدامشان باید چند میلیارد دلار بدهند» عجیب است که این آقا فکر می‌کند آمریکایی‌ها به ما حمله زمینی می‌کنند و ما ظرف یک هفته هزار نفرشان را اسیر می‌کنیم! عجیب‌تر، حضور فردی  با این تفکر در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.» این روزها اما محسن رضایی که این‌گونه اظهارنظرهایش برای بسیاری چون روزنامه جمهوری اسلامی عجیب است، وارد دوئلی همزمان با دولت و مجلس شده است. 

ناکامی سه باره محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌گاه فرصت عملی کردن ایده‌هایش را به او نداد. حالا به باور بسیاری او به دنبال کسب اختیارات و جایگاهی بیش از اختیارات و جایگاه یک رئیس‌جمهوری است

او برای بخش بزرگی از افکار عمومی و سیاستمداران پای ثابت انتخابات است، اما پای ثابتی که هیچ‌گاه بخت با او یار نشد. دو سال بعد از سال 76 که از فرماندهی سپاه پاسداران استعفا کرد، کاندیدای انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی شد، اما نه در آن انتخابات کام یافت، نه در سه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های 84، 88 و 92. خودش دو سال پیش گفته بود که دلیل استعفایش از سپاه، احساس خطر در حوزه اقتصاد بوده است. ایده‌های مفصلی چون «فدرالیسم اقتصادی»، «یارانه سبز» و «بانک مردم» نیز در حوزه اقتصاد ارائه کرده است؛ اما ناکامی سه باره او در انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌گاه فرصت عملی کردن ایده‌هایش را به او نداد. حالا به باور بسیاری او به دنبال کسب اختیارات و جایگاهی بیش از اختیارات و جایگاه یک رئیس‌جمهوری است. رضایی که به حکم رهبری از همان سال 76 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چند صباحی است که نه به اندازه یک دبیر مجمع بلکه به قول افرادی چون محمد باهنر که خود نیز عضو مجمع تشخیص است، به‌عنوان همه‌کاره مجمع فعالیت می‌کند؛ چراکه آیت‌الله شاهرودی که رئیس مجمع است، حال جسمی مساعدی ندارد. این موضوع مجلس و مجمع را وارد چالشی جدی کرده مخصوصا از زمانی که پای لایحه CFT یا همان الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به میان آمده است.

دوئل بر سر گسترش قلمرو

شورای نگهبان که قرار بود درباره این لایحه اظهارنظر کند، آن را به هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نیز فرستاد تا این هیأت نیز نظرش را اعلام کند، اما این فرستادن همان و اعتراض‌های تند نمایندگان همان. نمایندگان بسیاری این اقدام شورای نگهبان را بدعت‌گذاری در قانون می‌دانند و هشدار می‌دهند که دو شورای نگهبان نداریم و اگر قرار بر این باشد، دکوری بیش از مجلس نخواهد ماند.

 سکوت در برابر ادعای وجود نفوذی در وزارتخانه‌ها، حاکی از این است که رضایی بر خلاف دولت چندان تحت‌فشار نیست و اینکه اعلام کرده مصادیق نفوذ را به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهد کرد، نشان از آن دارد که هفت تیرش را برای بُرد در این دوئل پُر کرده است

آنها دست مستقیم محسن رضایی را در این فرآیند می‌بینند. علی مطهری درباره آن می‌گوید: «نقش دبیر محترم مجمع تشخیص را نباید در این بدعت نادیده گرفت. ایشان به اقتضای طبیعت نظامی‌گری یعنی کشورگشایی و گسترش دادن قلمرو، در حال افزایش اختیارات مجمع و ورود به حوزه قانون‌گذاری است و البته فرصت غیبت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نیز مغتنم شمرده‌اند.»

محمد باهنر موضوع را مربوط به حکم رهبری عنوان کرده و گفته است که در حکم جدید رهبر برای مجمع، یک پیوست هست که  در آن مطالباتی از مجمع مطرح شده و همین، مقدار زیادی ساختار مجمع را به هم ریخته و متغیر کرده است.

او این را هم اضافه کرده که «هیأت نظارتی که قرار است بر نهادهای دیگر نظارت داشته باشد، 15 نفر هستند که شخصیتی جدا از مجمع تشخیص دارند، یعنی مجمع بالاسر آنها نیست و رهبر انقلاب اختیار نظارت را به طور مستقیم به این 15 نفر واگذار کرده‌اند.»

اما پیش کشیدن نام رهبر نیز مخالفان نظارت این هیأت را قانع نکرده و حتی شماری از آنها به علی لاریجانی، رئیس مجلس انتقاد می‌کنند که چرا برای دفاع از شأن مجلس پاسخی به نامه محسن رضایی در این خصوص نداده است. 

محسن رضایی در برابر این انتقادها، نه تنها میدان را خالی نکرده بلکه با تاسی از روحیه نظامی خود از موضع قدرت و حق به جانب، چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مجمع بیش از 20 سال برای همه امور کشور سیاستگذاری کرده و اگر به این سیاست‌ها عمل می‌شد، مردم با مشکلات اقتصادی مواجه نمی‌شدند. سند اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کنند و این روزها با مطرح شدن نظارت بر اجرای سیاست‌ها، بمباران تبلیغاتی به راه انداخته‌اند که جلوی نظارت را بگیرند و به کسی حساب پس ندهند. در یک روز، چندین تُن طلا و در طی چند ماه، میلیاردها دلار ذخایر بانک مرکزی را به بازارهای کاذب سوق می‌دهند و از جوابگویی فرار می‌کنند.»

جاسوس‌های ترامپ ، زیر گوش ما

آنچه که او در صفحه اینستاگرام خود نوشت، اظهارات سربسته‌ای بود در امتداد سخنرانی‌اش در همایش پاسداشت جبهه جهانی اسلام و محور مقاومت. او در این همایش  به طرح این سوالات پرداخت که «چرا برخی نمی‌گذارند اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شود؟ چرا ۱۹ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشورمان وارد بازار شد و موجب شد پول کشور بی‌پشتوانه شود؟» و بعد در پاسخ به این سوال‌ها کلیدواژه «نفوذی‌های آمریکا» را مطرح کرد.

او گفت که «نفوذی‌های آمریکا در وزارتخانه‌ها چرخ اقتصاد را معطل کرده‌اند و بدتر از ترامپ به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند.»

تنها صدایی که نسبت به این ادعا بلند شد، از سوی دولت بود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از محسن رضایی خواست که مصادیق نفوذ در وزارتخانه‌ها را به وزارت اطلاعات و قوه قضائیه معرفی کند. 

او این را هم گفته بود که «بزرگترین اشتباه و خطا آن است که سیاسیون بخواهند برای تنظیم معادلات قدرت به نفع خود، موضوع نفوذ و نفوذی را در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی به گونه‌ای مطرح کنند که با تعابیر دوپهلو و مبهم اعتبار رقیب نزد افکارعمومی زیر سئوال برود.»

تفنگ سرپُر

نمایندگان مخالف FATF که اظهارات ظریف در مورد پولشویی را توهین به خودشان قلمداد کرده بودند نیز از او خواسته بودند که اسناد پولشویی را ارائه کند؛ ظریف گفته بود سندی ندارد، اما محسن رضایی در قبال درخواست معرفی نفوذی‌ها، واکنشی متفاوت از ظریف داشت. 

ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در نامه‌ای رسمی به محسن رضایی، خواستار ارائه مستندات شد. نامه را نه شخص محسن رضایی که مجمع تشخیص مصلحت نظام این‌گونه پاسخ داد: «دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصداق‌ها و موارد نفوذ در کشور در ابعاد فکری، اعتقادی و در بعد هواداری و نیز در شکل وابستگی تشکیلاتی به آمریکا را به مراجع مربوطه ارائه کردند و خواهند کرد.»

به باور بسیاری ادعای وجود جاسوس در وزارتخانه‌ها از جنس همان ادعایی است که ظریف درباره پولشویی برخی مخالفان  FATFمطرح کرده است، اما برخلاف هجمه‌ای که به ظریف وارد شد، درباره اظهارات محسن رضایی سکوت شد و برخی رسانه‌ها را بر آن داشت تا از این برخورد دوگانه با ظریف و رضایی گلایه کنند. 

این سکوت در برابر ادعای وجود نفوذی در وزارتخانه‌ها از سوی محسن رضایی، حاکی از این است که او برخلاف دولت چندان تحت‌فشار نیست و حتی کسانی چون حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز همین پنجشنبه گذشته اظهاراتی شبیه به حرف‌های محسن رضایی را مطرح کرد و گفت که یکی از تلاش‌های فوق‌العاده دشمن، نفوذ در کشور است و متأسفانه نفوذ هم پیدا کرده است. 

از سوی دیگر اینکه او اعلام کرده موارد و مصادیق نفوذ را به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهد کرد، نشان از آن دارد که هفت تیرش را برای بُرد در این دوئل پُر کرده است.