استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج تاون معتقد است که هم ایران و هم آمریکا خواهان احیای برجام هستند، اما به دلیل شرایط پیش آمده و مخالفت‌های اسرائیل و کشورهای عربی دو کشور خود را آماده عدم احیای برجام می‌کنند.

شیرین هانتر، گفت: از ابتدا هم امید زیاد به جو بایدن داشتن درست نبود؛ به خصوص اینکه دولت بایدن به مسئولان فعلی ایران اعتماد کمتری دارند و البته ایران نیز اعتمادی به آمریکا ندارد. اینطور به نظر می‌رسد که هم ایران و هم آمریکا خود را برای شرایط عدم احیای برجام آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: یک علت اصلی دیگر نیز مخالفت شدید اسرائیل با احیای برجام است. عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نیز حاضر به قبول بازگشت ایران به صحنه بین‌الملل نیستند. با توجه به احتیاجی که غرب در حال حاضر به انرژی عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس دارد، بایدن حاضر به این ریسک در قبال ایران نخواهد بود. حالا با ایران است که حساب کند از میان احیای برجام یا ادامه بن‌بست فعلی کدام به نفعش است.

این استاد دانشگاه گفت: مسلما بازگشت به برجام به نفع آمریکاست به شرط اینکه ایران شرایط واشنگتن را قبول کند. از طرف دیگر آمریکا نمی‌خواهد مسئول شکست مذاکرات وین تلقی شود. ایران هم می‌خواهد برجام احیا شود اما در صورتیکه که خواسته‌هایش برآورده شوند. به طور خلاصه هم واشنگتن و هم تهران خواهان احیای برجام هستند در صورتیکه خواسته‌هایشان تامین شود.

هانتر در پاسخ به این سوال که ترور اخیر در تهران قطعا به عنوان سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام تعریف می‌شود، آیا این اقدام اسراییل در هماهنگی و با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت است، گفت: من تصور نمی‌کنم که این کار با چراغ سبز واشنگتن بوده باشد. اسرائیل به طور کلی در اینگونه اعمال نظر آمریکا را نادیده می‌گیرد؛ چراکه می‌داند واشنگتن معترض نخواهد شد. به طور کلی تل‌آویو با هرگونه کاهش فشار بر ایران مخالف است. همچنین همیشه سعی می‌کند ایران را تحریک به انجام کارهایی کند که عکس‌العمل شدید آمریکا و غرب را موجب شود و ترور سردار سپاه هم به همین منظور صورت گرفته است.