توافق چند مرحله ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفت

گروسی: مسایل زیادی وجود دارد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در یک‌ کنفرانس خبری در پی برگزاری جلسه شورای حکام و سفر اخیری که به ایران داشته است، گفت: در ایران درباره مسیر پیش رو در تعاملات ایران و آژانس توافق شده است که رضایت کلی درباره آن وجود دارد.به گزارش ایسنا، رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره نقش آژانس در زمینه مذاکرات وین با اشاره به این که آژانس عضو مذاکرات نیست، گفت، ما در جریان مذاکرات حضور داریم و نظراتمان را ارائه می‌دهیم.وی گفت: توان ما در بازرسی محدود شده بود و ما کورکورانه پیش می‌رفتیم. شکافی ایجاد شده است که ما باید مطمئن شویم در این بین چه اتفاقاتی در حال رخ دادن بوده است که ما قادر به راستی آزمایی آن نبوده‌ایم.گروسی در این باره گفت: مسائل زیادی وجود دارد که باید برطرف کنیم.او در پاسخ به سوالی درباره سطح دسترسی‌ها برای بازرسی آژانس از تاسیسات اتمی ایران از جمله سایت کرج، گفت، فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد و با وجود نصب دوربین‌های جدید آژانس در این محل ساخت قطعات سانتریفیوژها، وجود مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در سفر آقای گروسی به تهران که مقدمه‌ی آن گفتگوهای وین بین نمایندگان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل گرفت، توافق شد که یک توافق در چند مرحله داشته باشیم.

به گزارش مهر، سعید خطیب‌زاده، در نشست خبری گفت: سوالاتی از سوی آژانس در خصوص برخی از اماکن ایران مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران جواب آن‌ها را داد، اما لازم بود در یک بستر زمانی تعیین و توافق شده، شکل روشن پیدا کند که در چه زمانی این‌ها بسته خواهد شد و این همکاری جامع فنی است که بر اساس آن طی زمان کوتاهی تمام سوالات با همکاری فنی که بین ایران و آژانس پاسخ داده شود.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره مذاکرات با ایران گفت: آقای امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. همانطور که گفتند عربستان یک کشور مهم در جهان اسلام و منطقه است و پرونده‌های اختلافی نباید باعث شود حداقلی از روابط معنادار را با هم نداشته باشیم.

وی افزود: منتفعان اصلی این روابط مردم منطقه و دو کشور هستند. گفتگوها در بغداد در فضای خوب و محترمانه و مثبتی در چهار دور گذشته ادامه داشته است. البته باید تأکید کنم، نتایج ملموسی از این گفتگوها تا به امروز به دست نیامده است و حداقل نتایج کم و محدود بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: باید در دور پنجم تلاش کنیم از مفاهمه‌ای که در برخی حوزه‌ها داشتیم، ترجمان نتیجه نیز بکنیم. تاریخ دور پنجم هنوز قطعی نیست، اما اراده هر دو طرف برای برگزاری نشست بعدی است. خطیب‌زاده اضافه کرد: درخصوص آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، صریحاً موضع خود را اعلام کردیم. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد رفتار توسعه طلبانه، اقدامات تحریک آمیز چند دهه‌ای در حوزه‌های امنیتی،  اطلاعاتی و... از سوی ناتو با محوریت آمریکا بوده است و اقدامات آمریکا در این حوزه‌ها بسیار مافیایی است و جنگ را به نقطه ای رسانده که اتفاق افتاده است.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اعزام نیروهای خارجی از حوزه بالکان و کرواسی به اوکراین، گفت: اخبار پراکنده‌ای به ما هم رسیده است و این اخبار البته باید راستی آزمایی شود. مهم‌ترین نکته، این است که همه باید تلاش کنیم این بحران از کنترل خارج نشود و این جنگ سرریز نکند. اوراسیا به اندازه کافی بحران داشته و دارد.وی همچنین در خصوص مذاکرات برای تبادل زندانیان با آمریکا نیز گفت: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر جمع بندی هستیم و اگر طرف آمریکایی این بار به تعهداتش عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند، می توانیم یکی از پرونده‌های انسانی که از اولویت‌های ایران است را ببندیم.