روز گذشته دومین دور از مذاکرات احیای برجام در هتل کوبورگ وین با اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ پایان یافت و مقرر شد مذاکرات ده روز بعد از سر گرفته شود.

این مذاکرات که از ۸ آذر تاکنون در دو مرحله ادامه داشته است بیشتر به این موضوع اختصاص‌یافته است که پیشنهادات و اصلاحات ایران جدید ایران به نحوی مرضی الطرفین به متن پیش‌نویس وین ۶ اضافه و وارد شود.

در همین رابطه به گزارش ایسنا در این دور از مذاکرات ایران و ۱+۴ به پیش‌نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال‌شده است، دست یافتند که در صورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی‌های آتی قرار خواهد گرفت.

شرط دستیابی به محتوای دوربین‌های نظارتی

اما هیئت مذاکره‌کننده ایران دیشب در شرایطی به ایران بازگشتند که از مهم‌ترین دستاوردهای این دوره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر نصب دوربین در سایت کرج بود. این سازمان با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام توافق با تهران، تأکید کرد که توافق با ایران در خصوص تعویض دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج پیشرفت بزرگی در فعالیت‌های و نظارتی و راستی آزمایی در ایران محسوب می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه با اشاره به اینکه دوربین‌های تأسیسات کرج طی روز‌های آتی تعویض خواهند شد، آورد: این توافق به ما اجازه می‌دهد که پیوستگی اطلاعات لازم در این تأسیسات را حفظ کنیم.در انتهای بیانیه بر تعویض دوربین‌ها و فعالیت‌های فنی آژانس در تأسیسات کرج ذیل توافق ایران و آژانس تا پیش از پایان دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد. در همین راستا هم دیروز رافائل گروسی مدیرعامل آژانس بین‌المللی در نشست خبری با نشان دادن دوربین‌هایی که آژانس در سرتاسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کند، گفت: ما باید این دوربین‌ها را تعویض می‌کردیم. این نمونه دوربین‌هایی است که آسیب‌دیده بودند. این دوربین‌ها مهر و موم می‌شوند و نمی‌شود آن‌ها را دست‌کاری کرد.گروسی بیان کرد: نصب دوربین‌ها و دیگر روش‌های نظارتی در سفر ماه فوریه‌ام به دست آمد. ایران قبول کرد که راه‌های اضافی – به جز آن‌هایی که در توافق پادمانی آمده است - برای نظارت و راستی آزمایی در برخی نواحی داشته باشیم. ما مذاکره کرده بودیم تا بتوانیم اطلاعات را در حافظه دوربین‌هایمان ذخیره کنیم و برای نشان دادن حسن نیت جهت شکل‌گیری توافق قبول کردیم تا این اطلاعات در ایران بمانند اما مهر و موم ما بر روی آن باشد؛ این بدان معناست که این اطلاعات از آن ماست اما ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم. در حالت ایده آل در یک بازه زمانی که برجام احیا شود، آن وقت این مهر و موم باز می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص ممانعت ایران از به اشتراک‌گذاری تصاویر دوربین‌های نظارتی در ایران گفت: درست لحظه‌ای که توافقی حاصل شود، این تصاویر با ما به اشتراک گذاشته خواهند شد. یکی از ایده‌ها این است توافق زمانی حاصل می‌شود که تحریم‌ها برداشته شوند.

وی افزود: یک چیز فراموش نشود. این توافقی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است. زمانی که ایران و آژانس به توافق برسند، ما به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهیم کرد. فرض ما هنگام انعقاد این توافق این بود که تفاهم میان ایران و آژانس در زمان رفع تحریم‌ها حاصل خواهد شد اما باز در خصوص این مسئله نیز باید عده‌ای در مذاکراتی دیگر تصمیم‌گیری کنند.

این مقام ارشد بین‌المللی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره نگرانی‌ها از عدم دسترسی به اطلاعات درون کارت‌های حافظه و تداوم دسترسی به اطلاعات در سه ماه گذشته می‌پرسید، گفت: من در خصوص این مسائل بسیار نگرانم و این را در تک‌تک گزارش‌هایم ذکر کرده‌ام؛ به همین دلیل از زمان بازدیدم از ایران در سپتامبر گذشته که در خصوص تعویض تجهیزات – به جز در تأسیسات کرج – به توافق رسیدیم، نگرانی‌ام را در خصوص از دست رفتن اطلاعات ضروری ابراز کرده‌ام. این نگرانی همچنان وجود دارد اما یکی از راه‌های کم کردن این نگرانی، بازگرداندن دوربین‌هاست و ما در حال انجام این کار هستیم.