طرح «صیانت» جمع و جورتر شده است!

عباس عبدی :به‌رغم توسعه مستمر اینترنت در دولت روحانی، اکنون سرعت اینترنت به نحو آزاردهنده‌ای کاهش پیدا می‌کند. به‌طوری که در بهمن ماه رتبه جهانی سرعت اینترنت در ایران، ۷ پله سقوط کرد. به این علت که جلوی افزایش ماهانه ظرفیت را گرفتند.موضوعی که ربطی به زیرساخت‌ها ندارد، چون در دولت روحانی هر سال سرعت بهبود می‌یافت و ظاهرا این وضع ناشی از اجرای بی‌سروصدای همان طرح صیانت پیش از تصویب قانون است.

نماینده همدان در مجلس یازدهم ضمن تاکید بر لزوم قانونمند کردن فضای مجازی گفته است: نه تنها اصلی به طرح صیانت اضافه نشده بلکه برخی از اصل‌ها را هم از آن حذف کردیم تفاوت طرح «حمایت از حقوق کاربران» با طرح «صیانت» جمع و جورتر شدن آن است!

حسین فلاحی در گفت و گو با سایت دیده بان ایران گفته است: یکی از دوستانی که برای فرصت مطالعاتی به یکی از کشورهای اروپایی رفته بود می‌گفت که به کتابخانه رفتم و در آن‌جا به من گفتند که حواست باشد همه چیز در اینجا کنترل می‌شود یعنی در کشورهای اروپایی یک نفر در کتابخانه هم کنترل خواهد شد! یعنی در کشورهای دیگر هم قانون و نظارت وجود دارد.حتی کشورهای غربی هم در زمینه اینترنت قانون دارند چرا ما نداشته باشیم؟ ما تنها کشوری هستیم که در زمینه فضای مجازی قانون نداریم و دیگر نمی‌خواهیم این چنین باشد.

 این اظهارات عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم در حمایت از طرح موسوم به محدودسازی اینترنت است که حالا اسمش به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر پیدا کرده، است. طرحی که از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از کارشناسان و افکارعمومی در فضای مجازی قرار گرفت اما به نتیجه نرسید در تمام این مدت برخی از نمایندگان مجلس تمام قد از این طرح حمایت کرده و معتقداند که هدف از این طرح «محدودسازی» و «فیلترینگ» نیست!همین هفته پیش بود که احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی اعلام کرد که طرح صیانت هفته آینده به تصویب مجلس می‌رسد اما علیرضا نوری قزلجه دیگر نماینده مجلس یازدهم روز گذشته ضمن تکذیب اظهارات فلاحی عنوان کرد که احتمالاً تصویب این طرح به سال 1401 موکول خواهد شد!در همین رابطه  عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم اظهار کرده است:کلیات و جزئیات طرح صیانت را در اسفندماه تصویب خواهیم کرد .او همچنین گفته است« می‌خواستم هفته گذشته طرح صیانت را تصویب کنیم اما جلسه به حد نصاب نرسید!»

احمدحسین فلاحی، ادامه داد: آخرین تغییرات طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» 26 تیرماه 1400 انجام گرفت و عنوان آن از طرح صیانت به طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» تغییر پیدا کرد. در ابتدا ما طرح را برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌ها فرستادیم و مرکز پژوهش‌ها بعد از یک فرصت 20 روزه دوباره یک فرصت دیگر از ما خواست تا بتواند این طرح را به خوبی بررسی کند. مرکز پژوهش‌ها هفته گذشته این طرح را به ما تحویل داد که آن را تصویب کنیم اما چون همکاران ما در کمیسیون تلفیق حضور داشتند، متاسفانه جلسه ما به حد نصاب نرسید. ان‌شاءالله این هفته کلیات طرح «حمایت از حقوق کاربران» را تصویب می‌کنیم. ممکن است تصویب جزئیات آن مقداری زمان‌بر باشد اما اگر همکاران در کمیسیون آمادگی داشته باشند که اصلاً جزئیاتش را هم در همین اسفندماه به تصویب می‌رسانیم.

وی گفت:نه تنها اصلی به طرح صیانت اضافه نشده بلکه برخی از اصل‌ها را هم از آن حذف کردیم تفاوت طرح «حمایت از حقوق کاربران» با طرح «صیانت» جمع و جورتر شدن آن است! برخی از بحث‌های فنی را از طرح حذف کردیم چون اصلا در قانون نیازی به لحاظ کردن مباحث فنی و فیلترشکن‌ها نیست و همان کلیات مدنظر است. این طرح 27 ماده و طرح قبلی 37 ماده بوده است.