سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کردند ما از انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض استقبال می‌کنیم و از تحرکات و تلاش‌های دولت عراق نیز برای گسترش دیپلماسی در منطقه استقبال و قدردانی می‌کنیم

 به گزارش ایسنا خطیب زاد دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در ارتباط با انجام دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در عراق و رایزنی تلفنی اخیر نخست‌وزیر عراق با سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در این زمینه اظهار کرد: همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور نیز در جریان رایزنی با نخست‌وزیر عراق مطرح کردند ما از انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض استقبال می‌کنیم و از تحرکات و تلاش‌های دولت عراق نیز برای گسترش دیپلماسی در منطقه استقبال و قدردانی می‌کنیم.

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای انجام مذاکرات آمادگی داشته و در اینجا نیز بار دیگر آمادگی خود را برای شرکت در دور بعدی مذاکرات در بغداد اعلام می‌کنیم ما آماده ادامه مذاکرات بین تهران و ریاض در بغداد هستیم و تعیین تاریخ و زمان دور بعدی مذاکرات منوط به اراده‌ای است که در ریاض باید ایجاد شود و به محض این‌که این اراده شکل بگیرد ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که دور هشتم مذاکرات وین از سه‌شنبه آغاز خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله هیئت مذاکراتی ایران سه‌شنبه عازم وین خواهند بود و این انتظار وجود دارد که همه هیئت‌ها فردا برگردند و رایزنی‌ها و گفت‌وگوها از سر گرفته شود.خطیب زاده افزود: انتظار ما این است که هیئت‌ها ازجمله آمریکایی‌ها با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتشان در راستای برجام و رفع تحریم‌ها به وین برگردند. موضوعات قابل‌توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالاً گشایشی در آن متصور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تمدید برخی از معافیت‌های تحریمی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: این‌ها اقساطی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی خود و نقض تعهدات این کشور ملغی کرده بود. این اقساط مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام‌شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خاص طرف آمریکایی بوده است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که طرف‌های غربی مطرح کرده‌اند که احتمالاً این دور از مذاکرات دور آخر است و آیا ایران نیز تصور بر این دارد که این دور از مذاکرات دور نهایی و دور آخر خواهد بود افزود: اگر طرف‌های مقابل می‌گویند که این دور از مذاکرات دور آخر است روشن است که باید با پاسخ‌های درست در راستای اجرای تعهداتشان به وین بازگردند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکایی‌ها که سه‌شنبه در وین حضور پیدا می‌کنند اعلام کنند که تضمین لازم را ارائه می‌کنند و به تعهدات خود  عمل می‌کنند فردای آن روز توافق قابل‌دسترسی است. ولی اگر این‌گونه اظهارات برای بازی‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی در فضای عمومی باشد ایران به این ضرب‌الاجل‌های ساختگی فکر و توجه نمی‌کند.

خطیب زاده همچنین در این نشست  در پاسخ به سؤال دیگری در مورد  مذاکره مستقیم با آمریکا  و برخی از اظهارنظرها در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: فارغ از خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها و واقع‌نگری‌ها الآن زود است درباره نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم، چراکه به‌طورکلی در فضای بین‌الملل پیشگویی امر درستی نیست.

وی افزود:هیئت مذاکره‌کننده ایران برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و فرا سرزمینی آمریکا در وین حاضر بوده است و به مذاکرات ادامه می‌دهد، خطوط قرمز  و چارچوب ما کاملاً روشن است و ما از آن چارچوب خارج نمی‌شویم.