در دومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی؛ الجزیره،گزارش داد که کانادا و کشورهای اروپایی اعلام کردند مذاکره با ایران را بر سر غرامت هواپیمای اوکراینی به قصد ارجاع به مراجع بین‌المللی متوقف کرده‌اند.

به گزارش جماران؛ این کشورها مدعی هستند که تلاش برای مذاکره با ایران درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی بیهوده است. وزارت خارجه ایران اما با انتشار بیانیه‌ای در دومین سالگرد این حادثه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدامات خلاف قانون برخی کشور‌های خاص که در حال تلاش برای سوءاستفاده از این واقعه دردناک و آلام بازماندگان در راستای اغراض سیاسی خود می‌باشند.بار دیگر تاکید می‌کند همچنان آمادگی دارد تا با هر یک از کشور‌های مرتبط به صورت دوجانبه در خصوص اقدامات صورت گرفته بر اساس حسن نیت، احترام به حاکمیت کشور‌ها و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها، بر اساس دستور کار موافقت شده، مذاکره کند.

در هفته گذشته یک دادگاه در کانادا برای بازماندگان شش قربانی هواپیمای اوکراینی که دو سال پیش با اصابت موشک در ایران سقوط کرد، حدود ۸۰ میلیون دلار غرامت تعیین کرده است .به گزارش فرانس۲۴، پرواز خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین( PS۷۵۲) اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن - از جمله ۸۵ شهروند کانادایی و مقیم دائمی این کشور- کشته شدند .قاضی یک دادگاه در اونتاریو مبلغ ۱۰۷ میلیون دلار کانادا معادل ۸۳ میلیون دلار آمریکا به اضافه هزینه‌های حاشیه‌ای را به‌عنوان غرامت تعیین کرده است. او در مورد نحوه اخذ این غرامت از دولت ایران نیز گفته تهران در کانادا و سایر نقاط جهان اموالی دارد که می‌‎توان به عنوان غرامت آن‌ها را ضبط کرد. وکلای این خانواده‌ها هنوز در مورد مبلغ غرامت اظهارنظری نکرده‌اند، اما مبلغ اولیه‌ای که آن‌ها برای غرامت در دادخواست خود آورده بودند ۱/۵ میلیارد دلار کانادا بوده است.از سوی دیگرادوارد بلوبابا، قاضی این دادگاه در ماه مه مدعی شده بود شلیک به هواپیمای اوکراینی عمدی و براساس قوانین کیفری کانادا اقدامی تروریستی بوده است. وزارت خارجه ایران در واکنش به این رای، آن را بی‌اساس توصیف کرده بود.دردومین جلسه دادگاه رسیدگی کننده به حادثه هواپیمای اوکراینی سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل برخی از خانواده‌های جانباختگان این سانحه،اعلام کرد که اعتراض خانواده‌ها به کیفرخواست مطروحه کماکان باقی است.سیدمحمود علیزاده طباطبایی گفت: در کیفرخواست برای چهار متهم اول پرونده، عنوان قتل غیرعمد طرح شده که خانواده‌ها نسبت به این مساله اعتراض دارند و خواستار طرح مساله قتل عمد هستند. علیزاده طباطبایی درباره استدلال این خانواده‌ها مبنی بر لزوم تغییرعنوان قتل غیرعمد به قتل عمد در کیفرخواست تصریح کرد: در پرونده‌های محیط‌زیستی می‌بینیم که محیط‌بانان که توسط شکارچیان مورد تهدید قرار گرفتند و از نظر قانونی حق تیراندازی هم دارند- اما باید از کمر به پایین تیراندازی کنند- در صورت درگیری و تیراندازی برایشان قتل عمد در نظر گرفته شده و محکوم به قصاص شدند، اما در این پرونده قانون تصریح دارد که حق شلیک نداشتند. وی افزود: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شود، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند.علیزاده طباطبایی با تاکید دوباره بر اینکه کیفرخواست فعلی مورد قبول خانواده‌ها نیست، گفت: کیفرخواست براساس گزارش کارشناسی صادر می‌شود که به ما ابلاغ نشده است و زمانی که به ما ابلاغ شود ما حق اعتراض داریم و هیات کارشناسی بی‌طرفانه مورد نیاز است.

بیانیه وزارت خارجه درباره سانحه هواپیمای اوکراینی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اما به مناسبت دومین سالروز سانحه هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای را صادر کرد .در این بیانیه آمده است: در حوزه هوانوردی، گروه فنی مستقل مسئول بررسی سانحه، گزارش فنی سانحه را در چارچوب کنوانسیون هوانوردی بین‌المللی (کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو) و ضمایم آن، با تعامل و همکاری کشور‌های ذیربط و سازمان بین‌المللی هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) در موعد مقرر به صورت عمومی منتشر نمود که مورد استقبال حداکثری کشور‌های شرکت کننده در فرآیند بررسی سانحه قرار گرفت. در ادامه تاکید شده در زمینه امور کیفری و قضایی سانحه، همانگونه که به اطلاع عموم رسیده است، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و دادستانی نظامی تهران وفق وظایف ذاتی و قانونی خود، تحقیقات کیفری لازم را با دقت و با تأکید بر تحقق عدالت انجام داده است.تاکنون چندین جلسه از دادگاه رسیدگی به متهمین این سانحه، با حضور خانواده‌های جان باختگان برگزار گردیده است.در بیانیه آمده در خصوص دلجویی از خانواده‌های داغدار این سانحه و کاهش آلام آنها، هیأت محترم وزیران بر اساس حسن نیت در تاریخ ١۶ دی ماه ١٣٩٩ طی مصوبه‌ای، نسبت به تعیین رقمی برای پرداخت به خانواده‌های کلیه قربانیان (بدون هیچگونه تبعیض از قبیل تابعیت آنها) اقدام کرده است.

در راستای اجرای این تصویب نامه، ستادی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که اقدامات لازم را برای انجام فرآیند پرداخت معمول داشته و تاکنون به تعدادی از خانواده‌ها، پرداخت‌هایی را وفق مقررات مربوطه انجام داده است.در این راستا طی یادداشت‌هایی به سفارت‌های دولت‌های ذیربط آمادگی پرداخت به بازماندگان ۳۰ تبعه خارجی سانحه اعلام شده است.

تاکنون ۷۳ پرونده شهید تشکیل شده است

در همین راستا،‌ رئیس سازمان بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید در صورت تمایل خانواده‌های قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی آمادگی ارائه خدمات به آنان را دارد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، افزود: از میان ۱۳۳ خانواده شناسایی شده در ایران تاکنون ۷۳ پرونده شهید تشکیل شده است .بسیاری از خانواده‌های قربانیان این حادثه در خارج از کشور هستند، بنیاد شهید این آمادگی را دارد که در صورت موافقت خانواده این افراد برای آنان نیز پرونده شهید تشکیل و خدمات ارائه دهد.