سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر تعهدات طرف‌های برجامی تا هفته اول اسفند انجام نشود، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است و اجرای داوطلبانه این پروتکل قطعا متوقف خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران، درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، افزود: این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و از آن جایی که ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است، همکاری با آژانس ادامه می‌یابد ولی اجرای پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.

وی در خصوص نامه اخیر نمایندگی ایران در آژانس و هشدار به این نهاد درباره نشت اطلاعات، با بیان اینکه نهایت همکاری را با آژانس داشتیم اما در گذشته شاهد درز اطلاعات بودیم، گفت: این اولین نامه ما نیست و ان‌شاالله آخرین نامه ما باشد. آژانس مسئولیت حقوقی و قطعی نسبت به حفظ محرمانگی اسناد دارد.

وی ادامه داد: این اسناد ذاتا محرمانه هستند وگرنه فعالیت‌های ایران شفاف است. متاسفیم سهل‌انگاری‌های جدی رخ داده است. این نامه برای یادآوری مسئولیت‌های آژانس بود.

آمریکای امروز فرقی با دوران ترامپ نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره توئیت روز یکشنبه وزیر امور خارجه آمریکا درباره برجام مبنی بر دیپلماسی اصولی اظهار کرد: آمریکا متاسفانه همچنان بر رویه غلط دولت قبلی عمل می‌کند. آنچه امروز رخ می‌دهد با قبل از ۲۰ ژانویه تفاوتی نکرده است؛ همان فشار حداکثری و جنایت بر ملت با همان رویکرد ادامه داد. وی افزود: اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ در خصوص تحریم‌ها نکرده و این می‌تواند موجب شرم کسانی باشد که کارزار انتخاباتی خود را مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ پایه گذاشته بودند. اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد، ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد. وی تاکید کرد: تمامی اقدامات ایران برگشت‌پذیر هستند، به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.

اکنون که با شما صحبت می‌کنم، آمریکا فرقی با دوران ترامپ در خصوص تحریم‌ها نکرده، اما اگر دیپلماسی اصلاح مسیر غلط باشد، ایران مطابق آنچه گفته پاسخ مناسب را به این اصلاح سیاست‌ها خواهد داد

موضع ایران درباره حرمت سلاح اتمی تغییر نکرده است

خطیب‌زاده همچنین درباره تلاش قطر برای احیای برجام میان ایران و آمریکا هم گفت: از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. قطر میان دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران قرار دارد. رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است اما از سوی دیگر اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست، این کشور به راحتی می‌تواند این کار را بکند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علوی وزیر اطلاعات، با بیان اینکه موضع ایران تغییر نکرده و بر صلح‌آمیز بودن همه فعالیت‌های هسته‌ای است، گفت: فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت سلاح‌های هسته‌ای به قوت خود باقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که درباره مصالح ملی و امنیت ملی خود مصالحه کند. ایران به عنوان کنشگر شناخته شده در صحنه بین‌المللی در مورد منافع ملی خود با کسی مصالحه نمی‌کند. برنامه موشکی ایران دفاعی و تدافعی است. برجام برای حل و فصل بحران ساختگی در مسیر پیگیری است.

واکنش به نگرانی سه کشور اروپایی درباره اورانیوم فلزی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ابراز نگرانی‌های سه کشور اروپایی در خصوص تولید اورانیوم فلزی، با بیان اینکه بحث سوخت پیشرفته راکتورها یک موضوع قدیمی است، گفت: ایران در حوزه تحقیق و گسترش دانش صلح‌آمیز هسته‌ای خود همواره این مسئله را مدنظر داشت و آن را به خاطر برجام متوقف کرده بود.

وی با اشاره به اینکه اورانیوم فلزی ضرورت رسیدن به سوخت پیشرفته رآکتورها است، افزود: ایران کاری نکرده الا تحقیق و توسعه خود را برای سوخت انجام داده است و اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند، ایران هم فردای آن روز به تعهداتش برمی‌گردد.

خطیب‌زاده درباره تصمیم نمایندگان برای سوال از وزیر خارجه در خصوص سفر قالیباف به روسیه، گفت: مصالح ملی اجازه ورود بیشتر به این موضوع را نمی‌دهد؛ اما اگر فکر می‌کنند که لازم است، سوال را به صحن ببرند تا جزئیات در صحن علنی مجلس مطرح شود

وزارت خارجه برای سفر قالیباف هماهنگی گسترده‌ای انجام داد

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در واکنش به اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه مجلس مبنی بر اینکه ناهماهنگی وزارت امور خارجه باعث شد که نامه مقام معظم رهبری به رئیس دومای روسیه داده شود، گفت: آنچه شما از قول سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفتید، درست نیست و احتمالاً اطلاع دقیقی از موضوع نداشتند.

خطیب‌زاده افزود: آقای قالیباف می‌داند که وزارت امور خارجه در چه ابعاد و سطحی برای این سفر هماهنگی انجام داده است و خوب نیست از تریبون سخنگویی ریاست مجلس سخنانی گفته شود که درست نیست.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه تلاش و فعالیت زیادی برای هماهنگی این سفر انجام داد، تاکید کرد: پیام مقام معظم رهبری به جایی که باید می‌رفت، رفته است و ان‌شاءالله اثرات و برکات خود را خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه درباره تصمیم برخی نمایندگان برای سوال از وزیر خارجه در خصوص کوتاهی این وزارتخانه در جریان سفر قالیباف به روسیه، تصریح کرد: مصالح ملی اجازه ورود بیشتر به این موضوع را نمی‌دهد اما اگر فکر می‌کنند که لازم است سوال را به صحن ببرند، این کار را انجام دهند تا جزئیات در صحن علنی مجلس مطرح شود.

تکذیب بازداشت کارمند کنسولگری ایران در ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مطرح شده در رسانه‌های ترکیه مبنی بر بازداشت یکی از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول، گفت:‌ هیچ کارمند سرکنسولگری ایران بازداشت نشده و آنچه رخ داده بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به ترکیه است.

وی در این خصوص با تاکید بر اینکه این موضوع باید در مسیر خود حل شود، افزود: با دولت ترکیه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت.

محموله نفتی توقیفی آمریکا متعلق به بخش خصوصی است

خطیب‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره فروش نفت ایران و اقدامات تخریبی آمریکا در این مسیر، اظهار داشت: راهزنی آشکار آمریکا در آب‌هاست و جای شرم بسیار زیادی برای آمریکا دارد که به بهانه‌های واهی راهزنی دریایی انجام می‌دهد.

وی گفت: آنچه این روزها درباره یک نفتکش گفته می‌شود، محموله آن متعلق به دولت ایران نیست بلکه متعلق به بخش خصوصی است و این در دوران بایدن صورت گرفته که قرار بود از گردنکشی دولت قبلی فاصله بگیرد و مسیر قبلی را اصلاح کند اما رایزنی دریایی که از عهد باستان بوده، هنوز ادامه دارد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم به این وضعیت رسیدگی کند.

تست کرونای ظریف منفی بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسالت ظریف که منجر به غیبت روز گذشته او در مجلس شد به علت ابتلا به کروناست، گفت: آقای ظریف کسالت مختصری داشت اما تست کرونای او هم دیروز و هم امروز منفی بود.